برای مبارزه با عفونت‌های قارچی از این دارو استفاده کنید

73

1399/12/24

10:15


کتوکونازول در کلاس داروهای ضد قارچ به نام ایمیدازول قرار دارد. این دارو با کند کردن رشد قارچ هایی که موجب عفونت می شوند، عمل می کند.

برای مبارزه با عفونت‌های قارچی از این دارو استفاده کنید

به گزارش بهداشت نیوز، کرم کتوکونازول برای درمان تینیا کورپوریس (عفونت قارچی پوست که موجب راش پوسته پوسته قرمز در قسمت های مختلف بدن می شود)، تینیا کروریس (عفونت قارچی پوست در قسمت کشاله ران یا نشیمنگاه)، تینیا پدیس (عفونت قارچی پوست در پا و بین اگشتان پا)، تینیا ورسیکالر (عفونت قارچی پوست که موجب لکه های قهوه ای یا رنگ روشن روی سینه، پشت، دست ها، پاها یا گردن می شود)، و عفونت های مخمری پوست استفاده می شود.

 شامپوی تجویزی کتوکونازول برای درمان تینیا ورسیکالر استفاده می شود. شامپوی بدون نسخه کتوکونازول برای کنترل پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر ناشی از شوره سر استفاده می شود.

کتوکونازول در کلاس داروهای ضد قارچ به نام ایمیدازول قرار دارد. این دارو با کند کردن رشد قارچ هایی که موجب عفونت می شوند، عمل می کند.

چگونه باید از کتوکونازول استفاده کرد؟

کتوکونازول تجویزی به شکل کرم و شامپو برای استفاده روی پوست در دسترس است. کتوکونازول بدون نسخه به شکل شامپو برای استفاده روی پوست سر عرضه می شود. کرم کتوکونازول به طور معمول یک بار در روز برای دو تا شش هفته استفاده می شود. شامپو کتوکونازول تجویزی به طور معمول یک بار برای درمان عفونت استفاده می شود. شامپو کتوکونازول بدون نسخه به طور معمول هر سه تا چهار روز یک بار تا هشت هفته استفاده می شود و سپس در صورت نیاز برای کنترل شوره سر استفاده از آن ادامه می یابد. دستورالعمل ارائه شده روی برچسب محصول تجویزی را با دقت دنبال کنید و اگر هر پرسشی دارید آن را با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. کتوکونازول را دقیقا طبق دستور و تجویز پزشک استفاده کنید.

یک بار درمان با شامپوی کتوکونازول تجویزی ممکن است با موفقیت عفونت تینیا ورسیکالر را درمان کند. با این وجود، ممکن است چند ماه طول بکشد تا رنگ پوست به شرایط عادی بازگردد، به ویژه اگر پوست در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد. پس از درمان عفونت، احتمال ابتلا به یک عفونت تینیا ورسیکالر دیگر در آینده وجود دارد.

اگر از شامپوی کتوکونازول بدون نسخه برای درمان شوره سر استفاده می کنید، علائم ممکن است طی دو تا چهار هفته پس از آغاز درمان بهبود یابند. اگر علائم طی این مدت بهبود نیافتند یا در صورت تشدید آنها با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر از کرم کتوکونازول استفاده می کنید، علائم باید در ابتدای درمان بهبود یابند. اما حتی اگر احساس خوبی دارید به استفاده از کرم کتوکونازول ادامه دهید. به واسطه قطع زودهنگام استفاده از کرم کتوکونازول، عفونت ممکن است به طور کامل درمان نشده و امکان بازگشت علائم وجود دارد.

کرم و شامپوی کتوکونازول فقط برای استفاده روی پوست یا پوست سر هستند. کرم یا شامپوی کتوکونازول نباید وارد چشم یا دهان شده و نباید بلعیده شود. در صورت ورود کرم یا شامپوی کتوکونازول به چشم ها، آنها را با آب فراوان شستشو دهید. در صورت بلعیدن کتوکونازول موضعی بلافاصله با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد استفاده دیگر برای کتوکونازول موضعی

گاهی اوقات، کرم و شامپوی تجویزی کتوکونازول برای درمان شوره سر و درماتیت سبورئیک (شرایطی که موجب پوسته پوسته شدن پوست می شود) استفاده می شوند. کرم کتوکونازول گاهی اوقات برای درمان تینیا مانوم (عفونت قارچی پوست روی دست ها) استفاده می شود.  

گاهی اوقات، کرم کتوکونازول همراه با داروهای دیگر برای درمان بیماری های پوستی که اغلب به واسطه عفونت قارچی بدتر شده اند، مانند راش پوستی پوشک، اگزما، ایمپتیگو یا زخم زرد (تاول های ناشی از عفونت باکتریایی)، و سوریازیس استفاده می شود.

اقدامات احتیاطی

پیش از استفاده از کتوکونازول،

اگر به کتوکونازول یا هر دارو، کرم، یا شامپوی دیگری آلرژی دارید، پزشک یا داروساز خود را آگاه کنید. اگر قرار است از کرم کتوکونازول استفاده کنید و به سولفیت ها آلرژی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک یا داروساز خود را از داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل ها و محصولات گیاهی دیگری که مصرف می کنید، آگاه کنید. پزشک ممکن است نیازمند تغییر دوز داروی شما یا نظارت دقیق برای عوارض جانبی باشد.

اگر به یک بیماری مبتلا هستید یا مبتلا بوده اید، پزشک خود را آگاه کنید. اگر به آسم مبتلا هستید و قرار است از کرم کتوکونازول استفاده کنید، پزشک خود را آگاه کنید.

اگر باردار هستید، قصد دارید باردار شوید، یا به نوزاد خود شیر می دهید، پزشک خود را مطلع کنید. اگر حین استفاده از کتوکونازول باردار شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا باید دستورهای غذایی خاصی را دنبال کنم؟

اگر پزشک توصیه های خاصی به شما نداشته است می توانید رژیم غذایی عادی خود را دنبال کنید.

در صورت فراموشی یک دوز چه کاری انجام دهم؟

دوز فراموش شده را بلافاصله پس از یادآوری اعمال کنید. اما اگر به زمان دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. برای جبران دوز فراموش شده دوز بعدی را دو برابر نکنید.

عوارض جانبی کتوکونازول موضعی

کتوکونازول ممکن است موجب برخی عوارض جانبی شود. اگر با علائم زیر مواجه شدید با پزشک خود صحبت کنید:

- تغییر در بافت مو

- تاول روی پوست سر

- پوست خشک

- خارش

- مو یا پوست سر چرب یا خشک

سوزش، خارش یا احساس گزش در مکانی که دارو استفاده شده است

برخی عوارض جانبی می توانند جدی باشند. علائم زیر غیرمعمول هستند، اما اگر آنها را تجربه می کنید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

- راش پوستی

- کهیر

- دشواری در تنفس یا بلع

- قرمزی، حساسیت به لمس، تورم، درد یا گرما در محل استفاده از دارو

کتوکونازول ممکن است موجب عوارض جانبی دیگری نیز شود. در صورت مواجهه با هر مساله غیرعادی هنگام استفاده از دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

نگهداری از کتوکونازول

کتوکونازول را دور از دسترس کودکان قرار دهید. این دارو را در دمای اتاق (15 تا 30 درجه سلسیوس) و دور از نور مستقیم و رطوبت نگهداری کنید.

نکته: داروی خود را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید. این دارو برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. همچنین، از آن برای عفونتی دیگر استفاده نکنید، مگر این که پزشک به شما گفته باشد.

توجه: معرفی دارو در رسانه، صرفاً جهت دانش افزایی است و به معنای توصیه یا تجویز نیست. مصرف هر گونه دارو با هر دوز، صرفاً باید با تشخیص و تجویز پزشک باشد.

منبع: عصرایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو