انصراف احتمالی سعید محمد به نفع قالیباف؟

منبع: برترین ها

77

1399/12/25

09:05


ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، تشریح می‌کند که اضافه شدن سردار محمد به آرایش اصولگرایان چه چینش و فضایی را بین کاندیداها ایجاد خواهد کرد.

اعتمادآنلاین: ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، تشریح می‌کند که اضافه شدن سردار محمد به آرایش اصولگرایان چه چینش و فضایی را بین کاندیداها ایجاد خواهد کرد.

بازار پررونق کاندیداهای اصولگرا با اعلام کاندیداتوری سردار سعید محمد مورد گمانه‌زنی و بررسی‌های جدید قرار گرفته است؛ به خصوص که بسیاری محمد را احمدی‌نژاد جوان و برخی او را قالیباف جوان می‌خوانند و حتی می‌گویند احتمال ایجاد فضای دو قطبی در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ در درون اردوگاه اصولگرایان بر اساس معادله محمد-قالیباف دور از ذهن نیست.

انصراف احتمالی سعید محمد به نفع قالیباف؟

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در این باره گفت: اگر چه آقای محمد اعلام کرده است که در رقابت‌های انتخاباتی حاضر می‌شود اما شاید آقای محمد با نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات، بر اساس آرایش سیاسی و یا ملاحظات صنفی از اساس در صحنه رقابت حاضر نشود.

وی با بیان این که احتمال کناره‌گیری محمد به نفع قالیباف در شرایط و فضای آینده وجود دارد، افزود: البته احتمال حضور هر دو در انتخابات ممکن است و نمی‌توان آن را منتفی دانست.

ایمانی همچنین تاکید کرد که تمامی این شرایط در وضعیتی متصور است که ابراهیم رئیسی کاندیدا نشود چرا که در صورت کاندیداتوری وی، قریب به یقین این چهره‌ها وارد صحنه نمی‌شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر ابراهیم رئیسی کاندیدا نشود، آرایش اصولگرایان چه خواهد بود، گفت: این اگر، بسیار بزرگ و تاثیرگذار است چرا که در این برهه تصور می‌شود که آقای رئیسی تنها گزینه در اردوگاه اصولگرایان است که می‌تواند همه افراد را با هم همراه کند؛ نه تنها اصولگرایان بلکه رای بخشی از بدنه اصلاح‌طلبان نیز به دلایلی به سمت آقای رئیسی جمع می‌شود.

ایمانی در ارتباط با کاندیداتوری صادق محصولی و سعید جلیلی از جانب جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری هم اگر آقای رئیسی وارد صحنه شود، کاندیدایی معرفی نمی‌کند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در ارتباط با تعدد چهره‌های کاندیدا در جریان اصولگرا باید مورد توجه قرار داد این است که در بررسی‌های فعلی حدود ۳۰ کاندیدای اصولگرا و اصلاح‌طلب داریم و شورای نگهبان که نمی‌تواند ۳۰ نفر را تایید کند، قاعدتا ۵ نفر تایید می‌شوند.

ایمانی با بیان این که تصمیم شورای نگهبان بر اساس استدلال و ملاحظات خودشان بسیاری از معادلات انتخاباتی را شفاف می‌کند، گفت: سوال‌های امروز در ذهن ما با عدم تایید بخش زیادی از این چهره‌ها توسط شورای نگهبان حل می‌شود و دیگر نیازی به پیش‌بینی و گمانه‌زنی نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان این که شورای نگهبان با دلایل خودشان از این جمع ۳۰ نفره، ۲۵ نفر را رد می‌کنند و دیگر جایی برای تحلیلی و ارزیابی نمی‌ماند، گفت: از اساس مشخص نیست که مثلا آقای محمد یا آقای محصولی و یا آقای جلیلی در این دوره تایید صلاحیت شوند؛ بنابراین هیچ پیش‌بینی در زمینه چینش انتخاباتی در این برهه منطقی و واقعی نیست.

ایمانی در ارتباط با مساله کاندیداتوری نظامیان گفت: در چند ماه اخیر اصلاح‌طلبان جو هراس از کاندیدای نظامی به راه انداختند که من با این رویه مخالفم.

وی ادامه داد: این بحث سیاسی و انحرافی است چرا که نظامی بودن فی‌النفسه مانعی برای کاندیداتوری نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا نظامیان کارهای اجرایی را در دست می‌گیرند. به عنوان مثال در نیم قرن گذشته نظامیان در ایالات متحده مسئولیت‌های مهم در دولت داشته‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر این که هیچ دلیل حقوقی، قانونی و شهروندی برای حذف نظامیان از حضور در صحنه سیاست نداریم، خاطرنشان کرد: نظامیان نباید از این حق محروم شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو