مقام های حزب «دموکرات مسیحی» آلمان از دست‌رفتن آرای انتخاباتی در انتخابات دو ایالت این کشور را شکستی سنگین برای این حزب دانستند که طی ۱۶ سال با ریاست «آنگلا مرکل» بر این کشور حاکم بوده است.

بخبرگزاری د.پ.آ. آلمان امروز (دوشنبه) به این نتایج  اشاره کرد و نوشت: این حزب باید اکنون خسارات سنگین این شکست را هضم کند و به دنبال راهی برای برون رفت از بحران پس از این انتخابات باشد.

در انتخابات ایالتی در بادن-وورتمبرگ و راینلاند-فالتس که با پیروزی نامزدهای حزب سوسیال دموکرات و حزب سبزها به پایان رسید،  احزاب حاکم شروع به پردازش نتایج کردند. روز دوشنبه با مشخص شدن نتایج، در حالی وضعیت ناامیدی در دو حزب خواهرخوانده (دموکرات و سوسیال مسیحی) وجود داشت، امیدها برای دستیابی به قدرت در میان احزاب دیگر پس از انتخابات فدرال در پاییز افزایش یافت.

در پی این شکست «آرمین لاشت» رهبر حزب دموکرات مسیحی، حزب خود را به تلاش مشترک پیش از انتخابات آتی فدرال در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) فراخواند و گفت: ما باید بجنگیم.

همچنین «مارکوس زودر» نخست وزیر ایالت بایرن و رهبر حزب سوسیال مسیحی، شریک ائتلافی حزب دموکرات مسیحی گفت: انتخابات روز گذشته ضربه سنگینی به قلب اتحادیه بود.

به گفته وی شکست در بادن-وورتمبرگ که به طور سنتی طرفدار احزاب مسیحی بود اتفاقی بسیار دردناک است.

در مورد علت این شکست اظهارات مختلفی بیان شده است. «پل زیمیاک» دبیرکل حزب دموکرات مسیحی، این نتیجه را عمدتا به محبوبیت نخست وزیران فعلی وینفرد کرچمان (حزب سبزها) و «مالو درایر» (حزب سوسیال دموکرات) نسبت داد. او همچنین «رفتارهای نادرست» نمایندگان پارلمانی این حزب در ماجرای رسوایی خرید ماسک در دوره کرونا را از دیگر دلایل روگردانی رای دهندگان دانست.

همچنین زودر اشتباهات در مدیریت بحران کرونا را دلیل اصلی شکست در بادن-وورتمبرگ و راینلاند-فالتز می داند. بر اساس نتایج، سبزها در بادن-وورتمبرگ با نخست وزیری وینفرد کرچمان موفق به کسب رکورد ۳۲.۶ درصدی در سراسر کشور شدند. حزب دموکرات مسیحی که پیشتر در حاکمیت بود سنگر خود را از دست داد و آرایش به ۲۴.۱ درصد رسید. همچنین احزاب سوسیال دموکرات با ۱۱ درصد، دموکرات آزاد با ۱۰.۵ و آلترناتیو برای آلمان با ۹.۷ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در راینلاند-فالتس حزب سوسیال دموکرات با رییس دولت محبوب خود مالو درایر در صدر قرار گرفت و ۳۵.۷ درصد آرا را به دست آورد. این در حالی بود که میزان آرای حزب دموکرات مسیحی با نامزد اصلی اش «کریستاین بالداوف» به ۲۷.۷ درصد کاهش یافت. پس از این دو، احزاب سبزها با ۹.۳ درصد ، آلترناتیو برای آلمان با ۸.۳ درصد و دموکرات آزاد با ۵.۵ درصد قرار گرفتند.