رئیس کمیسون سیاست خارجی اسلوونی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا بر توسعه روابط پارلمانی، تشکیل گروه دوستی و تبادل هیات های پارلمانی و توسعه همکاری های تجاری بین دو کشور تاکید کردند.

«مونیکا گره گوریچ» روز سه شنبه در ملاقات با «کاظم شافعی» با اشاره به این که اسلوونی همواره از توافق برجام حمایت کرده است، گفت: لوبلیانا در شرایط کنونی نیز از طرفین می خواهد با گفت و گو و مذاکره به راه حلی جامع دست پیدا کنند.

وی همچنین گفت که تلاش خواهد کرد تا دیپلماسی پارلمانی بتواند به دستگاه سیاست خارجی در جهت افزایش همکاری ها ی دو کشور در عرصه های مختلف کمک کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی نیز در این نشست با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: مبادلات تجاری ایران و اسلوونی طی سال های گذشته به حجم قابل قبولی رسیده بود، اما افزایش تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران و ایجاد موانع در همکاری های بانکی و پولی باعث شد حجم روابط دو کشور طی دو سال گذشته کاهش پیدا کند.

شافعی در این دیدار طرف اسلوونیایی را با ظرفیت های تجاری، فنی و اقتصادی و نیز دستاوردهای کشورمان در زمینه های پزشکی، سلول های بنیادی و نانو تکنولوژی آشنا کرد.

 سفیر کشورمان همچنین ضمن انتقاد از بدعهدی امریکا و بی مسئولیتی اتحادیه اروپا در انجام تعهداتش در توافق برجام، مواضع کشورمان در خصوص توافق هسته ای و مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در این خصوص، همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و همچنین نقش و جایگاه ایران در خاورمیانه، آسیای غربی و آسیای مرکزی را تبیین کرد.  

طرفین در این ملاقات که در ساختمان پارلمان اسلوونی صورت گرفت بر استفاده از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در حمایت از بخش خصوصی در جهت افزایش مبادلات تجاری دو کشور تاکید کردند.

اسلوونی در شش ماه دوم سال جاری میلادی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده خواهد گرفت.