ابداع غدد اشک مینیاتوری که گریه می‌کنند

منبع: برترین ها

57

1399/12/27

14:51


محققان با استفاده از فناوری جدید آرگانوئید (اندام واره)، موفق به پرورش غدد اشک مینیاتوری در محیط آزمایشگاه شدند که واقعا گریه می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا: محققان با استفاده از فناوری جدید آرگانوئید (اندام واره)، موفق به پرورش غدد اشک مینیاتوری در محیط آزمایشگاه شدند که واقعا گریه می کنند.

ابداع غدد اشک مینیاتوری که گریه می‌کنند

آرگانوئید یا اندام واره ها یک نسخه مینیاتوری و ساده شده از یک اندام انسانی است که به صورت سه بعدی در آزمایشگاه تولید می شود و ارایه آناتومیکی واقعی را نشان می دهد.

این اندام واره ها از یک یا چند سلول - سلول رویانی بنیادی یا سلول بنیادی چندتوانی القا شده - منشأ می گیرند که می توانند در محیط کشت به صورت سه بعدی خودشان را سازمان دهند.

اکنون محققان مرکز پزشکی دانشگاه اوتریخت در هلند با استفاده از فناوری جدید آرگانوئید (اندام واره)، موفق به پرورش غدد اشک مینیاتوری در محیط آزمایشگاه شدند که واقعا گریه می کنند.

این موفقیت می تواند به محققان کمک کند تا روند تولید اشک را بررسی و تعیین کنند که چرا برخی از سلول های مجرای اشک نمی توانند اشک تولید کنند.

محققان امیدوار هستند که بتوان از این مدل های ارگانیک به منظور ابداع درمان هایی برای اختلالات غده اشک مانند بیماری خشکی چشم استفاده کرد.در نهایت می توان از غدد اشکی که در آزمایشگاه پرورش یافته اند به عنوان پیوند استفاده کرد.

وجود اشک برای سلامتی چشم مهم و حیاتی است. اشک که توسط سلول های مجرای اشک در گوشه سوراخ چشم تولید می شود ، چشم ها را چرب کرده و مواد مغذی را به قرنیه می رساند. همچنینن اشک ها به واسطه ویژگی های ضد باکتری که دارند به جلوگیری از عفونت چشم کمک می کنند.

پژوهشگران تاکید کردند: اختلال عملکرد غده اشک به عنوان مثال در سندرم شوگرن می تواند عواقب جدی از جمله خشکی چشم یا حتی زخم قرنیه را به همراه داشته باشد.آنها انتظار دارند که مدل های آنها علاوه بر پتانسیل مدل سازی سرطان های مجرای اشک ، برای آزمایش دارو نیز توسط محققان پزشکی پذیرفته شود.

آنها همچنین ابراز امیدواری کردند که در آینده این نوع آرگانوئیدها (اندام واره ها) را بتوان به بیمارانی که غدد اشکی آنها غیر فعال است، پیوند زد.

مشروح این مطالعه در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو