بررسی لپ تاپ ایسوس r521jb و نگاهی به کیفیت سخت افزاری آن

بررسی لپ تاپ ایسوس r521jb و نگاهی به کیفیت سخت افزاری آن


منبع: آرگا

66

1399/12/27

15:03


لپ تاپ ایسوس r521jb یکی از بهترین های بازار می باشد که به طراحی، وزن،کیفیت نمایشگر، متریال بدنه و پورتهای ورودی و خروجی اهمیت ویژه ای داده است. این لپ تاپ می تواند برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد. با بررسی لپ تاپ ایسوس r521jb همراه این مطلب از آگا باشید.

لپ تاپ ایسوس r521jb با پردازنده مرکزی core-i5، کارت گرافیک ژئوفورس MX110 و یک ترابایت حافظه داخلی از رقبایش متمایز شده و با کاربری های مختلفی(اداری، دانشگاهی، تحصیلی و…) که دارد برای مصارف روزانه گزینه ایده آلی خواهد بود. ضمنا این لپ تاپ تایوانی در برخی فروشگاه ها همراه با جوایزی مانند موس و کوله پشتی ارائه می شود. در ادامه به بررسی لپ تاپ ایسوس r521jb می پردازیم.

 

کمپانی تایوانی ایسوس در سالهای ۲۰۱۴-۲۰۱۶ موفق شد حدود یازده درصد از سهم فروش بازار جهانی را کسب نموده و بعد از آن عنوان چهارمین تولید کننده لپ تاپ را به خود اختصاص دهد. همواره یکی از سخت ترین کارها برای همه انتخاب دستگاهی متناسب با بودجه و ضمنا کارایی خوب می باشد که ایسوس به این نکته توجه داشته و با توجه به سلیقه ها و کاربری های مختلف لپ تاپ هایی با قیمت های متفاوت تولید نموده است. لپ تاپ ویوبوک ایسوس r521jb از جدیدترین گزینه های موجود در بازار بوده و دستگاه مناسبی برای رفع نیازهای اداری، تحصیلی، دانشگاهی و حتی تاحدودی گرافیکی می باشد. این محصول جدید ایسوس باتوجه به طراحی خاص، سخت افزار و ویژگی هایی که ارائه می دهد ارزش خرید بالایی دارد و در حال حاضر با قیمتی بالای ۲۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

بررسی ها نشان می دهد لپ تاپ ایسوس r521jb نقش های مختلفی را پذیرفته و خیلی از کاربردها را مورد هدف قرار می دهد. به عبارت دیگر این لپ تاپ می تواند برای کابری های گوناگون انتخاب ایده آلی باشد. به طور مثال نمایشگر IPS آن با وضوح فول اچ دی و پشتیبانی از گستره رنگی NTSC و ضمنا سخت افزار خوب برای کابردهایی مانند طراحی، برنامه های گرافیکی(حتی رندر)، و مهندسی(عمران و معماری) بسیار مناسب عمل خواهد کرد. اگر با این مقدمه علاقمند شدید از لپ تاپ ایسوس r521jb بیشتر بدانید در ادامه به بررسی این تایوانی جذاب می پردازیم.

 طراحی جذاب

لپ تاپ ایسوس r521jb با وزن ۱.۸ کیلوگرم و ابعاد ۲۲.۹* ۲۳۴.۹*۳۶۰.۲ میلی متر یک شاسی سبک و قابل حمل از جنس پلاستیک دارد که بسیار شبیه فلز بوده و موجب شده دستگاه ظاهری شیک و جذاب به خود بگیرد به طوری که با بکارگیری پلاستیک به جای فلز همچنان از ظرافت بهره می برد. تاچ پد دستگاه بسیار دقیق و سریع عمل کرده و صفحه کلید جزیره ای آن به Asus VivoBook S15,S530,S532شباهت دارد و با اینکه Number Pad کوچک است همچنان زیبا به نظر می رسد.

با توجه به بررسی ها باید گفت مهندسین ایسوس با هدف کاهش مصرف باتری، ضخامت و وزن به حذف درایو نوری(odd) از این مدل اقدام کرده اند و از این رو وزن دستگاه به ۱.۸ کیلوگرم کاهش یافته است. ضخامت خیلی پایین بدنه لپ تاپ ایسوس r521jb آن را به کلاس اولترابوک ها نزدیک نموده است و متریال با کفیت بدنه که از پلاستیک فشرده می باشد r521jb  را در این رده یک پله بالاتر از سایر رقبا قرار می دهد.

در طی بررسی قابل ذکر است در سمت راست لپ تاپ ایسوس r521jb شاهد حضور پورت کارت ریدر اس دی ، دو عدد پورت یو اس بی ۲.۰ و جک هدفون ۳. میلی متری هستیم و در سمت چپ مواردی همچون پاور، خروجی فن، پورت یو اس بی تایپ سی ۳.۱ ، پورت یو اس بی ۳.۰ و اچ دی ام آی دیده می شود. در مجموع باید گفت با توجه به کیبورد جزیره ای و عمق تراول کم، وزن خیلی کم نسبت به رقبای دیگر، لپ تاپ ایسوس r521jb می تواند مورد استفاده تخصصی نیز قرار بگیرد و در برنامه نویسی نیز همراه شما باشد. ضمنا با توجه به پایان رسیدن حضور درگاه های قدیمی این لپ تاپ در بخش پورتهای ورودی و خروجی نیز تنوع مناسبی دارد.

سخت افزار

پردازنده مرکزی لپ تاپ ایسوس r521jb به اینتل core-i5-105G1 تجهیز شده است که این پردازنده نسل دهم مزتی برای دستگاه محسوب می شود. حافظه ذخیره سازی از نوع حافظه هیبریدی بوده و ۱۱۲۸ گیگابایت می باشد. این پردازنده را رم  ۸ گیگابایتی از نوع DDR4 همراهی می کند که قابلیت ارتقا داشته و هارد یک ترابایت آن ۵۴۰۰ پی آر ام سرعت دارد. کارت گرافیک در نظر گرفته شده برای لپ تاپ ایسوس r521jb از نوع Ge Force MX110 NVIDIA دو گیگابایتی می باشد که نیروی گرافیکی آن نسبت به نسل پیشین افزایش یافته و می تواند نیازهای گرافیکی و طراحی های سه بعدی را تا حدی مرتفع سازد. ضمنا فن دستگاه طوری کار می کند که هوا را از میان خطوط سفید به بیرون هدایت کرده و قابل ذکر است لپ تاپ ایسوس r521jb نخستین لپ تاپی است که خنک کنندگی آن به این صورت می باشد.

در مجموع و با توجه به بررسی ها می توان گفت از آنجا که خیلی از لپ تاپ های موجود قابلیت ارتقا ندارند و از این نظر کاربران را با محدودیت مواجه کرده اند ولی لپ تاپ ایسوس r521jb با دو روش ارتقا هیچ محدودیتی از این نظر نداشته و هشت گیگابایت حافظه رم ان با ارتقا به ۱۶ گیگابایت می تواند جهشی هوشمندانه را با قیمتی نه چندان زیاد ایجاد نموده و شما بتوانید از همه پتانسیل سخت افزاری دستگاه بهره مند شوید.

ضمنا امکان نصب حافظه اس اس دی به جای اچ دی دی سبب می شود عملکرد لپ تاپ ایسوس r521jb به شکل قابل توجهی بالا رفته و فقط در عرض چند ثانیه شاهد اجرا شدن سیستم عامل و نرم افزارهای سنگین خواهید بود. توجه داشته باشید هر چند کارت گرافیک برای بازهای سنگین در جزئیات بالا توصیه نمی شود ولی قادر است خیلی از بازی های موجود را اجرا و برنامه های گرافیکی و مهندسی را به خوبی پشتیبانی کند.

نمایشگر و اسپیکر

نمایشگر مات لپ تاپ ایسوس r521jb از پنل ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل، نسبت ۹: ۱۶ از نوع فول اچ دی می باشد. و با تکنولوژی Reduce Blue Color از چشم ها در برابر نور آبی محافظت می کند. ضمنا مجهز شدن نمایشگر به تکنولوژی ایسوس splendid این امکان را فراهم می آورد تا میان حالت عادی ، افزایش رنگ تصویر (visis) استفاده طولانی مدت (Eye) و دستی (Manual) تنظیمات متناسب با نیاز خود را اجرا کنید. قابل ذکر است نمایشگر نور مناسبی را ارائه می دهد و به سرعت در مقابل تغییر رنگها عکس العمل نشان می دهد ولی با تغییر زاویه دید کیفیت تصویر تا حدی کاهش می یابد.

بررسی ها نشان می دهد برای لپ تاپ ایسوس r521jb دو اسپیکر استفاده شده که در زیر دستگاه قرار داشته و به ترکیبی از سخت افزار، نرم افزار و تنظیماتی جهت ارائه بهترین کیفیت و قوی ترین صدا یعنی ایسوس sonic Master مجهز شده است.

باتری

برند ایسوس جهت کاهش قیمت در این لپ تاپ باتری دو هسته ای با ظرفیت ۳۲ وات در ساعت را برای لپ تاپ ایسوس r521jb درنظر گرفته است که همچنان توانمند بوده و حدود ۹ ساعت برای وبگردی و ۶ ساعت جهت پخش ویدیو دوام می آورد و در کمتر از پنجاه دقیقه حدود ۶۰ درصد شارژ خواهد شد.

جمع بندی

با توجه به افزایش نرخ ارز خارجی و بالا رفتن قیمت خیلی از محصولات در حال حاضر انتخاب لپ تاپی کارآمد با ارزش خرید بالا به مسئله ای حائز اهمیت تبدیل شده است اما طی بررسی ها می توان گفت لپ تاپ ایسوس r521jb گزینه ایده آلی خواهد بود. این لپ تاپ زیبا و براق که به راحتی متوجه پلاستیک بودن بدنه آن نمی شوید با نمایشگر فول اچ دی و سخت افزار مناسب از پس کارهای روزمره نیمه حرفه ای و حتی در مواردی حرفه ای برمی آید.

قابل ذکر است در این دستگاه هیچگونه لوله گرمایی و هیت سینکی برای  خنک شدن بکار نرفته به نحوی که موقع استفاده برای وبگردی یا تماشای فیلم البته به جز کارهای گرافیکی و مهندسی گرمای زیادی از لپ تاپ خارج نمی شود. ضمنا عملکرد سی پی یو برای کارهای عمومی کافی بوده و گرافیک آن نیز به خوبی کار می کند همچنین رم قابل ارتقای آن نیاز ذخیره سازی را مرتفع می سازد.

به طور کلی لپ تاپ ایسوس r521jb یکی از بهترین های بازار بوده که خلاف رقبا به طراحی، وزن، متریال بدنه، کیفیت نمایشگر و پورتهای ورودی و خروجی اهمیت زیادی می دهد و می تواند برای عملکردهای گوناگون مانند مصارف روزمره مانند وبگردی یا برگزاری کلاس های آنلاین و… مورد بهره برداری قرار بگیرد. و نباید از آن انتظاری در حد لپ تاپ های گیمینگ با توان سخت افزاری بالا داشت. از جمله مزایای این دستگاه رم قابل ارتقا، طراحی براق و ظریف، وزن کم، کنتراست زیاد تصاویر، عمر باتری کافی می باشد و مواردی مانند شاسی پلاستیکی و کاهش کیفیت تصویر با تغییر زاویه دید از جمله معایب ایسوس r521jb قابل ذکر است. همچنین در لینک های مقابل می توانید با لپ تاپ ایسوس fx505dt و لپ تاپ hp 440p نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو