ماجرای تخریب کپر فرزندان یتیم چابهاری چه بود؟

منبع: برترین ها

82

1399/12/27

23:23


تخریب یک خانه کپری در حاشیه چابهار توسط ماموران بنیاد مسکن به یکی از موضوعات داغ فضای مجازی تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر: در هفته گذشته کلیپ‌ها و تصاویری از تخریب خانه چند فرزند یتیم در حاشیه بندر چابهار توسط مأموران بنیاد مسکن این شهرستان حاشیه‌هایی را ایجاد کرده بود که به نظر می‌رسد برای روشن شدن این موضوع باید به زوایای پنهان آن هم توجه شود.

سیستان و بلوچستان یکی از رکوردداران حاشیه‌نشینی در کشور است، طبق آخرین آمار در ۴ شهر زابل، زاهدان، چابهار و ایرانشهر با مجموع جمعیت حدود ۳ میلیون نفر، یک میلیون و ۸۲ نفر حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند و در این شرایط کم‌توجهی مسئولان به مردم حاشیه‌نشین استانی که در شاخص‌های گوناگون محروم‌ترین استان کشور محسوب می‌شود؛ جای تأسف دارد.

جالب است بدانید رتبه نخست حاشیه‌نشینی در کشور را نیز شهر چابهار به خود اختصاص داده و طبق آمار اعلام شده ۶۳ درصد جمعیت چابهار در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی نابسامان زندگی می‌کنند و در زمینه نسبت جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی به جمعیت ساکن در نقاط شهری، شهر چابهار در رتبه نخست کشور قرار دارد.

شهرستان چابهار با بیش از ۵۰ هزار نفر حاشیه نشین یکی از مناطقی است که در مقایسه با جمعیت خود رکوردار حاشیه نشینی در کشور است و حتی جمعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی آن از جمعیت حاشیه نشینی مراکز برخی استان‌ها بیشتر است.

اما طی سال‌های اخیر توجه به مناطق حاشیه نشین سیستان و بلوچستان و خصوصاً بندر چابهار بیش از پیش شده و با مصوبه هیأت دولت ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی برای احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی و تأمین ۲۰۰ میلیارد تومان مبلغ نقدی بلاعوض جهت خرید مصالح ساختمانی متناسب با پیشرفت کار و ۳۰۰ میلیارد تومان جهت هزینه احداث تأسیسات زیربنایی و روبنایی این استان تأمین شده است.

از همین احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان پیش از این در گفتگو با یکی از رسانه‌ها از واگذاری اسناد اراضی ۱۰۰۷ هکتار در حوزه شهر چابهار اشاره کرد و اظهار داشت: در محله چادران شهر کنارک نیز قطعات مورد نیاز برای تأمین مسکن ۲۰۸ خانوار و زیرساخت‌های آن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تحویل و عملیات ساماندهی آن آغاز شده است.

از همین رو بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که ۱۴ هزار و ۴۱۰ خانوار در طرح ساماندهی حاشیه نشینی چابهار شناسایی شدند که تنها برای ۵ هزار خانوار می‌توان اقدام اصلاحی انجام داد و بقیه خانوار‌ها در حریم‌ها سکونت دارند.

در مجموع قطعاً طرح بازآفرینی در حوزه شهر‌های زاهدان و چابهار از جمله طرح‌های بزرگ ملی است که در صورت تحقق آن، به الگویی کارآمد در حوزه باز آفرینی شهری و بافت‌های فرسوده تبدیل خواهد شد، اما نکته‌ای که در این گزارش مورد توجه است نحوه اجرای این طرح است. ماجرای تخریب کپر فرزندان یتیم چابهاری چه بود

یکی از فعالان اجتماعی و خیریه بندر چابهار اظهار داشت: طبق اعلام فرزند بزرگ این خانواده مأموران بنیاد مسکن یک‬ روز‬ عصر اقدام‬ به تخریب کپر‬ این خانواده‬ می‌کنند و‬ ان‬ ها‬ محل‬ زندگی‬ خودشان‬ را‬ به کلی از‬ دست‬ می‌دهند.

او افزود: ‬ ما‬ به همراه تعدادی‬ از‬ دوستان‬ یک‬ چادر‬ برای آن ها‬ تهیه‬ کردیم‬ تا‬ به صورت موقت‬ در‬ آن سکونت‬ داشته‬ باشند و‬ همچنین‬ تعدادی‬ پتو‬ و مواد خوراکی نیز‬ از‬ مجموعه‬ سپاه‬ پاسداران‬ انقلاب‬ اسلامی‬ برای آن ها‬ تهیه‬ کردیم.

این فعال‬ اجتماعی‬ ادامه‬ داد: ‬اما‬ صبح‬ روز‬ بعد متوجه‬ شدیم‬ که‬ ماموران‬ بنیاد مسکن‬ حدود‬ ساعت‬ ۱۱‬ شب‬ دوباره‬ به محل اقامت‬ این خانواده‬ که‬ دارای‬ ۴‬ فرزند‬ یتیم‬ است‬ مراجعه‬ و‬ چادر‬ آن ها‬ را‬ پاره‬ کرده‬ و‬ پتوها‬‬یی‬ که‬ ما‬ برای آن ها‬ برده بودیم را‬ نیز‬ با خودشان‬ برده‌اند.

او گفت: ‬ متاسفانه‬ عملکرد‬ ماموران‬ بنیاد مسکن‬ آن قدر عجیب‬ بود که‬ هرچه‬ سعی‬ کردیم‬ نتوانستیم‬ خودمان‬ را‬ در‬ خصوص‬ این نوع‬ برخورد توجیه‬ کنیم.

این فعال خیریه تصریح کرد: حتی در مراجعه ساعت ۱۱ شب مأموران بنیاد مسکن مواد خوراکی که ما تهیه کرده بودیم نیز در زیر دست پای این افراد از بین رفته بود.

او با تاکید بر اینکه قطعاً باید قانون رعایت شود گفت::خواهش ما از مسئولان این است که مأموران را هم توجیه کنند تا در مراجعه خود قانون و مقررات را رعایت کنند نه اینکه به صورت سلیقه‌ای برخورد کنند.

ورود ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان به موضوع تخریب کپر

قاسم زاهدی، مسئول گروه جهادی تخصصی مطالبه گری «صراط» اظهار داشت: پس از اطلاع از این موضوع بلافاصله با هماهنگی دبیر و معاونت اجتماعی و امور مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان به موضوع ورود کردیم.

او افزود: پس از هماهنگی‌هایی که با مسئولان و نهاد‌های مربوطه انجام شد موضوع به صورت جدی از سوی این گروه جهادی و ستا د امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان دنبال شد و درصدد هستیم تا با همکاری خیرین اقدامی برای این خانواده انجام شود.

مسئول گروه جهادی صراط با تاکید بر لزوم اجرای قانون در همه امور تصریح کرد: طبق بررسی‌های ما مجموع فضایی که این خانواده اشغال کرده بود ۲۰ متر مربع هم نمی‌شود، اما قطعاً با توجه به قانون باید در مکان دیگری اسکان داده شوند که این موضوع در حال پیگیری است.

او با تاکید بر اینکه رویه بنیاد مسکن در چابهار نیاز به اصلاح دارد، ادامه داد:، اما خواهش ما از مسئولان این است که به تخلف این مأموران هم رسیدگی شود در کجای قانون اجازه داده شده که ساعات ۱۱ شب به یک خانواده مظلوم که ۴ دختر بچه یتیم دارد مراجعه شود و به بدترین نوع ممکن لوازم ان‌ها هم مصادره و یا شکسته شود.

زاهدی با تاکید بر اینکه موضوع از سوی نهاد‌های مربوطه در حال پیگیری است، گفت: حداقل کاری که مسئولان می‌توانند انجام دهند این است که برای بررسی دقیق‌تر به محل مراجعه کنند تا متوجه تخلف اجام شده از سوی مأموران بنیاد مسکن شوند.

موضوع در حال پیگیری است / ‏‬ در صورت تخلف برخورد می‌شود

رحمدل بامری، فرماندار چابهار اظهار داشت: در خصوص ساماندهی موضوع حاشیه نشینی در استان سیستان و بلوچستان اقدامات خوبی از سوی دولت و همچنین بنیاد مسکن در حال انجام است.

او افزود: در خصوص این موضوع خاص هم پیگیری‌ها در حال انجام است و در صورت تخلف قطعاً با خاطیان برخورد می‌شود.

فرماندار چابهار ادامه داد: ۱۴ مرکز سکونتگاهی غیر رسمی در شهرستان چابهار شناسایی شده که اراضی ۶ منطقه کمپ، هوت آباد، رمین، عثمان آباد، احمد آباد و بله سر به وسعت یک هزار و هفت هکتار به نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انتقال یافته است.

او با اشاره به اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان در ۲ سال اخیر بابت آماده سازی و بستر سازی مناطق حاشیه‌ای شهر چابهار هزینه شده است، گفت: یک هزار و ۵۰۰ متر بسترسازی، ۱۲۰ هزار متر زیرسازی، هشت کیلومتر جدول گذاری، هفت هزار متر مربع پیاده رو سازی، ۱۰ هزار متر مربع سنگ فرش و ۵۶ هزار متر مربع آسفالت از نیمه سال جاری تا کنون در مناطق حاشیه‌ای چابهار انجام شده است.

در مجموع نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که با وجود همه اقدامات مثبت و قابل توجهی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص ساماندهی حاشیه نشینی در بندر چابهار انجامیده باید در خصوص این نوع برخورد‌ها هم تمهیداتی اندیشیده شود تا خدای نکرده افراد ضد انقلاب و رسانه‌های معاند از ان‌ها سواستفاده نکنند از همین رو امیدواریم مسئولان این نهاد انقلابی نتیجه بررسی‌های خود در این خصوص را از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع رسانی کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو