تقویت مو با گیاهان دارویی و راهکارهای طبیعی در خانه

تقویت مو با گیاهان دارویی و راهکارهای طبیعی در خانه


منبع: آرگا

106

1399/12/28

23:49


توجه داشته باشید که شما برای تقویت مو با گیاهان دارویی بایستی این گیاهان را به خوبی بشناسید و سپس اقدام به استفاده کنید و به همین خاطر در این مطلب سعی داریم به بیان انواع گیاهان مناسب موها و مزیت آن ها بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی سال های زیادی است که افراد از مواد گیاهی به منظور تغذیه پوست سر و تحریک رشد موهای خود استفاده می کنند و همانطور که می دانید لیست مواد گیاهی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند بسیار طولانی است و با این وجود در ادامه سعی داریم شما را با این گیاهان دارویی برای تقویت مو هایتان آشنا نماییم.

تقویت مو با گیاهان دارویی

بهتر است بدانید که از زمان ابوعلی سینا تاکنون درمان های گیاهی و داروهای گیاهی از ارزش بالایی برخودار بوده اند به گونه ای که در گذشته زمانی که داروهایی شیمیایی کشف نشده و رواج پیدا نکرده بودند افرادی که دچار بیماری می شدند به طبیب یا حکیم مراجعه کرده و با داروهای گیاهی مختلف درمان می شدند. امروزه نیز داروهای شیمیایی جای داروهای گیاهی را به طور کامل گرفته اند اما باید بدانید که تمامی داروهای شیمیایی حتی قرص های سرماخوردگی و سردرد دارای عوارض های متعددی می باشند ولی در درمان های گیاهی شاید حدود ۲۴ درصد از درمان دارای عوارض بوده اند البته به این نکته توجه داشته باشید که داروهای دست ساز هیچ گونه ارتباطی با طب سنتی و یا طب اسلامی ندارند زیرا داروهای دست ساز در واقع ترکیبی از همان داروهای شیمیایی هستند با این تفاوت که هیچ نظارتی در ساخت این داروها نیست و همچنین طبق هیچ اصول و پایه ای ساخته نمی شوند و صرفا به دلیل اینکه پزشک آن را تایید کرده و به نام پزشک خواهد بود. جالب است بدانید تمامی ترکیبات و موادی که در طبیعت یافت می شود می توانند برای درمان مشکلات پوست و مو و کمک به زیبایی و بهبود آن ها به کار بروند. همچنین روش های طبیعی با بهره گیری از ترکیبات گیاهی را می توان به منظور درمان بیماری های پوست و مو مورد استفاده قرار داد و هم این که از آن ها برای داشتن پوستی صاف و زیبا یا رفع خشکی و شوره سر بهره برد. توجه داشته باشید که گیاهان دارویی برگرفته از طبیعت هستند اما کاربردهای دیگری هم خواهند داشت به گونه ای که برخی از آن ها را می توان به منظور ماده ای موثر برای تقویت مو و سر مورد استفاده قرار داد.

چگونگی تقویت مو با گیاهان دارویی

انواع گیاهان مناسب موی سر:

همانطور که متوجه شدید برای تقویت مو های سر گیاهان دارویی مختلفی وجود دارند که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از آن ها آشنا نماییم تا بتوانید بدون استفاده از محصولات شیمیایی موهایتان را تقویت کنید:

گیاه آلوئه ورا:

آنزیم هایی که در گیاه آلوئه ورا وجود دارد می تواند پوست مرده را به خوبی حل کند. آلوئه ورا در واقع حاوی سالیسیلیک اسید است که نوعی ماده ضدالتهابی و آنتی بیوتیک محسوب می شود و می تواند برای موی سر یک مرطوب کننده عالی باشد. در واقع این ژل ساختاری مشابه کراتین دارد که پوست و مو را تشکیل می دهد و به همین خاطر می توان آلوئه ورا را یکی از بهترین مواد برای رشد موها دانست.

گیاه ریحان:

گیاه ریحان سرشار از منیزم است که اغلب یکی از مواد معدنی محسوب می شود که توسط انسان ها نادیده گرفته خواهد شد. در واقع زمانی که ریحان بر روی مو و پوست سر اعمال می شود مانند یک ماده ضدالتهابی عمل میکند و قادر خواهد بود موها را تقویت کند و جریان خون در فولیکول های مو را به سرعت افزایش دهد و همچنین همین امر باعث تحریک رشد موها خواهد شد.

انگور هندی:

گیاه آمله که با عنوان انگور هندی هم شناخته می شود حاوی آنتی اکسیدان های متععدی همچون ویتامین C است که برای تولید کلاژن ضروری اند. کلاژن ها نیز باعث تولید موهای جدید را افزایش می دهد و باعث استحکام و تقویت آن می شود. برای استفاده از این روش بهتر است پودر آمله را با یک مرطوب کننده مانند روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست سر بمالید و سپس ماساژ دهید و دقت داشته باشید که آمله بهترین درمان خانگی برای سفید شدن زودرس موها محسوب می شود.

گیاهان مناسب برای سلامت موها

گیاه باباآدم:

بهتر است بدانید که ریشه گیاه باباآدم کاربردهای زیادی در علم پزشکی دارد برای مثال از آن می توان برای درمان پوست سر و به عنوان یک ماده ضدالتهابی استفاده نمود. همچنین این گیاه سرشار از اسید های چرب می باشد که می توان آن را به تنهایی یا به همراه سایر گیاهان مانند رزماری مورد استفاده قرار داد و سلامت پوست را تضمین نمود.

گیاه کالاندولا:

کالاندولا که بدان گل همیشه بهار هم گفته می شود سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف است که می توان آن را بر روی پوست سر اعمال کرد. انجام این کار باعث می شود با افزایش تولید کلاژن و افزایش جریان خون در فولیکول های مو، موها قوی تر و مستحکم تر شوند. همچنین می توانید از این گیاه به تنهایی یا به همراه سایر روغن های مرطوب کننده استفاده نمایید.

گیاه شنبلیله:

به طور کلی شنبلیله یکی از گیاهانی است که ویتامین زیادی را در خود دارد و می تواند جریان خون بدن را بهبود ببخشد و رشد موها را نیز تحریک کند. توصیه می شود که دانه های شنبلیله را یک شب پیش از مصرف در آب خیس کنید و از آن یک خمیر تهیه کنید و سپس به صورت مستقیم بر روی پوست سرتان بمالید یا آن را با ماست یونانی ترکیب کنید تا بتوانید از مزایای لاکتیک اسید موجود در ماست نیز استفاده نمایید. سپس اجازه دهید خمیر حدود ۳۰ دقیقه بر روی پوست سرتان بماند و سپس بشویید.

دانه کتان:

دانه های کتان اغلب سرشار از اسید های چرب و آنتی اکسیدان هایی هستند که به حذف سموم و پوست مرده از روی پوست سر کمک خواهد کرد. برای استفاده از این ماده بهتر است دانه کتان را در آب بجوشانید تا به صورت یک ژل نرم به دست بیاید و سپس بر روی پوست سر و موها اعمال کنید. این مرطوب کننده می تواند رشد موهایتان را به خوبی تحریک کند و باعث تقویت موهای موجود شود.

حفظ سلامت موها با گیاهان دارویی

گیاه گوتوکولا:

این گیاه به صورت سنتی برای درمان بیماری های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد اما می توانید عصاره آن را با روغن زیتون ترکیب کنید و سپس پوست را با آن ماساژ دهید. انجام این کار باعث بهبود جریان خون خواهد شد و به شما کمک می کند تا موهای قوی تری داشته باشید.

گیاه زنجبیل:

توجه داشته باشید که روغن ریشه زنجبیل جریان خون در فولیکول های مو را افزایش می دهد و باعث می شود تا موهای قوی تر و سالم تری داشته باشید. همچنین زنجبیل یک ضدعفونی کننده و مرطوب کننده عالی است که همین امر سبب می شود تا روند  درمان طبیعی شوره سر صورت بگیرد.

گیاه رازک:

گل گیاه رازک حاوی روغنی است که می تواند به عنوان تحریک کننده برای رشد موها به کار رود. علاوه بر این روغن گل رازک یک ضدعفونی کننده طبیعی محسوب می شود که می تواند به مبارزه با عفونت های موجود در سر کمک زیادی بکند.

گیاه ختمی:

به طور کلی گل ختمی دارای آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی است که می تواند سلامت مو و پوست سر را بهبود ببخشد. برای استفاده از این گیاه دارویی بایستی شکوفه های تازه آن را به روغن نارگیل اضافه کنید و ترکیب کنید تا خمیر نرمی ایجاد شود. زمانی که این خمیر را بر روی پوست سرتان اعمال می کنید در واقع قادر خواهید بود رشد موها را پس از چند وقت مشاهده کنید.

انواع گیاهان مناسب برای موها

گیاه دم اسبی:

این گیاه در واقع غنی از مواد معدنی می باشد که می تواند یک راه حل طبیعی برای تحریک رشد موها و داشتن پوستی سالم باشد. در واقع دم اسبی کار خود را با تحریک رگ های خونی انجام می دهد که اکسیژن مورد نیاز فولیکول های مو را تامین می کند. برای آماده کردن این گیاه بایستی دم اسبی خشک شده را درون آب فرو کنید و اجازه دهید یک یا چندین ساعت بماند و سپس آن را صاف کرده و آب اضافی را بگیرید. پس از اینکه آب در دمای اتاق خنک شود بر روی مو و پوست خود اعمال کنید.

گیاه اسطوخودوس:

روغن اسطوخودوس در واقع ماده ای ضدالتهابی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده قدرمند محسوب می شود که حریان خون در پوست سر را تحریک کرده، رشد موهای جدید را سرعت می بخشد و به تعادل تولید روغن های طبیعی موجود در پوست سر نیز کمک خواهد کرد. می توانید از این روغن به همراه روغن های دیگر استفاده کنید.

گیاه شیرین بیان:

گلیکوزیدها، ساپونین های تری ترپنوئیدی و فلاونوئیدهایی که در شیرین بیان یافت می شود به تغذیه پوست سر کمک می کند و آسیب ناشی از عفونت قارچی، اگزما، حساسیت و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را بهبود می بخشد. برای استفاده کردن از این گیاه کافی است یک قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان خشک شده را به سه پیمانه آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ریشه ها به مدت یک تا چند ساعت در آب باقی بمانند و سپس آب آن را صاف کرده و بر روی پوست و سرتان بمالید.

تاثیر گیاهان دارویی بر موها

گیاه نعناع:

روغن مرطوب کننده ای که حاوی نعناع باشد قطعا می تواند خاصیت ضدقارچی و ضدالتهابی از خود نشان دهد. زمانی که این روغن بر روی پوست سر اعمال می شود می تواند به بهبود آسیب های ناشی از مواد شیمیایی، میکروبی و سایر موارد کمک کند. همچنین این ماده به تحریک رشد مو و افزایش جریان خون کمک زیادی خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو