بیماری کبد چرب غیرالکلی و نوع شدیدتر آن استئاتوهپاتیت غیرالکلی، شایع‌ترین بیماری کبد در تمام دنیاست. مهم است که ریسک فاکتورهای این بیماری را بشناسید و اگر آن‌ها را دارید زود تشخیص دهید.

ممکن است دچار دیابت باشید

دیابت شیرین عارضه‌ای است که معمولاً با بیماری کبد همراه است. ناتوانی بدن برای کنترل قند خون می‌تواند منجر به تجمع قند زیاد در خون شود.

ممکن است چاق باشید

چاقی یا اضافه وزن یکی دیگر از ویژگی‌های کسی است که کبدش دچار آسیب شده است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بیش از 42 درصد از آمریکایی‌ها چاق محسوب می‌شوند، یعنی شاخص توده بدنی‌شان بیشتر از 30 است.

ممکن است دچار فشارخون بالا باشید

پُرفشاری خون یا بالا بودن فشارخون نشان می‌دهد که خون به طور مداوم به دیواره‌ی رگ‌ها فشار وارد می‌کند و این فشار به اندازه کافی بالاست که می‌تواند در نهایت سبب مشکلاتی در سلامتی شود، مثلاً بیماری قلبی. فشار خون بالا یکی از سه عارضه اصلی است که با بیماری کبد مرتبط است.

ممکن است دچار یک مشکل پوستی باشید

بیماری کبد اغلب خودش را به صورت انواعی از عوارض پوستی بروز می‌دهد. یکی از آن‌ها آکانتوز نیگریکانس است که باعث قهوه‌ای و ضخیم شدن پوست اطراف گردن می‌شود.

 
 

ممکن است دچار رگ عنکبوتی باشید

یک علامت پوستی دیگر که باید به آن دقت کنید، رگ عنکبوتی است که خوش را به صورت خطوط جدید قرمزرنگ روی صورت و گردن نشان می‌دهد.

ممکن است دچار زردی پوست باشید

با پیشرفت بیماری کبد ممکن است پوستتان زرد شود که به آن یرقان می‌گویند.

ممکن است شکمتان متورم شده باشد

علامت دیگر اینکه بیماری کبد پیشرفت کرده است، تورم شکم یا تورم پاهاست.

ممکن است دچار مشکلات روحی روانی شده باشید

بیماری کبد می‌تواند خودش را در روح و روان نیز نشان دهد. علاوه بر علائم فیزیکی ممکن است دچار فراموشی یا تغییراتی در وضعیت روانی‌تان شده باشید.

اگر این علائم را دارید چه باید بکنید؟

اگر هر یک از علائم گفته شده را دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. هر یک از این علائم می‌توانند سیروز مرتبط با کبد چرب غیرالکلی/ استئاتوهپاتیت غیرالکلی باشند. آزمایش خون می‌تواند پایین بودن پلاکت یا پایین بودن آلبومین، بالا بودن بیلی‌روبین مجموع یا غیرنرمال بودن زمان لخته شدن خون را نشان دهد.