درمان خانگی اختلالات قاعدگی و مبارزه با قاعده گی های نامنظم

درمان خانگی اختلالات قاعدگی و مبارزه با قاعده گی های نامنظم


منبع: آرگا

224

1399/12/30

09:05


برای درمان خانگی اختلالات قاعدگی روش های موثری وجود دارند که برخی از آنها شامل استفاده از دارچین، رازیانه، زردچوبه، زنجبیل، ورزش منظم، یوگا، پاپایا، گل ختمی، زعفران و … می شود.

قاعدگی نامنظم هنگامی اتفاق می افتد که خونریزی قاعدگی غیر قابل پیش بینی شود و میزان آن نیز بیشتر یا کمتر از حد همیشگی باشد. زنان می توانند با درمان های مختلف خانگی و تغییر در سبک زندگی خود اختلالات قاعدگی و چرخه قاعدگی نامنظم را درمان نمایند.

روش های درمان خانگی اختلالات قاعدگی

در واقع چرخه قاعدگی از روز اول یک دوره تا روز اول دوره بعدی محاسبه می گردد، متوسط چرخه قاعدگی در حالت عادی ۲۸ رو می باشد، البته این عدد ممکن است در برخی افراد متفاوت باشد و در برخی ماه ها تغییر نماید، در صورتی که این زمان هر ۲۴ یا ۳۸ روز به تناوب به طول بیانجامد سیکل قاعدگی را منظم در نظر می گیریم، ولی اگر عادات ماهیانه تغییر کند و دوره ها زودتر یا دیرتر از اعداد گفته شده اتفاق بیافتند چرخه قاعدگیی نامنظم اتفاق افتاده است. دلایل مختلفی برای ایجاد چرخه قاعدگی نامنظم وجود دارد که عبارتند از:

  • بارداری: هنگام بارداری بدن سطوح مختلفی از هورمون ها را ترشح می نماید که باعث توقف در عادات ماهیانه می گردد. در برخی از زنان قبل از توقف کامل سیکل ماهیانه، کم شدن خونریزی و یا عقب افتادن آن اتفاق می افتد.
  • استرس: از دیگر دلایل شایع به هم خوردن عادات ماهیانه، استرس می باشد، استرس مزمن و طولانی مدت باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون می شود و این موضوع باعث اختلال در زمان و مقدار قاعدگی می شود.
  • رژیم غذایی: غذایی که می خورید تاثیر مستقیم بر سلامت قاعدگی دارد، رژیم های غذایی دارای کربوهیدرات زیاد و ادویه های تند، تعادل هورمون ها را بر هم می زنند و باعث به وجود آمدن اختلال در قاعدگی می شوند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: وجود کیست تخمدان باعث می شود تا در تخمک گذاری عادی اختلال ایجاد شود، علائم این مشکل عبارتند از: موهای زائد، افزایش وزن، شوره سر و ناباروری.
  • یائسگی: یائسگی نیز مانند بارداری باعث تغییر در سطح هورمون های بدن می شود. نامنظم شدن عادت ماهیانه ممکن است ۱۰ سال قبل از یائسه شدن آغاز شود.
  • الکل: الکل نقش تخریب کننده زیادی بر روی بافت کبد دارد که به اثبات رسیده است. کبد نقش بالایی در متابولیزه کردن هورمون های استروژن و پروژسترون داشته و تخریب آن باعث تحت تاثیر قرار دادن این هورمون ها خواهد شد.

مداوای خانگی اختلالات قاعدگی

برای درمان خانگی اختلالات قاعدگی قبل از هر چیزی باید عامل ایجاد کننده آن را بدانیم، ولی برخی روش ها و درمان های خانگی وجود دارند که می توانند این چرخه را به حالت منظم برگردانند. در این مطلب می خواهیم برخی از مهمترین این روش ها را معرفی کنیم، اغلب روش ها چشتوانه علمی دارند و به اثبات رسیده اند، از این رو می توانید در منزل با خیال راحت آن ها را امتحان کنید.

مداوا شدن خانگی اختلالات قاعدگی

تمرین یوگا

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که انجام تمرینات یوگا برای مشکلات و اختلالات زیادی در دوره قاعدگی مفید است. بر طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ بر روی ۱۲۶ شرکت کننده مشخص شد که انجام ۳۵ تا ۴۰ دقیقه یوگا برای ۵ روز در هفته در دوره ۶ ماهه، سطح هورمون مربوط به قاعدگی نامنظم را کاهش می دهد. بعلاوه مشخص شد که ورزش یوگا باعث تسکین درد و کرامپ های شکمی در طول دوره قاعدگی می شود. همچنین مشخص شده است که انجام ورزش یوگا علائم عاطفی و روانی اجتناب ناپذیر دوره قاعدگی مثل افسردگی و اضطراب را به مقدار زیادی تسکین خواهد داد.

راهکار برای درمان خانگی اختلالات قاعدگی

حفظ وزن مناسب

تغییر در وزن می تواند باعث تحت تاثیر قرار گرفتن دوره قاعدگی در افراد شود. اگر دچار چاقی باشید کم کردن وزن اضافه می تواند به تنظیم سیکل قاعدگی شما کمک نماید. از سوی دیگر کاهش وزن شدید و داشتن وزن کمتر از حد معمول می تواند باعث بر هم خوردن سیکل قاعدگی شود. این موضوع نشان دهنده اهمیت وزن مناسب در تنظیم دوره پریودی می باشد. تحقیقات نشان داده اند که زنانی که دچار اضافه وزن هستند، دوره های قاعدگی نامنظم و خونریزی های شدیدتری و دردهای بیشتری نسبت به دیگر زنان تجربه می کنند. این موضوع به خاطر تاثیر سلول های چربی بر میزان ترشح هومون ها است.

انجام ورزش روزانه و منظم

همانطور که مشخص است ورزش مزایای بسیاری بر سلامت بدن دارد که یکی از آن ها درمان خانگی اختلالات قاعدگی می باشد. با ورزش کردن می توان یکی از دلایل بروز پریودی نامنظم یعنی سندروم تخمدان پلی کیستیک را درمان نمود که به دنبال آن اختلال دوره نیز برطرف خواهد شد.در یک تحقیق انجام شده بر روی ۷۰ زن مبتلا به قاعدگی دردناک مشخص شد که زنانی که در یک دوره ۸ هفته ای سه مرتبه در هفته برای ۳۰ دقیقه ورزش های هوازی انجام داده اند، مقدار درد کمتری را در مقایسه با افراد دیگر داشته اند. داشتن برنامه ورزشی منظم در تنظیم سیکل قاعدگی بسیار تاثیر گذار است.

داروی خانگی اختلالات قاعدگی

ویتامین D

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ مشخص کرد که کم شدن سطح ویتامین D در بدن به ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی کمک می کند، بعلاوه ویتامین D نقش درمانی بسزایی در خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دارد. ویتامین ضروری D مزایای بسیاری بر سلامت بدن دارد از مهمترین آن ها می توان به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها، کمک به کاهش وزن و کاهش افسردگی اشاره نمود. ویتامین D بیشتر در مواد غذایی مانند شیر، لبنیات و غلات وجود دارد، بعلاوه می توانید این ویتامین را با قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین از انواع مکمل ها دریافت نمایید.

ویتامین های گروه B

همواره ویتامین های گروه B برای زنانی تجویز می شود که می خواهند باردار شوند، این دسته ویتامین ها به تنظیم دوره های ماهیانه کمک می کنند، بعلاوه باعث می شوند تا ریسک سندروم پیش قاعدگی کاهش یابد.

ویتامین C

ویتامین C به منظور تولید استروژن بسیار مفید می باشد، استروژن مسئولیت ساخت پوشش دیواره رحم و تنظیم قاعدگی را بر عهده دارد، مصرف این ویتامین یک روش موثر درمان خانگی اختلالات قاعدگی می باشد. از این رو توصیه می گردد تا سیب، پرتقال، انواع توت، گوجه فرنگی و … را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا ویتامین C کافی مصرف کنید. اما اگر قاعدگی شما هر ۳۰ تا ۳۵ روز اتفاق می افتد ویتامین C تاثیر چندانی نخواهد داشت.

مصرف زنجبیل

مصرف زنجبیل یک روش درمان خانگی اختلالات قاعدگی می باشد. با مصرف زنجبیل چرخه قاعدگی منظم شده و دردهای قاعدگی کمتر می شود. زنجبیل با تسریع قاعدگی باعث درمان قاعدگی به تاخیر افتاده و کم خواهد شد. از این رو می تواند زنجبیل را برای درمان قاعدگی نامنظم بعد از ازدواج و وضع حمل استفاده نمود. برای استفاده از زنجبیل می توانید نصف قاشق چای خوری زنجبیل را در یک ماهیتابه بریزید و بعد به آن یک فنجان آب اضافه نمایید، بگذارید تا برای چند دقیقه بچوشد در ادامه مقدار کمی شکر به آن اضافه نمایید. ترکیب به دست آمده را می توانید هر روز بعد از غذا بخورید. این روش درمان را تا یک ماه ادامه دهید تا نتیجه لازم را بگیرد.

برخی از روش های مداوای خانگی اختلالات قاعدگی

شکر زرد و کنجد

کنجد به منظور منظم نمودن دوره قاعدگی بسیار مفید می باشد چون باعث تعادل در هورمون ها خواهد شد. کنجد دارای لینگان بسیاری می باشد که مسئول افزایش هورمون ها را بر عهده دارد.شکر زرد و کنجد دارای اسیدهای چرب ضروری فراوانی می باشند که در تولید بهینه هورمون ها بسیار موثر می باشد. شکر زرد همچنین دارای خواص گرمابخشی بوده و قاعدگی را تقویت می کند و باعث منظم شدن آن می شود. برای استفاده از این دو یک مشت دانه کنجد خشک را به خوبی بکوبید و سپس آن را با یک قاشق چای خوری زرد ترکیب نمایید تا پودر یکدستی حاصل شود. روزانه یک قاشق از این پودر را با معده خالی مصرف نمایید. علاوه بر این می توانید یک تکه شکر زردمیل نمایید، به خاطر داشته اشید که از این مواد در طول دوره بارداری استفاده نکنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک روش موثر و عالی در درمان خانگی اختلالات قاعدگی می باشد، آلوئه ورا می تواند باعث تنظیم هورمون ها شود. برای استفاده از این گیاه باید یک برگ آلوئه ورا را برش بزنید و سپس ژل آن را خارج سازید. ژل آلوئه ورا را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و سپس هر روز قبل از صبحانه آن را بخورید، برای گرفتن نتیجه بهتر باید این درمان را حداقل تا سه ماه ادامه دهید، توجه داشته باشید که نباید در دوره پریودی از آلوئه ورا استفاده کرد.

درمان خانگی اختلالات قاعدگی با آلوئه ورا

استفاده از دارچین

دارچین از انواع موادی است که باعث تنظیم چرخه قاعدگی می شود و باعث رها شدن از دردهای قاعدگی می گردد. دارچین به دلیل داشتن خاصیت گرم کنندگی در درمان سنتی چین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ادویه دارای هیدروکسی کالکون می باشد که مسئول تنظیم سطح انسولین و چرخه قاعدگی در زنان است.برای مصرف دارچین می توانید نصف قاشق چای خوری دارچین را در یک لیوان شیر ریخته و هر روز بنوشید. بعلاوه می توانید دارچین را به انواع غذاهایتان اضافه کنید، یا دمنوش دارچین در طول روز بنوشید و یا چوب دارچین را بجوید. با انجام این کارها می توانید به درمان اختلالات قاعدگی خود کمک کنید.

بهبود خانگی اختلالات قاعدگی

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه پرخاصیت و جادویی است که دارای گرمابخش بسیاری است. از این رو می تواند به منظم شدن چرخه قاعدگی کمک کند و هورمون ها را متعادل سازد. زردچوبه به دلیل داشتن خواص قاعده آوری می تواند جریان قاعدگی را تنظیم نماید. علاوه بر این این ادویه دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که باعث رها شدن از دردهای قاعدگی نیز خواهد شد. علاوه بر استفاده این ادویه در انواع غذاهای خود می توانید یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه را با عسل، شیر و شکر زرد ترکیب نمایید و هر روز از آن بنوشید تا بهبود یابید. علاوه بر این می توانید برای بهتر شدن چرخه قاعدگی نامنظم از مکمل های زردچوبه استفاده نمایید، البته قبل از آن باید با یک متخصص مشورت نمایید.

پاپایای نرسیده

پاپایای سبز و نارس یک قاعده آور بالقوه محسوب می گردد. پاپایای نرسیده باعث تنظیم جریان خون قاعدگی می شود و با انقباض عضلات رحم، قاعدگی های نامنظم را بهبود می دهد. همچنین این میوه برای درمان قاعدگی های نامنظمی که به دلیل استری و یائسگی ایجاد شده اند نیز مفید است. برای درمان می توانید به طور منظم تا چند ماه آب پاپایای نارس را میل کنید، اما در دوره قاعدگی از مصرف ان دوری نمایید. این روش شاید در دسترس همه نباشد، اما نتیجه بخش است.

درمان خانگی برای اختلالات قاعدگی

رازیانه

رازیانه گیاهی پرقدرت به منظور درمان قاعدگی های نامنظم، رازیانه با عنوان یک قاعده آور بالقوه عمل می نماید و می تواند باعث تحریک خونریزی قاعدگی شود و به دلیل خاصیت ضد اسپاسمی که دارد گرفتگی به وجود آمده به خاطر سندروم پیش از قاعدگی را کمتر می کند. برای اینکار دو قاشق غذاخوری تخم رازیانه را در یک لیوان آب گرم ریخته و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند تا خیس بخورد، روز بعد آب را صاف کرده و بخورید. می توانید به مدت یک ماه هر روز این نوشیدنی را میل کنید تا قاعدگی تان منظم گردد.

مداوای خانگی برای بهبود اختلالات قاعدگی

استفاده از تخم شنبلیله

تخم شنبلیله داری خواص قاعده آوری می باشد که در دسته بهترین روش های درمان خانگی اختلال قاعدگی قرار گرفته است.برای استفاده از شنبلیله، یک قاشق چای خوری از تخم شنبلیله را در دو فنجان آب ریخته و بگذارید تا بجوشد، وقتی که مقدار آب به یک لیوان رسید، مخلوط را از صافی رد کرده و آن را روزی سه مرتبه بنوشید. تا چند روز این عمل را انجام دهید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. علاوه بر تخم شنبلیله تا چند ماه می توانید از آب شنبلیله استفاده نمایید.

روش های مداوای خانگی اختلالات قاعدگی

آب هویج

آب هویج دارای آهن بالایی است از این رو می توان از آن به عنوان یک روش ساده درمان خانگی برای اختلالات قاعدگی استفاده نمود. هویج خام بسیار مفید در تقویت هورمون ها می باشد، برای درمان توصیه شده است که به شکل منظم به مدت سه ماه آب هویج بخورید. برای نتیجه بهتر می توانید آب هویج را با آب انواع سبزیجات دیگر میل کنید. همچنین می توانید در کنار نوشیدن آب هویج، کاهو، چغندر و تخم کدو را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید، بعلاوه نوشیدن عصاره نیشکر نیز در طول هفته حداقل یک مرتبه می تواند در کنار آب هویج به حل مشکل کمک نماید.

مداوای خانگی اختلالات قاعدگی با هویج

استفاده از نعناع

مخلوط نعناع با عسل با عنوان یک روش درمانی موثر برای بهبود اختلالات دوره قاعدگی بعد از ازدواج و زایمان مفید می باشد. نعناع به تنظیم بهتر دوره قاعدگی کمک می کند و باعث کاهش گرفتگی عضلات ناشی از قاعدگی خواهد شد. می توانید یک قاشق چای خوری پودر نعناع خشک شده را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و این ترکیب را سه بار در روز میل نمایید تا به نتیجه مطلوب برسید.

مداوا کردن خانگی اختلالات قاعدگی

گیاه جعفری

مصرف آب جعفری یکی دیگر از روش های مفید برای درمان نامنظمی های قاعدگی می باشد، این سبزی دارای خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی می باشد از این رو بسیاری از مشکلات و مسائل سلامت را درمان خواهد کرد. می توانید کمی جعفری را در مخلوط کن ریخته و بعد آن را با کمی آب مخلوط نمایید و یک آب سبزیجات پرخاصیت به دست آورید و هر روز از آن بنوشید.

داروی خانگی برای اختلالات قاعدگی

مصرف انجیر

انجیر یکی از میوه های پرخاصیت می باشد که برای درمان خانگی اختلالات قاعدگی می توان از آن استفاده نمود، انجیر خواص ضد التهابی دارد و استفاده از آن باعث می شود تا گرفتگی شکم در دوره قاعدگی درمان شده و هورمون های زنانه تعادل یابند. می توانید ۵ عدد انجیر را در یک لیوان آب ریخته و سپس بجوشانید، بعد از اینکه چند دقیقه جوشید آن را از صافی رد کرده و آب آن را هر روز بنوشید.

مداوا نمودن خانگی اختلالات قاعدگی

زعفران

زعفران یک گیاه پرخاصیت و گرما بخش است که می تواند مشکلات قاعدگی را به شکل موثر درمان نماید. می توانید در نصف لیوان آب یک قاشق چای خوری زعفران ریخته و بگذارید تا چند دقیقه بجوشد تا مقدار کم کم شود و به یک قاشق غذاخوری برسد. سپس مقدار مانده را به سه قسمتت تقسیم کرده و به مقدار مساوی با آب مخلوط کرده و بنوشید. روزی سه بار از این ماده می توانید مصرف نمایید.

روش های درمان خانگی اختلالات قاعدگی

بیتر ملون یا خربزه تلخ

بیتر ملون یا همان خربزه تلخ می تواند برای درمان خانگی اختلالات نامنظم قاعدگی مصرف شود. بیتر ملون گرفتگی عضلات شکمی ناشی از قاعدگی را کاهش خواهد داد و دوره قاعدگی را تنظیم می کند. برای درمان می توانید آب بیتر ملون را در طول هفته یک یا دو بار بنوشید، علاوه بر این این ماده میوه می تواند دیابت را به شکل موثری درمان نماید.

سرکه سیب

سرکه سیب بسیار مفید در کاهش انسولین و قند خون می باشد. همچنین یک روش خانگی برای درمان اختلالات قاعدگی می باشد. برای استفاده از سرکه سیب ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با میزان آب کافی ترکیب کنید و یکبار در روز قبل از غذا آن را بخورید.

انواع روش برای مداوای خانگی اختلالات قاعدگی

آنغوزه

آنغوزه دارای ارزش درمانی بسیاری است، آنغوزه دارای ترکیبات شیمیایی می باشد که اختلالات هورمونی را درمان می نماید. زمانیکه به دنبال روش های درمان خانگی مشکل قاعده خود هستید نباید از آنغوره دور بمانید. به منظور درمان مشکل خود مقداری از آنغوره پودر شده را در مقداری کره تفت داده و بعد یک فنجان شیر به ان اضافه نمایید و برای دادن طعمی بهتر به آن کمی عسل به آن بیافزاید. می توانید روزی ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیگرم آنغوزه مصرف کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

گل ختمی

گل ختمی یک گیاه موثر در درمان خانگی اختلالات قاعدگی می باشد و می تواند نامنظمی های قاعدگی را بعد از ازدواج و وضع حمل بهبود می دهد. گیاه گل ختمی سطح استروژن و پروژسترون را کنترل می کند و چرخه ماهیانه قاعدگی را تنظیم می نماید.می توانید ۵ گیاه گل ختمی تازه را بکوبید تا خمیری شکل شود بعد مقداری آب به آن اضافه کرده و صبح با معده خالی میل کنید. بهتر است این درمان را تا ۷ روز قبل از شروع چرخه قاعدگی انجام دهید تا نتیجه بهتری کسب کنید.

درمان خانگی اختلالات قاعدگی نامنظم

برگ ریحان مقدس

گیاه ریحان مقدس می تواند مفید در تنظیم قاعدگی باشد و گرفتگی عضلات شکم را کمتر نماید. با مصرف برگ ریحان مقدس می توانید از ناراحتی ها و درد قاعدگی نیز راحت شوید. برای استفاده باید عصاره برگ ریحان تازه را بگیرد و با یک قاشق عسل ترکیب نمایید و کمی پودر فلفل بر روی آن بریزید و روزی دو بار از آن بخورید.

چریش

برای تنظیم دوره قاعدگی ماهیانه خود و رها شدن از گرفتگی عضلات و از بین رفتن درد،از پوست درخت چریش استفاده کنید، سه فنجان پوست درخت چریش را در دو فنجان آب جوش ریخته و بگذارید تا ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس آن را صاف کرده و بنوشید. می توانید سه مرتبه در روز هر بار یک فنجان از این ترکیب بنوشید.

کوهوش آبی

کوهوش آبی باعث تحریک جریان قاعدگی می شود، چون قاعده آور است. مصرف کوهوش آبی به منظور باز شدن رگ های خونی در رحم مفید می باشد و باعث بهبود گردش خون می شود. برای درمان قاعدگی نامنظم کوهوش آبی را قبل از شروع قاعدگی به شکل عصاره مصرف نمایید، البته بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت یک روش خانگی موثر برای درمان اختلالات قاعدگی می باشد. گیاه پنج انگشت دارای ماده ی فعال می باشد که باعث تنظیم عملکرد غذذ هیپوفیز می شوند. همچنین این گیاه باعث می شود تا هورمون های جنسی در زنان تنظیم شوند. می توانید حدود ۳۰ تا ۴۰ میلی گرم گیاه پنج انگشت را با عنوان دوز استاندارد مصرف نمایید. در صورتی که داروی بارداری مصرف می کنید، نباید از این گیاه مصرف کنید بعلاوه در دوره بارداری نیز نباید از آن مصرف شود.

راهکارهای درمان خانگی اختلالات قاعدگی

بامبو

گیاه بامبو به دلیل خواص درمانی مختلفی که دارد می تواند برای درمان مشکلات و مسائل سلامت بدن مصرف شود. بامبو روشی خانگی برای درمان اختلالات قاعدگی نامنظم می باشد. یک مشت برگ بامبو را در آب بجوشانید و محلول را صاف کرده و به صورت منظم بنوشید.

گیاه پای شیر

گیاه پای شیر یک گیاه مفید و قدرتمند برای درمان خانگی اختلالات قاعدگی می باشد، زیرا این گیاه منبع سرشاری از تانن می باشد. همچنین این گیاه دارای اسید سالیسیلیک می باشد و باعث کاهش گرفتگی عضلات شده و عضلات را آرام می سازد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو