دولت برای بهبود معیشت سال ۹۹ چه کرد؟

منبع: برترین ها

37

1400/1/1

09:40


حمایت از معیشت مردم همواره اولویت دولت تدبیر و امید بوده است؛ بر این اساس، سال گذشته دولت ۱۰ طرح حمایتی مختلف همچون وام یک میلیون تومانی، پرداخت یارانه معیشتی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و پرداخت تسهیلات کرونا را اجرا کرد.

ایرنا نوشت: حمایت از معیشت مردم همواره اولویت دولت تدبیر و امید بوده است؛ بر این اساس، سال گذشته دولت ۱۰ طرح حمایتی مختلف همچون وام یک میلیون تومانی، پرداخت یارانه معیشتی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و پرداخت تسهیلات کرونا را اجرا کرد.

سیاست حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و تامین حداقل معیشت در قالب طرح‌های مختلف توسط دولت تدبیر و امید اجرا شده است و در ماه‌های باقی مانده از دولت دوازدهم نیز در دستور کار قرار دارد. رییس جمهوری نیز همواره تلاش برای رونق و جهش تولید، بهبود معیشت و تامین سلامت مردم را از اهداف مهم دولت دانسته و تاکید دارد که «رسیدگی و توجه به وضعیت معیشت مردم از مهمترین اهداف و برنامه‌های دولت دوازدهم است که با وجود همه مشکلات، برای یاری رساندن به آسیب‌دیدگان با تمام توان خود به صحنه آمده است».

چالش‌ها و معضلات بسیاری پیش روی دولت قرار داشته اما هیات دولت همواره تلاش کرده در برابر تکانه‌های اقتصادی با پرداخت تسهیلات یاری‌گر مردم باشد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان جزو گروه‌های کم برخوردار جامعه هستند که حمایت از آنها با همسان‌سازی و متناسب سازی حقوق در دولت تدبیر و امید عملی شد. مطالبه هشت ساله‌ای که در طول این سال‌ها بر زمین مانده بود با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در فروردین امسال مطرح شد و با دستور رییس جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

براساس قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت، به این صورت که بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال خدمت، سه میلیون تومان دریافت می‌کنند.

پرداخت تسهیلات کرونایی

بحران کرونا بخش‌های مختلف کشور را با مشکلات زیادی همراه کرده که در این میان کسب‌وکارهای مختلفی دچار زیان شدند. دولت برای حمایت از کسب و کارها، پرداخت تسهیلات کرونا را مصوب کرد و از سیزدهم خردادماه ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات شروع شد.

برابر آخرین آمار تاکنون ۹ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان برای ۵۱۶ هزار کسب و کار با اشتغال ۹۵۷ هزار و ۵۲۰ نفر پرداخت شده است.

بیمه بیکاری کرونایی

بیمه بیکاری کرونا یکی از راهکارهای دولت برای حمایت از معیشت مردم در دوره شیوع این بیماری به شمار می‌رود. برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند.

مطابق آخرین آمار تعداد ۲۰۸ هزار و ۹۹۹ نفر از متقاضیانی دریافت مقرری بیمه بیکاری در سامانه اعلامی ثبت نام کردند و درخواست ۱۵۹ هزار و ۳۹۵ نفر رسیدگی شده و ۹۷ هزار و ۵۲۷ نفر مقرری دریافت کردند.

پرداخت وام یک میلیون تومانی

پرداخت تسهیلات بانکی به شکل وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر نیز از دیگر مصوبات حمایتی دولت است.

بر اساس این طرح، خانوارهایی که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند مشمول این مصوبه بودند. مبلغ وام یک میلیون تومان و نرخ کارمزد چهار درصد است که اقساط آن از ابتدای تیر ماه به مدت ۳۰ ماه و هر قسط ۳۵هزار تومان از یارانه سرپرست خانوار کسر می‌شود و پایان بهمن‌ماه، هشت قسط آن از حساب یارانه‌بگیران اخذ شده است.

پرداخت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی خانوار

در ادامه حمایت‌های معیشتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه، مقرر شد همه افرادی که در نوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده‌اند و درآمد ثابت نداشتند مشمول دریافت وام یک میلیون تومانی کرونا شوند. همچنین در مجموع ۱۱ میلیون خانوار معادل ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تسهیلات یک‌میلیون‌تومانی دریافت ‌کنند.

طبق آخرین آمار بیش از بر ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

کسر اقساط این یارانه از یارانه معیشتی بنزین بوده و از دی ماه مبلغ ۳۰ هزار تومان از حساب سرپرستان خانوار کسر می‌شود.

مهلت سه ماهه در پرداخت اقساط قرض‌الحسنه

همچنین درادامه حمایت‌های کرونایی و با توجه به آسیب دیدن مشاغل و روند درآمدزایی خانوارها، بانک مرکزی با هدف حمایت از وام گیرندگان، اعلام کرد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد.

بر این اساس، اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ دریافت نشد و بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به پایان دوره پرداخت اقساط منتقل شد.

حمایت از اجاره‌نشین‌ها

دولت برای حمایت از اجاره نشین ها، تسهیلات و وام کم بهره ای را برای مستاجران در نظر گرفت. همچنین با تصمیم نهادهای ذیربط، برای حمایت از اجاره نشین‌ها، تمام قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا تاریخ هشتم تیرماه ۹۹ هنوز تمدید نشده بود، در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید شد.

حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، سایر کلان شهرها (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه) تا ۲۰ درصد و سایر شهرهای کشور تا ۱۵ درصد تعیین شد.

یارانه معیشتی بنزین

با افزایش قیمت بنزین در ۲۴ آبان ماه سال ۹۸ دولت تصمیم گرفت ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را بین ۱۸ میلیون خانوار (۶۰ میلیون نفر) تقسیم کند.

سبد حمایت معیشتی به تناسب بعد افراد خانوار پرداخت می‌شود. خانواده یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده ۴ نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

تاکنون ۱۶ مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت این سبد واریز شده است.

کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی

پرداخت مبلغ ۲۰۰ الی ۶۰۰هزار تومان به یک میلیون خانوار با جمعیت سه میلیون نفر که عضو کارمند یا بازنشسته نداشته و تحت پوشش بیمه یا نهادهای حمایتی هم نیستند (ماهانه ۳۵۰ میلیارد تومان به این بند اختصاص می یابد) از دیگر حمایت‌های معیشتی دولت است.

میزان کمک بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان بسته به بعد خانوار به این ترتیب که خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان، در چهار مرحله پرداخت شده است که آخرین مرحله آن ۳۱ خرداد ۹۹ توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، واریز شد.

یارانه معیشتی ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی

آخرین حمایت معیشتی دولت پرداخت کمک هزینه یکصد هزار تومانی به خانوار فاقد درآمد ثابت است. براساس اطلاعیه وزار ت تعاون در خصوص حمایت معیشتی از اقشار کم درآمد و فاقد درآمد ثابت، طبق تفاهم صورت گرفته بین مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر حمایت از این قشر، سازمان برنامه و بودجه مصوبه مذکور را به وزارت تعاون ابلاغ کرد.

حمایت معیشتی ۱۲۰ هزار تومانی ماهیانه به ازای هر نفر، به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، تعلق می گیرد. همچنین حمایت معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر، شامل خانوارهایی می‌شد که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند، بیمه‌پرداز نبوده و در زمره دهک‌های پایین باشند، همچنین شامل خانوارهایی است که بسته حمایت معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

بنابراین کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نبودند.

حمایت معیشتی ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومان از آذرماه ۹۹ به مدت چهار ماه پرداخت می‌شد. اولین مرحله واریزی نیز ساعت ۲۴ روز ۲۷ آذرماه ۹۹به حساب خانوارهای مشمول این طرح واریز شد و آخرین مرحله آن ۲۵ اسفندماه ۹۹ واریز شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو