یبوست بعد از زایمان چرا به وجود می آید؟ و چطور بر طرف می شود؟

یبوست بعد از زایمان چرا به وجود می آید؟ و چطور بر طرف می شود؟


منبع: آرگا

114

1400/1/1

16:02


به طور کلی اغلب زنان باردار حتی اگر در دوران حاملگی با مشکل یبوست رو به رو نشده باشند امکان دارد که پس از وضع حمل خود دچار این عارضه شوند. عوامل و دلایل مختلفی وجود دارند که باعث بروز یبوست بعد از زایمان می شوند که در این مطلب به شرح مهمترین موارد آن و ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل پرداخته ایم.

یبوست یکی از مشکلات شایع بعد از بارداری می باشد که امکان دارد اغلب مادران را درگیر کند. این وضعیت تا چند روز پس از زایمان کاملا عادی و نرمال می باشد و نگران کننده نیست. این امر در واقع ناشی از فعالیت کم مادران در دوران بارداری می باشد که مادران باید به منظور رفع آن از رژیم غذایی مناسبی استفاده نمایند. در همین راستا قصد داریم در این مطلب به جهت آشنایی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی علت و نحوه درمان یبوست بعد از زایمان بپردازیم.

مشکل یبوست بعد از زایمان

به طور کلی از جمله عواملی که امکان دارد باعث یبوست بعد از زایمان شود ترشح هورمون های حاملگی، برش خوردن دستگاه تناسلی برای عمل جراحی و استفاده از مکمل های حاوی آهن می باشد. همینطور باید گفت که در طی اجرای زایمان طبیعی احتمال دارد که عضلات قسمت کف لگن یا اسفنکتر مقعد مادر دچار صدمه شود و او را درگیر این مشکل کند.

درمان یبوست پس از بارداری به روش های مختلف

به طور معمول یبوست پس از بارداری همراه با بواسیر ایجاد می شود که همین امر موجب نگرانی بعضی از خانم ها در رابطه با تحریک بواسیر خود در پی حرکت و فعالیت روده می شود. استفاده از داروهای گوناگون در دوران حاملگی نیز امکان دارد اجابت مزاج مادران را تحت تاثیر قرار دهد که باید توجه ویژه ای به آن داشت. همچنین مادران باید به این نکته توجه داشته باشند که به هیچ عنوان سبزی و غذاهای فیبر دار را نباید از برنامه غذایی خود از قلم بیندازند.

عوامل ایجاد یبوست بعد از بارداری

علل ایجاد یبوست پس از بارداری

  • با توجه به این که سیستم گوارشی مادر در طول اجرای زایمان طبیعی خیلی آرام فعالیت می کند این امر نیز امکان دارد در ایجاد یبوست تاثیرگذار باشد.
  • بروز یبوست ممکن است به دلیل مبتلا شدن مادر به اسهال شدید در دوران حاملگی و یا در اوایل انجام وضع حمل طبیعی باشد.
  • نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد وجود استرس و نگرانی می باشد که ممکن است مجراهای خروجی مدفوع را سفت کند و همچنین ترس داشتن مادر نیز از وجود درد در زمان دفع امکان دارد باعث شود تا یبوست شدت بیشتری داشته باشد.
  • وجود بخیه هایی که در طی انجام زایمان طبیعی زده شده و کبودی ناشی از آن استفاده کردن از توالت را برای مادران پس از زایمان رنج آور خواهد کرد. نگرانی و ترس مادر از این که نشستن در دستشویی امکان دارد موجب پارگی بخیه ها شود یبوست پس از بارداری را افزایش می دهد.

راهکارهای رفع و درمان یبوست پس از بارداری

  • باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از داروهایی نظیر پتیدین برای رفع و بهبودی درد در طی انجام زایمان طبیعی ممکن است موجب کم شدن سرعت عملکرد روده در مادران شود.
  • بعضی از مادران از یبوست مزمن پس از بارداری معترض هستند که ایجاد این وضعیت می تواند بخاطر ترشح میزان بالایی از هورمون پروژسترون در بدن آن ها در طی حاملگی باشد.
  • بهتر است بدانید به دلیل کم شدن عملکرد روده در طی اجرای زایمان ممکن است این عارضه در مادران شدت بگیرد. چرا که عصب های این محل ممکن است بخاطر کشش بوجود آمده در زمان زایمان طبیعی و یا سزارین دچار بی حسی شود.
  • برخی مواقع متخصصان از وسیله ای همچون فورسبعد برای کمک رسانی به تولد کودک بهره می برند که باز کردن دهانه رحم در این وضعیت موجب کندی فعالیت روده در طی ایجاد فشار به نوزاد برای ورود به محیط بیرون از بدن مادر ممکن است علت دیگری برای ایجاد یبوست در زنان شود.
  • ویتامین های مورد استفاده در دوران حاملگی و شیردهی نیز امکان دارد باعث ایجاد یبوست پس از بارداری شود. بهتر است بدانید که حتی استفاده از داروی آهن نیز در طی دوران حاملگی می تواند در مادران موجب بروز یبوست گردد.

علل ایجاد یبوست بعد از زایمان

نحوه درمان یبوست پس از بارداری

مادران باردار برای رفع این عارضه می توانند از راهکارهای مختلفی بهره بگیرند که در ادامه به شرح موارد مهمی از آن پرداخته ایم.

استفاده از مواد ملین و مسهل :

در رابطه با استفاده از مواد ملین با پزشک خود مشورت نمایید. در صورتی که در محل پرینه شکافی دارید که تا ناحیه مقعد کشیده شده نیاز است که داروی ملین استفاده نمایید. در صورتی که بواسیر یا یبوست دارید و یا از داروی آهن به منظور کم خونی و یا داروی آرام بخش استفاده می کنید که ممکن است بر روی فعالیت روده اثر گذاشته باشد در این گونه موارد استفاده از مواد ملین بسیار مفید و موثر می باشد.

استفاده از مواد غذایی فیبردار :

استفاده از مواد غذایی که دارای فیبر می باشند همچون برنج قهوه ای، سبوس، دانه کتان، میوه، سبزیجات، نان قهوه ای، غلات سبوس دار و … می تواند در کم کردن یبوست بعد از بارداری کمک موثری داشته باشد.

دلایل ایجاد یبوست بعد از زایمان

نادیده نگرفتن نیاز به عمل دفع :

این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز احتیاج به عمل دفع را نادیده نگیرید حتی اگر در صورتی که چند دفعه اول برایتان مشکل باشد. توجه داشته باشید که به هر اندازه بیشتر صبر کنید مدفوعتان حالت سفتی به خود می گیرد و این امر میزان دردتان را افزایش خواهد داد.

استفاده زیاد از مایعات :

خوردن میزان زیادی مایعات بویژه آب به مقدار ۸ الی ۱۰ لیوان در طول روز راهکار موثری برای رفع این عارضه خواهد بود. در نظر داشته باشید که نوشیدن مقدار فراوانی آب میوه یا آب آلو می تواند برای رفع این عارضه موثر باشد. همینطور خوردن یک لیوان آب گرم پس از بیداری در زمان صبح نیز کمک موثری در این زمینه خواهد کرد.

اجتناب از مصرف مواد غذایی فرآوری شده :

تا جایی که امکان دارد از مصرف مواد غذایی فرآوری شده همچون نان سفید و مواد غذایی سفید رنگ باید حتما پرهیز نمایید چرا که استفاده از این مواد باعث شدت گرفتن این عارضه می شود.

روش های رفع یبوست پس از بارداری

پیاده روی کردن :

احتمالا در اوایل شاید راه رفتن برای شما مشکل باشد به ویژه اگر به صورت سزارین زایمان کرده باشید اما حتی مقداری قدم زدن نیز در مجاورت منزل به دفع سریع و راحت مدفوع مدفوعتان کمک زیادی خواهد کرد.

استفاده از میوه های خشک :

مادران پس از بارداری می توانند کشمش، زردآلو، انجیر و آلوی خشک را در کنار آجیل مورد استفاده خود بگذارند و جدای از مقاوم ساختن بدن و حفظ سلامتی آن، امگا ۳ مورد احتیاج بدن خود را برای مقابله با این عارضه در دوران بهبودی کسب کنند.

تغذیه کودک با استفاده از شیر مادر :

بهتر است بدانید که شیر خوردن کودک از مادر می تواند در رفع یبوست مادر بسیار کمک کننده باشد چرا که زمانی که نوزاد سینه مادر خود را مک می زند رحم مادر تحریک شده و به حرکات ساده و معمولی روده کمک شایانی خواهد کرد.

علل ایجاد یبوست پس از بارداری

در این مطلب به بررسی علل بروز یبوست بعد از زایمان و راه های درمان آن به طور کامل پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو