همه چیز درباره لاپاراسکوپی کیسه صفرا و شناخت مزایا و معایب آن

همه چیز درباره لاپاراسکوپی کیسه صفرا و شناخت مزایا و معایب آن


منبع: آرگا

71

1400/1/2

09:04


عمل جراحی لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که در طی آن به جای استفاده از برش بزرگ جراحی از چندین برش ریز استفاده می شود. این نوع جراحی به منظور حذف کیسه صفرا و سنگ های صفراوی صورت می گیرد.

در حال حاضر عمل های جراحی مختلفی بر روی اعضای بدن انجام می گیرد که هر کدام با توجه به کاری که انجام می دهند متفاوت هستند. لاپاراسکوپی نوعی از عمل های جراحی است که در طی آن به جای زدن یک برش بزرگ از چندین برش کوچک استفاده می شود.

 جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

عمل جراحی که در آن در عوض استفاده از یک برش بزرگ از چند برش کوچک استفاده می شود، لاپاراسکوپی نام دارد. در این عمل از وسیله ای به اسم لاپاراسکوپ استفاده می گردد، لاپاراسکوپ حاوی یک دوربین ویدئویی کوچک و یک لامپ کوچک می باشد و با وارد شدن به بدن تصاویر را به نمایشگر ارسال می نماید، پزشک از این طریق می تواند داخل بدن را مشاهده کند. لاپاراسکوپی برای دیدن داخل بدن بدون ایجاد برش بزرگ جراحی انجام می شود، به همین دلیل عمل های جراحی که با کمک لاپاراسکوپ صورت می گیرد را کم تهاجمی می نامند. در ابتدا از این روش برای جراحی صفرا و جراحی های زنان استفاده می گشت ولی امروزه برای جراحی های دیگری مثل روده، کبد و اندام های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب می خواهیم با لاپاراسکوپی کیسه صفرا و نحوه انجام آن آشنا شویم.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا و بهبود بیمار

کیسه صفرا و نحوه عملکرد آن

کیسه صفرا یکی از اعضای بدن می باشد که به منظور بقای زندگی کاملا ضروری نمی باشد، این کیسه یکی از اعضای سیستم صفراوی بدن انسان می باشد که نقش آن در تولید و نگهداری و انتقال صفرا می باشد. صفرا مایعی قهوه ای رنگ و مایل به زرد می باشد که به وسیله کبد تولید می شود و به منظور تخریب و هضم غذاهای چرب در روده کوچک استفاده می گردد. کیسه صفرا در قسمت زیر لوب چهارم کبد و چسبیده به آن در سمت راست بالای شکم قرار دارد. کیسه صفرا به کمک یک لوله باریک به اسم مجرای سیستیک به مجرای اصلی کبد وصل می شود. همانطور که گفتین صفرا در کبد ساخته می شود و نقش زیادی در هضم غذا بر عهده دارد، صفرا یه وسیله مجرای اصلی به قسمت اول روده باریک وارد می شود، بعد از خوردن غذا، این کیسه منقبض می شود و صفرا را داخل روده تخلیه می نماید. انقباض کیسه صفرا به دلیل تحریک هورمونی، کله سیستوکینین صورت می گیرد. ترکیب اصلی صفرا را کلسترول، بیلی روبین و نمک های صفراوی تشکیل داده اند.

انجام لاپاراسکوپی صفرا و خارج کردن سنگ

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

 یکی از شایعترین جراحی ها، لاپاراسکوپی صفرا می باشد، که در واقع نوعی عمل جراحی برای برداشتن کیسه صفرا می باشد. این عمل جراحی با نام رسمی کولسیستکتومی لاپاروسکوپی شناخته می گردد. با کمک این جراحی کیسه صفرا و سنگ های صفراوی به کمک چند برش یا شکاف کوچک در شکم دفع می شوند. جراحی کیسه صفرا در حالت کلی به دو روش باز و لاپاراسکوپی صورت می گیرد. در روش جراحی باز برش پوستی به طور معمول زیر دنده ها در سمت راست بدن صورت می گیرد و کیسه صفرا و سنگ ها از این طریق خارج می شوند، اما در روش لاپاراسکوپی چند سوراخ کوچک بر روی شکم ایجاد می شوند و به این طریق عمل صورت می گیرد، این روش بین خانم ها بسیار بیشتر از آقایان می باشد و درد در حین این روش بسیار کمتر می باشد، این روش از سرطان کیسه صفرا جلوگیری کرده و حدود ۲ ساعت به طول می انجامد. همچنین در این روش نیاز به بیهوشی عمومی وجود دارد.

عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

دلایل انجام لاپاراسکوپی

مهمترین دلیل انجام این عمل از بین بردن کیسه صفرا و سنگ های صفراوی و عوارض ناشی از آن می باشد. سنگ ها در داخل کیسه صفرا از مواد موجود در آن شکل می گیرند و ممکن است در اندازه یک شن یا توپ گلف کوچک باشند، در صورتی که هر یک از موارد زیر در شما تشخیص داده شود به احتمال زیاد نیاز به انجام این عمل را دارید:

  • دیسکینزی صفراوی یعنی زمانی که کیسه صفرا به دلیل مشکل به درستی تخلیه نگردد.
  • وقتی که سنگ های صفراوی به مجرای صفراوی مشترک انتقال می یابند و به شکل بالقوه باعث مسدود شدن می گردند. این موضوع باعث می شود تا از تخلیه کیسه صفرا و بقیه درخت صفراوی جلوگیری شود.

انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا

  • مشکل کولسیستیت که همان التهاب کیسه صفرا می باشد.
  • مشکل پانکراتیت که التهاب لوزالمعده بوده و به سنگ های صفراوی مربوط می شود.

انجام این جراحی به دلیل کوچک بودن محل جراحی برای کیسه صفرا پیشنهاد می شود، زیرا برش های کوچک احتمال بروز عفونت را کاهش می دهند و خونریزی و زمان بهبود بیماری کمتر خواهد بود.

نحوه انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا

ریسک های لاپاراسکوپی

تمامی روش های عمل جراحی خطرات خاص خود را دارند و دارای عوارضی می باشند، در این روش خطرات و عوارض خاصی وجود ندارد و موارد خیلی نادری از عوارض آن دیده شده است. در حالت کلی حذف کیسه صفرا به این روش ممکن است خطرات زیر را به همراه داشته باشد:

آلرژی یا واکش های جانبی به داروی بیهوشی یا دیگر داروها، خونریزی، لخته شدن خون، آسیب به عروق خونی، مشکلات قلبی مثل ضربان سریع قلب، بروز عفونت، آسیب به کبد و روده یا مجرای صفراوی، پانکراتیت.

عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

آمادگی برای انجام لاپاراسکوپی

بیمار باید قبل از انجام جراحی برای مطمئن شدن از وضعیت بدنی و سلامتی خود برخی از آزمایشات را انجام دهد، این آزمایشات شامل موارد زیر می شوند:

  • آزمایش خون
  • آزمایشات تصویر برداری از کیسه صفرا
  • معاینه کامل فیزیکی بیمار
  • بررسی پرونده پزشکی بیمار

بیمار اگر از داروی خاصی استفاده می کند باید به پزشک اصلاع دهد، همچنین در صورت بارداری و یا اقدام به بارداری در آینده پزشک باید در جریان قرار بگیرد.

لاپاراسکوپی صفرا و سنگ های صفراوی

مزایا و معایب این روش

بیشترین سوالی که در رابطه با این عمل جراحی پرسیده می شود، مزایا و معایب آن است، مسلما  هیچ روش جراحی بدون عارضه و معایبی نمی باشد و ما نباید این عمل را بدن عیب برای بیمار بدانیم. اما این روش نسبت به سایر روش ها بسیار بهتر بوده و معایب کمتری دارد. یکی از مشکلات شایعی که در عمل های جراحی دیده می شود چسبندگی است، این مشکل در عمل های باز وجود دارد اما در لاپاراسکوپی به دلیل اینکه شکم باز نمی شود مشکل چسبندگی خیلی کمتر وجود دارد.  از دیگر فوائد لاپاراسکوپی می توان به کوچک بودن جای زخم در ان اشاره کرد، استفاده از این روش برای عمل های جراحی جای زخم را به میزان بالایی کاهش می دهد و همچنین این روش عوارض کمتری برای بیمار بعد از عمل دارد.

انجام لاپاراسکوپی صفرا

از دیگر مزایای این روش حفظ زیبایی پوست بیمار و بهبود سریعتر آن است، بیمار در این جراحی خیلی سریعتر می تواند به زندگی عادی خود باز گردد. بعلاوه احتمال عفونت در این روش بسیار کم می باشد، مشکل دیده نشدن بافت های شکم در جراحی باز در روش لاپاراسکوپی وجود ندارد.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا و خروج سنگ

ممکن است گازی که در لاپاراسکوپی به داخل بدن دمیده می شود برای برخی از افراد خطراتی داشته باشد، به همین دلیل از این روش برای افرادی که دچار بیماری های خاص یا قلبی هستند کمی دردسر ساز می شود، این روش بیشتر در افرادی که مشکل خاصی ندارند و در سنین مناسبی هستند استفاده می شود.

جراحی لاپاراسکوپی صفرا

انجام این عمل برای افراد بالای ۶۰ سال مناسب نیست، همچنین این عمل باید توسط یک پزشک متخصص و متبحر انجام شود، شاید این روش برای بیمار بهتر باشد اما روشی ساده برای پزشک نیست و نیاز به دقت بالا دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو