به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در سفرش به افغانستان با تأکید بر اینکه تصمیم خروج نیروهای آمریکایی توسط جو بایدن گرفته می‌شود، از ذکر زمان خروج نیروها از افغانستان خودداری کرد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا قبل از پایان سفرش به کابل از صحبت درباره خروج سربازان آمریکایی از افغانستان خودداری کرده و گفت: "این تصمیم به رئیس جمهوری آمریکا بازمی‌گردد."

وزیر دفاع آمریکا، با اشاره به اینکه تصمیم گیری در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از اختیارات جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکاست در صحبت با خبرنگاران، زمان خروج نیروها از افغانستان را مشخص نکرد.

 وی گفت،: «هر زمانی که رئیس من "جو بایدن" لازم دید در مورد تاریخ پایان یا تعیین یک تاریخ خاص برای خروج نیروها تصمیم خواهد گرفت، این تصمیم از اختیارات کاری رئیس جمهوری است که من حق ندارم در آن مداخله کنم.»

وزیر دفاع آمریکا در اولین سفر خود به کابل به عنوان وزیر دفاع گفت، دولت بایدن می‌خواهد "پایان مسؤولانه‌ای" برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا را شاهد باشد. اما سطح خشونت باید کاهش یابد تا دیپلماسی مثمر ثمر فرصتی پیدا کند.

او درباره هدف سفرش به کابل گفت، می‌خواست با فرماندهان نظامی و مسؤولان ارشد دولتی از جمله اشرف غنی ملاقات کند و اظهارات آنها را بشنود و از آنها مطلع شود و در بررسی آینده نیروهای آمریکایی در این کشور مشارکت داشته باشد.

آستین افزود: همچنان به نحوی نگرانی‌های دائمی درباره مسائل وجود دارند اما به نظرم تمایل زیادی به تمرکز بر تلاش‌ها وجود دارد و همانطور که می‌دانید تلاش امری ضروری برای تحقق پایان مسؤولانه و حل و فصل مذاکراتی برای جنگ افغانستان است. 

وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد: روشن است سطح خشونت‌ها هم‌چنان بالاست و دوست داریم شاهد کاهش خشونت باشیم به نظرم اگر خشونت‌ها کاهش یابند می‌توان به آماده سازی فضا برای دیپلماسی مثمر ثمر واقعی کمک کرد.

لوید آستین روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام ناشده وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد.

طبق بیانیه کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان، اشرف غنی و آستین افزایش خشونت‌ها را محکوم کردند اما در این نشست مطلبی درباره موعد اول ماه مه رد و بدل نشد.

غنی نیز تصریح کرد: فرصت‌های ایجاد شده برای برقراری صلح در کشور را به بهترین نحو استفاده خواهیم کرد.

سفر آستین به کابل در حالی انجام می‌شود که آمریکا در حال حاضر طرح دولت انتقالی صلح را در دست دارد.

هم‌زمان با این، ماه مه به عنوان ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حال نزدیک شدن است و قرار است اداره بایدن به‌زودی در مورد خروج یا تمدید مهلت خروج نیروهایش تصمیم بگیرد.

طالبان پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت ماندن نیروهای خارجی پس از پایان موعد خروج، جنگجویان این گروه نیروهای خارجی را هدف قرار می‌دهند و حملات را به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش خواهند داد.

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی منتشر شد که گویا جو بایدن در حال ارزیابی تمدید شش ماهه نیروهای این کشور در افغانستان تا ماه نوامبر سال جاری است.