وزیر بهداشت گفت: از میان ۴۹ نمونه ویروس گزارش شده از یک استان ۲۹ نمونه آن مربوط به ویروس موتاسیون یافته (جهش یافته) می‌شود و همکاران ما نگران افزایش موارد ویروس موتاسیون یافته‌ پخش شده در سراسر کشور هستند.

دکتر سعید نمکی امروز (دوشنبه) در ارتباط تصویری خود با رئیس جمهوری طی یک برنامه ویدئو کنفرانس با اشاره به طرح سلامت نوروزی اظهار کرد: بیش از ۸۲۲ هزار مورد مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی داشتیم و ۱۹ هزار و ۶۰۶ مورد جراحی اورژانس انجام شده است.

نمکی ادامه داد: اگر در حال حاضر پس از گذشت یک ماه با آمار مرگ دو رقمی مواجه‌ایم دلیلش تلاش  بی‌وقفه همکاران ما بوده است. همچنین در ایام نوروز حدود ۶۰۰ هزار نیروی بهداشت و درمان در سراسر کشور مشغول خدمت رسانی هستند.

وی ادامه داد: در این ایام ۴۷ بالگرد، ۱۵۷۰۰ آمبولانس و ۳۳۰۰ پایگاه اورژانس ثابت و ۳۰۰۰ پایگاه سیار آماده خدمت رسانی هستند. این سومین نوروز است که همکاران ما در حال آماده باش هستند چراکه همکارانم در سال ۹۸ مشکلات مرتبط با سیلاب‌های گسترده و درگیری با آنفلوآنزای اچ وان ان وان و حتی زائران اربعین را مدیریت کردند. 

وزیر بهداشت گفت: برای اولین بار در کشور توانستیم با توان داخلی، اتوبوس - آمبولانس باکیفیت بالا بسازیم که تعدادی در حال تحویل و اضافه به ناوگان اورژانس کشور است.

نمکی با اشاره به نبود تکنسین های خانم در اورژانس کشور، افزود: با تربیت بانوان تکنسین توانستیم تعداد قابل توجهی از بانوان را به اورژانس کشور اضافه کنیم. همچنین همکاران من حدود ۲۳۲ هزار بازدید در راستای بررسی مناسب بهداشت محیط انجام داده‌اند.

نمکی همچنین این را هم گفت که این نهاد در طرح شهید سلیمانی با همکاری سازمان آماده خدمت رسانی جهت جلوگیری از شعله ور شدن بیماری کووید ۱۹ است.

وی در عین حال با اشاره به طرح ۲۴۷ در خصوص سکته های قلبی و طرح ۷۲۴ در خصوص سکته‌های مغزی گفت: چند صد نفر از هموطنان که دچار دردهای قلبی و سکته‌های خفیف مغزی شده بودند با این طرح و خدمت رسانی همکاران من جان سالم به در بردند. تمامی همکارانم در این ایام آماده خدمت رسانی هستند و امیدواریم سال ۱۴۰۰ عاری از مشکلات سال ۹۹ باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که شش ناوگان آمبولانس دریایی خلیج فارس آماده انتقال بیماران از جزایر خلیج فارس به مراکز درمانی هستند. اورژانس علاوه بر نقل و انتقالات بیماران کرونایی با توجه به افزایش سفرهای نوروزی خدمات ویژه‌ای در جاده‌ها ارائه می‌دهد. همکاران اورژانس، خط مقدمِ خدمت رسانی به کشور هستند. همکاران اورژانس کشور در قالب طرح سلامت نوروزی آماده خدمت رسانی در صورت بروز حوادث هستند تا در صورت بروز احتمالی، غافلگیر نشوند.

وی با بیان اینکه گرفتار ویروس موتاسیون یافته سرکشی هستیم، ادامه داد: از مردم تقاضا کرده بودیم که به رغم خستگی ماندن در خانه سفر نروند، عده‌ای حرف ما را گوش کردند و به توصیه ها عمل کردند اما عده ای گوش نکردند و جاده‌ها را شلوغ و مشکلاتی را ایجاد کردند.

نمکی به افرادی که سفر رفته‌اند توصیه کرد: حداقل سفر را کوتاه و در دید و بازدیدها پروتکل‌ها را رعایت کنید تا نگرانی همکارانم را از خیز ویروسی سرکش تر را فراهم نکنید. هرچه جامعه ساکن باشد در کنترل ویروس موفق تر خواهیم بود و هرچه سیال باشد طرح محله محور ما با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود. اگر خیز جدید خوزستان نبود، امروز ما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ بودیم با آمار تک رقمی فوتی مواجه بودیم.

وزیر بهداشت از مردم تقاضا کرد: اگر سفر نرفته‌اید صبوری داشته باشید چراکه با استمرار واکسیناسیون در بهار به جرئت می‌توان گفت سفر بروید. آنهایی هم که سفر رفته‌اند زودتر برگردند و اگر در طول سفر هستند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا آمار کرونا در استان‌ها تغییر کرده است؟ ادامه داد: اندک افزایشی در برخی جاها داریم اما برای تحلیل آن بسیار زود است. از هفته دوم و سوم فروردین می‌توان درباره افزایش آمار قضاوت کرد. امسال همکاران من بسیار هوشمندتر از سال گذشته نقطه‌هایی از آتش بیماری را رصد می‌کنند تا از شعله‌ور شدن آتش بیماری به مناطق دیگر کشور جلوگیری کنند. در برخی کشورها با زیرساخت‌های قوی ملاحظه کردید که ویروس موتاسیون یافته چه کرد. اگر امروز پس از یک ماه گردش ویروس در کشور شاهد آمار فوت دو رقمی هستیم نشان از هوشمندی نظام سلامت است.