دبیر کل ناتو روز دوشنبه در تماس تلفنی با نخست وزیر انگلیس پیرامون سند جدید و جنجالی سیاست‌های دفاعی دولت لندن که بر افزایش بودجه نظامی انگلیس نظارت دارد، گفت‌وگو کرد.

«ینس استولتنبرگ» در حساب توئیتری خود نوشت: تماس خوبی را با بوریس جانسون داشتم تا پیرامون سند بازبینی جامع [سیاست‌ خارجی و دفاعی] انگلیس رایزنی کنیم.

وی ادعا کرد که این سند، نقش ممتاز انگلیس را به عنوان متحد وفادار ناتو و کشوری که از دومین بودجه بزرگ دفاعی برخوردار است تائید می‌کند.

بوریس جانسون هفته گذشته سند بازبینی جامع سیاست خارجی و دفاعی انگلیس را منتشر کرد از افزایش بودجه و حضور نظامی انگلیس در جهان و نوسازی بازدارندگی اتمی این کشور سخن گفت.

وی همچنین از ایجاد نیروی جدیدی در نیروهای نظامی این کشور موسوم به «نیروی ملی سایبری» خبر داد. تا پیش از این گفته می شد که  انگلیس در برابر حملات سایبری فقط رویکرد پدافندی و دفاعی دارد. اما با سخنان جانسون آشکار شد که این کشور می‌خواهد سیاست دفاع آفندی در زمینه سایبری پیش گرفته و اهداف کشورها و گروه های متخاصم را مورد حمله سایبری قرار دهد.

وی از اختصاص ۲۴ میلیارد پوند بودجه دفاعی پرده برداشت و سرعت در پیاده کردن نیروها و پیشرفت‌های فناوری را کلید موفقیت نیروهای نظامی توصیف نموده و آزادی دریاها را از اهداف نظامی این کشور برشمرد. جانسون هدف از افزایش بودجه نظامی را افزایش نفوذ جهانی این کشور، ایجاد شغل و حفظ وحدت و یکپارچگی کشور نامید. وی نوآوری را کلید موفقیت کشور توصیف کرد.

یکی از محورهای جنجال برانگیز این سند افزایش حجم زرادخانه‌های انگلیس است که با اعتراض‌هایی از سوی متحدان اروپایی روبه‌رو شده است. در این سند قید شده که سقف تعداد کلاهک‌های هسته‌ای موشک ترایدنت از ۱۸۰ به حداکثر ۲۸۰ عدد افزایش می‌یابد.

در این سند به «دشمنان انگلیس» هشدار داده شده که این کشور حق خود را در برابر تهدیدهای کشورهای غیرهسته‌ای و از جمله کشورهای دارای فن‌آوری‌های نوظهور محفوظ می‌داند.

در این سند آمده است که یک سازمان تروریستی احتمالاً تا سال ۲۰۳۰ یک حمله شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک یا هسته‌ای علیه انگلیس انجام می دهد.

در همین پیوند، استولتنبرگ از گفت‌وگو درباره ابتکار «ناتو۲۰۳۰» با نخست وزیر انگلیس خبر داد. ناتو۲۰۳۰ سندی از تحلیل‌های تازه درباره ماموریت و هویت ناتو و پیشنهاداتی برای رهبران کشورهای عضو تا برای ناتوی جدید تصمیم بگیرند. این سند که اخیرا در نشست وزرای دفاع ناتو بررسی شد، در نهایت نقشه راه نشست رهبران ناتو خواهد بود که در سال ۲۰۲۱ برگزار و آنجا برایش تصمیم‌گیری خواهد شد.

دفتر نمایندگی انگلیس در ناتو هم در توئیتی با اشاره تماس جانسون و استولتنبرگ، این سازمان را سنگ بنای امنیت انگلیس و سایر اعضا خواند.