وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آغاز هفتمین سال تجاوز نظامی عربستان سعودی و کشورهای موسوم به ائتلاف، از تداوم این جنایت بزرگ بر علیه مردم بیگناه یمن ابراز انزجار می نماید.

امروز شش سال از تجاوز مستمر عربستان و ائتلاف به یمن می گذرد.

طی شش سال گذشته محاصره و تجاوز نظامی، 24 میلیون نفر را در یمن، هدف قرار داده و همه روزه ده ها نفر  از بمباران یا از گرسنگی، بیماری، کمبود دارو و کمبود سوخت در مراکز درمانی جان می بازند.

اسفبار تر آن که این تجاوز وحشیانه و محاصره ناجوانمردانه، حتی با شیوع بیماری کووید 19 نیز لحظه ای متوقف نشده است.

بدون شک آن چه در یمن می گذرد بر اساس آمار و ارقام اعلام شده مراجع بین المللی و حتی به اذعان برخی حامیان سیاسی و تسلیحاتی این تجاوز غیر انسانی، دربردارنده انواع جنایات و جرائمی است که پیگرد حقوقی بین المللی آن ها از جمله وظایف نهاد های ذیربط بین المللی و تمامی مدافعان آزادی و حقوق بشر میباشد .

 با وجود ادعاهای فراوان مبنی بر توقف حمایت ها از تجاوز، جریان فروش انواع سلاح به ائتلاف متجاوز و حتی پشتیبانی فنی مورد نیاز برای این تسلیحات ادامه دارد و کارشناسان نظامی برخی کشورها در خدمت سعودی ها در جنایت و کشتار علیه مردم یمن شریک هستند.

در چنین شرایطی برقراری همزمان آتش بس و رفع محاصره، راه را برای جلوگیری از استمرار این فاجعه بشری فراهم نموده و زمینه را برای انجام گفتگو فراهم می کند.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این جنگ تاکید داشته است که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و ایران از هرگونه طرح صلح مبتنی بر پایان تجاوز، آتش بس سراسری، پایان دادن به اشغالگری، رفع محاصره اقتصادی و آغاز گفتگوهای سیاسی و نهایتا سپردن امر به دست یمنی ها بدون دخالت های خارجی جهت ترسیم آینده سیاسی خود حمایت می نماید .