برگزیدگان فجر دهم | افسانه یزدجردی: برای طراحی مجموعه‌ام از سقف خانه بروجردی‌ها ایده گرفتم

88

1400/1/4

09:58


افسانه یزدجردی، برگزیده بخش کالکشن در دهمین جشنواره مد و لباس فجر می‌گوید: من از سقف خانه بروجردی‌ها ایده گرفتم و کار دست روی لباس‌هایم از گچبری‌ خانه بروجردی‌ها الهام گرفته است.

برگزیدگان فجر دهم | افسانه یزدجردی: برای طراحی مجموعه‌ام از سقف خانه بروجردی‌ها ایده گرفتم

گروه مد و لباس هنرآنلاین: در بخش مجموعه‌سازی یا کالکشن دهمین جشنواره مد و لباس فجر، افسانه یزدجردی به مقام نخست رسید. البته او در قالب گروه حصاران(کاشان) و به اتفاق محبوبه سادات میرزابابایی و زینب گندمکار به عنوان گروه برگزیده بخش مسابقه زنده لباس اجتماع آقایان نیز موفق به کسب مقام اول شد.

مشروح گفتگو با افسانه یزدجردی را در ادامه بخوانید:

خانم یزدجردی، لطفاً ابتدا از پیشینه فعالیت‌تان در عرصه مد و لباس بگویید.

من در هنرستان رشته طراحی دوخت خواندم و بعد در ادامه لیسانس طراحی دوخت از دانشگاه شریعتی و فوق لیسانس طراحی پارچه و لباس از دانشگاه هنر یزد را گرفتم. الآن حدود 10 سال است که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران کاشان مشغول تدریس هستم و طراحی لباس درس می‌دهم.

با توجه به اینکه موضوع امسال جشنواره مد و لباس فجر شهر کاشان بود، فکر می‌کنید سابقه فعالیت‌تان در این شهر چقدر در عملکردتان در این جشنواره تأثیرگذار بود؟

روزی که دیدم شهر کاشان را برای موضوع جشنواره انتخاب کرده‌اند با خودم گفتم مهم است که به‌عنوان یک فرد کاشانی بیایم در جشنواره شرکت کنم. من به واسطه تدریس در دانشگاه در سال‌های اخیر با این موضوعات ارتباط زیادی داشته‌ام. ضمن اینکه همیشه سعی کرده‌ام جزء به جزء لباس‌هایم المان گرفته شده پیش برود. من از سقف خانه بروجردی‌ها ایده گرفتم و کار دست روی لباس‌هایم از گچ‌بری‌ خانه بروجردی‌ها الهام گرفته است.

موضوعی برگزار شدن جشنواره را چطور می‌بینید؟ یک عده به این جریان نقد دارند و معقدند که باعث می‌شود بخشی از خلاقیت هنرمندان نادیده گرفته شود و نتوانند به شکل دلخواه و سلیقه‌ای به سراغ منابع الهام و کانسپت‌های مختلف بروند ولی یک عده می‌گویند این حرکت باعث می‌شود که ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور به خوبی شناخته شود.

به نظر من اگر جشنواره موضوع داشته باشد بسیار بهتر است. اینکه وقتی وارد جشنواره می‌شوید همه لباس‌ها را با یک موضوع نگاه کنید بهتر است. مثلاً اینکه صد کالکشن را ببینید که از یک موضوع ایده گرفته شده خیلی خوب است. انتخاب موضوع برای جشنواره باعث می‌شود که ما برویم راجع به آثار باستانی، تاریخی و هنری آن شهر تحقیق کنیم. به همین خاطر فکر می‌کنم اگر جشنواره موضوع داشته باشد بهتر است.

شما در بخش کالکشن برگزیده شده‌اید. به طور کلی بخش کالکشن یک بخشی بوده که در جشنواره به لحاظ بصری با اقبال مواجه شده است. آیا علاقه‌مندی خودتان بوده که سر وقت کالکشن رفته‌اید یا اینکه یک ضرورتی را حس کرده‌اید؟

من کارهای مجموعه‌ای را خیلی دوست دارم. اگر وقت داشتم حتماً به جای سه دست لباس، پنج دست لباس می‌فرستادم.

آیا موفق شدید که از نمایشگاه امسال بازدید کنید؟

بله.

آثار در بخش مختلف را چطور دیدید؟

خوب بودند ولی من توقع داشتم قوی‌تر کار کنند و با تیم‌های حرفه‌ای‌تری روبرو شوم. شاید برخی از تیم‌ها به خاطر کرونا نتوانستند در این دوره شرکت کنند.

شما در ادوار قبلی جشنواره هم شرکت کرده بودید؟

من در سال‌های گذشته فقط به‌عنوان بازدیدکننده به جشنواره می‌آمدم.

برگزاری جشنواره‌‌ها در معرفی جامعه طراح و فعال در حوزه مد و لباس، ایجاد ارتباط بین بخش دانشگاه و صنعت را چقدر تأثیرگذار می‌دانید؟

به نظرم جشنواره‌ها در این بخش‌ها توانسته‌اند قوی عمل کنند. من امسال به خاطر کرونا نتوانستم در جشنواره پای کارم بایستم. گروه ما در بخش مسابقه زنده شرکت کردم و در بخش بالاپوش مردانه برگزیده شدیم. ولی نتوانستم پای کارم بایستم. روز اختتامیه که آمدم متوجه شدم همه طراحان پای کارشان ایستاده‌اند و دارند با همدیگر آشنا می‌شوند و تعامل می‌کنند. این موضوع  برای من یک تجربه جدید و جالب بود. با خودم می‌گفتم اگر می‌توانستم پای کارم بایستم با آدم‌های بیشتری آشنا می‌شدم و تجربه بهتری را می‌توانستم کسب کنم.  

راجع به طرح بالاپوش مردانه‌تان که در بخش مسابقه زنده برگزیده شد توضیح دهید.

طرح بالاپوش مردانه ما نیز از همان سقف و بادگیرهای سقف خانه بروجردی‌ها بود که حالت خطوط منحنی دارد. سعی کردیم طرح‌های مشبکش را روی طرح بالاتنه لباس مردانه‌مان برسانیم. این مسابقه در یک روز برگزار شد.

در بخش مسابقه زنده چند گروه شرکت کرده بودند؟

دقیقاً نمی‌دانم چند گروه بودند ولی تا جایی که می‌دانم از شهرهای مختلف شرکت کرده بودند.

این بخش از جشنواره به لحاظ ابزاری که نیاز داشتید مناسب بود؟

پارچه‌هایی که داشتند مناسب لباس مردانه نبود و بیشتر مناسب مانتو بود، اما از لحاظ چرخ و وسیله‌های دیگر بسیار خوب بودند. اتوهای کمی داشتند. اتو لازمه کار خیاطی است و در شکل اصلی دوخت اهمیت زیادی دارد و ما امسال مشکل اتو داشتیم. سایر وسایل‌شان بسیار خوب بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو