برگزیدگان فجر دهم | پریناز فرحناک: پیامد موضوعی شدن جشنواره مد و لباس آشنایی طراحان با فرهنگ‌های محلی است

96

1400/1/4

13:58


پزیناز فرحناک، برگزیده بخش لباس اجتماع بانوان در دهمین جشنواره مد و لباس فجر معتقد است طراحی لباس در این دوره در قیاس با ادوار گذشته پیشرفتی محسوس داشت.

برگزیدگان فجر دهم | پریناز فرحناک: پیامد موضوعی شدن جشنواره مد و لباس آشنایی طراحان با فرهنگ‌های محلی است

گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از مهم‌ترین و شاید بتوان گفت کاربردی‌ترین بخش‌های جشنواره مد و لباس فجر در سالیان برگزاری بخش لباس اجتماع بانوان بوده است. بخشی که تجربه نشان داده از سوی جامعه طراحان نیز با اقبال خوبی مواجه می‌شود و برگزاری موضوعی جشنواره این بستر را فراهم ساخته تا بیش از هر زمان دیگر شاهد هنرمندی طراحان با تکیه بر منابع الهام متأثر از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، هنری و جغرافیایی کشور باشیم.

گفتگو با پزیناز فرحناک برگزیده بخش لباس اجتماع بانوان در دهمین جشنواره مد و لباس فجر را در ادامه بخوانید:

خانم فرحناک، لطفاً ابتدا از پیشینه فعالیت‌تان در عرصه مد و لباس بگویید.

من اهل اصفهان هستم. از سال ۱۳۹۵ آموزش طراحی لباس دیده‌ام و شروع به کار کرده‌ام ولی به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۹۷ وارد این عرصه شدم و در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کردم. در آن دوره از جشنواره نیز در بخش لباس اجتماع بانوان جزو سه برگزیده نهایی بودم.

با توجه به اینکه دهمین جشنواره مد و لباس فجر در شرایط کرونایی برگزار شد و همین مسئله روی کیفیت جشنواره تاثیر گذاشته بود، کیفیت جشنواره امسال را چطور دیدید؟

به نظرم جشنواره سال ۹۷ بسیار بهتر بود. حداقل آن جشنواره هیجان بیشتری داشت ولی امسال جشنواره به صورت محدود و بسته‌ای برگزار شد. امسال کرونا این جشنواره را تحت شعاع قرار داده بود و آن هیجان سال‌های قبل را نداشت.

راجع به اثر خودتان توضیح دهید. منابع الهام‌تان چه چیزی بود؟

نام اثر من «هزار پود» بود چون طرح من چند لایه بود و دور بدن دور می‌زد. من از معماری کاشان که اکثراً خانه‌ها طاق شیروانی دارند ایده گرفتم و طرح اصلی را روی آن پیاده کردم.

شما برگزیده یکی از بخش‌های جشنواره هستید که تقریباً هر سال دیده می‌شود و بخش پرطرفداری است. بخش لباس اجتماع بانوان هم شرکت‌کنندگان زیادی دارد و هم به لحاظ جشنواره‌ای خوب دیده می‌شود. به نظر شما چقدر جدی‌تر شدن رویکرد هنری نسبت به موضوع طراحی لباس اجتماع برای بانوان از مسیر جشنواره را در خود اجتماع هم دیده‌ایم؟ مردم در استفاده از چنین لباس‌هایی چقدر استقبال نشان می‌دهند؟

شاید به خاطر جشنواره‌ای بودنش استفاده نشود ولی وقتی یک طرحی خاص باشد و مورد پسند یک قشر خاصی از جامعه باشد بیشتر مدنظر است تا اینکه بخواهد به خاطر برگزیده شدن در جشنواره‌ باشد. جشنواره فقط برای من یا کسانی که در این حیطه هستند اهمیت دارد، وگرنه فکر نمی‌کنم برای مردم عادی مهم باشد. آن‌ها بیشتر براساس سلیقه خودشان یک طرحی را در فضای بازار انتخاب می‌کنند مگر اینکه بستر برای حضورپر رنگ تر طراحان در بخش تولید و صنعت از مسیر جشنواره فراهم شود.

شما در دوره هشتم جشنواره مد و لباس که با موضوع نقش مکران برگزار شد هم در این جشنواره شرکت کردید. با موضوعی برگزار شدن جشنواره چقدر موافق هستید؟

من فکر می‌کنم این مسئله باعث شده که با شهرهای ایران بیشتر آشنا شویم و درباره فرهنگ‌های محلی ایران اطلاعات زیادی به دست آوریم تا لباس‌ها و پوشش‌های ایران را هم با همان فرهنگ‌ها و تمدن‌های ایران پیوند بزنیم. به نظرم موضوعی شدن جشنواره خوب است و باعث می‌شود که ما یک تحقیقاتی انجام بدهیم و بفهمیم که ایران چه تمدن‌ها و چه تاریخ‌هایی دارد تا بتوانیم آن‌ها را زنده کنیم و اصیل‌تر به نمایش بگذاریم.

برای طراحی اثری که در جشنواره برگزیده شد هم کار تحقیقاتی انجام دادید؟

بله، تا آنجایی که وقت شد تحقیق کردم. تحقیق‌هایی که کردم بیشتر به صورت اینترنتی بود و از دوستان و آشنایانی که در کاشان زندگی کرده‌اند نیز یک سری سوال پرسیدم. به صورت اینترنتی تحقیق کردم تا بتوانم یک ایده بگیرم. مثلاً در تحقیقاتم متوجه شدم که طاق شیروانی بیشتر تو در تو است و همین مسئله باعث شد که من لباس‌ها را تو در تو انتخاب کنم تا به کاشان نزدیک‌تر باشد.

آیا از جشنواره امسال بازدید کردید؟

متأسفانه به خاطر کرونا و اینکه امکان تردد از اصفهان به سمت تهران وجود نداشت نتوانستم که از نمایشگاه بازدید کنم.

امسال به خاطر شرایط کرونا عده زیادی نتوانستند به تهران سفر کنند و نمایشگاه را از نزدیک ببینند. به نظر شما چقدر نیاز بود که در این دوره یک تدابیری اتخاذ می‌شد تا نمایشگاه در یک بستر مجازی هم رویت شود؟

البته از نمایشگاه یک سری فیلم‌ها وجود داشت که همه می‌توانستند آن‌ها را مشاهده کنند ولی نمایشگاه حضوری یک لطف دیگری دارد و آدم‌ها ارتباط بهتری می‌توانند برقرار کنند. رسانه‌ها تا اندازه‌ای توانستند نمایشگاه را بازتاب بدهند ولی باز هم لطف آن بازدید حضوری را نداشت چون لباس یک چیزی است که باید از نزدیک لمس شود.

با توجه به همان بازدید مجازی که از آثار داشتید، آثار دیگر در بخش لباس اجتماع بانوان را چطور دیدید؟

به نظرم آثار هر سال به لحاظ طراحی بهتر از سال‌های گذشته می‌شوند.

و سخن پایانی؟

شاید اگر در یک شرایط زمانی بهتر و فارغ از کرونا بودیم از برگزیده شدن در جشنواره مد و لباس احساس بهتر و هیجان بیشتری داشته باشم. امیدوارم هر کسی در هر حیطه و تخصصی که دارد بتواند این تجربه را داشته باشد چون تجربه بسیار خوبی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو