علت تاخیر در واکسیناسیون کرونا در ایران

منبع: برترین ها

132

1400/1/5

00:31


سخنگوی سازمان غذا و دارو علت‌های تاخیر در واکسیناسیون کرونا در ایران را تشریح کرد.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی سازمان غذا و دارو علت‌های تاخیر در واکسیناسیون کرونا در ایران را تشریح کرد.

کیانوش جهانپور درباره تامین واکسن کرونا اظهار کرد: کندی تولید، کمبود جهانی برخی مواد اولیه و جانبی نظیر رزین، ژل و مدیا، می‌تواند عرضه محدود واکسن حتی نسبت به برنامه‌های وعده داده شده تولیدکنندگان را در پی داشته باشد و منجر به تاخیر و خلف وعده در تحویل واکسن شود.

جهانپور افزود: این معضل، مشکل جهانی است که به همراه برخی مانورها و رفتارهای سیاسی، تجاری، وضعیت را به گونه‌ای رقم زده که واکسیناسیون کرونا در اغلب کشورها آن‌گونه که پیش بینی شده است، پیش نمی‌رود چنان‌که 75 درصد واکسن عرضه شده فعلی تنها در 10 کشور ثروتمند دنیا، مورد استفاده واقع شده و کماکان ده‌ها کشور حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند و ده‌ها کشور نیز مانند کشور ما، واکسیناسیون محدود و با سرعتی کمتر از پیش بینی‌های قبلی داشته‌اند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای خرید بیش از 42 میلیون دوز واکسن، از ماه‌ها قبل، اقدام کرده بود و خرید بیش از 21 میلیون دوز واکسن از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس، پیش از این قطعی شده که از این میان تا پایان سال 99، تحویل دو میلیون و 800 هزار دوز از سوی تامین کنندگان مختلف، وعده داده شد ولی عملا‌ً این مهم محقق نشده است.

علت تاخیر در واکسیناسیون کرونا در ایران

وی ادامه داد: مشکلات فنی و کندی تولید و تقاضای بالای واکسن "اسپوتنیک وی" موجب شد که از حداقل یک میلیون دوز وعده داده شده تا پایان سال 99، تحویل حدود 420 هزار د‌وز عملیاتی شود. 375 هزار دوز از 500 هزار دوز واکسن "کوواکسین" هند که تا پایان اسفندماه سال 99 باید تحویل داده می‌شد به همراه سایر ثبت سفارش‌های سایر کشورها و حتی محموله‌های واکسن‌های تحت لیسانس تولیدی در هند، با ممانعت دادستانی هند مواجه شده است،

محموله اول شامل یک میلیون و 300 هزار دوز واکسن آسترزنکا از مسیر کوواکس نیز با تاخیر در تولید و عرضه مواجه شده و در بازه زمانی طولانی‌تری به دست ما خواهد رسید لذا برنامه ریزی واکسیناسیون حداقل یک میلیون 300 هزار نفر مشمول فاز یک تا پایان سال شمسی گذشته که با لحاظ بسیاری از محدودیت‌ها پیش بینی شده بود، عملا محقق نشد.

جهانپور همچنین بیان داشت: با توجه به عرضه ناکافی رزین و ژل، تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران و سایر مراکز خارج از فدراسیون روسیه نیز با تاخیر روبرو خواهد بود و آنچه که امروز بیش از پیش، درستی و اهمیت خود را نشان داده است، تمرکز وزارت بهداشت بر توان داخلی و احیا و ارتقای زیرساخت‌های واکسن سازی داخلی بود و هست، از ابتدا برای تولید واکسن در پلتفرم‌های مختلف در داخل کشور برنامه ریزی و پیگیری شد و برغم برخی اظهار نظرها و مخالفت‌ها، برای تامین بیش از دو سوم نیاز واکسیناسیون همگانی در داخل کشور برنامه ریزی شد چنانکه سوالات و ایرادات برخی به این موضوع، امروز و با شرایط فعلی عرضه و تقاضای واکسن کرونا، دیگر دشوار نیست و همانگونه که تخمین زده میشد، عمده واکسیناسیون همگانی علیه کووید19 در ایران با تکیه بر تولید ملی رقم خواهد خورد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار امیدواری کرد با تلاش‌های سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در روسیه، هند، چین و... تحویل واکسن‌های دارای مجوز مصرف و خریداری شده در هفته‌ها و ماه‌های آتی تسریع شود و با صدور مجوز تولید واکسن‌های تولید داخل در موسسه پاستور ایران، گروه دارویی برکت و سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی و موسسه رازی و... واکسیناسیون از اواخر بهار و طی تابستان و پاییز به‌صورت تصاعدی و انبوه، مطابق برنامه قبلی محقق شود چنان‌که دستیابی به یک و نیم برابر واکسن مورد نیاز کشور در سال جاری از این مسیر، دست نیافتنی نخواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو