سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در توئیتی در واکنش به اظهارات بلینکن با بیان اینکه دولت آمریکا همچنان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، نوشت: تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، آمریکا را به جایی نمی‌رساند.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک امشب (چهارشنبه) در توئیتی در واکنش به اظهارات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که مدعی شده توپ در زمین ایران است، نوشت: آمریکا مدعی است که توپ در زمین ایران است، اما با گذشت ۲ ماه از آغاز به کار دولت جدید، ایالات متحده همچنان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

وی افزود: دولت بایدن اعتراف کرد که سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده است. ولی با این حال، کماکان این سیاست پابرجاست.

تخت روانچی یادآور شد: تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، آمریکا را به جایی نمی‌رساند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت تهران در یک نشست خبری در بروکسل با بیان اینکه «در رابطه با ایران ما کاملا روشن کرده‌‌ایم که راه دیپلماسی باز است»، گفت: «همان‌طور که گفته‌ایم اکنون توپ در زمین آنها (ایرانی‌ها) است. باید ببینیم که آیا آنها می‌خواهند راه دیپلماسی را در پیش گیرند و به پایبندی به توافق بازگردند.»

وی افزود: «وقتی اتحادیه اروپا پیشنهاد داد که همه مشارکت‌کنندگان در برجام دور هم جمع شوند تا شیوه بازگشت به پایبندی مورد بررسی قرار گیرد ما به آن جواب مثبت دادیم، اما ایران تا به امروز انتخاب کرده است که تعامل نکند.»

گفتنی است این اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که این آمریکا بود که ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرد.

در همین خصوص نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اینکه دیپلماسی با ایران با واسطه گری اروپا در جریان است، عنوان کرد: دیپلماسی یک واژه عملیاتی است و منظور آن کاملا روشن است. نمی‌توانید بگویید طرفدار دیپلماسی هستید، ولی از انتقال وجوه ملی کشور به داخل جلوگیری کنید. نمی‌توانید بگویید طرفدار دیپلماسی هستید و جنگ و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران و این جنایت را ادامه دهید.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آمریکا از برجام خارج شده، هم باید تعهد دهد و هم اقدام موثر در رفع تحریم‌ها کند و هم اینکه باید شرایطی را بپذیرد که مجددا این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.