در بخشی از این بیانیه که مربوط به ایران و برجام است آمده است: «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بورل و وزیر خارجه بلینکن اذعان کردند که برنامه جامع اقدام مشترک به رغم مشکلات موجود همچنان یکی از دستاوردهای اصلی دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شود.»

بورل و بلینکن در ادامه این بیانیه از اقدامات جبرانی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نقض عهد کشورهای اروپایی، ابراز نگرانی کرده‌اند.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

 ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

در بیانیه جوزپ بورل و بلینکن آمده است: «آنها نگرانی مشترک خود را از تداوم فاصله گرفتن ایران از تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام ابراز کرده و بر حمایت کامل از تلاش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت نظارت مستقل بر تعهدات هسته‌ای ایران تأکید کردند.»

در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا ادعا شده بلینکن بار دیگر بر تعهد کشورش برای «بازگشت دوجانبه» به برجام تأکید کرده است.

در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه بلینکن بر آمادگی آمریکا جهت ورود مجدد به دیپلماسی موثر برای بازگشت دوجانبه به برجام و اجرای کامل آن از سوی ایالات متحده و ایران تأکید کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از چشم‌انداز بازگشت آمریکا به برجام استقبال کرد.»

در ادامه تصریح شده است: «هر دو طرف حمایت خود را از تلاش‌های جاری دیپلماتیک و تماس‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کسوت هماهنگ‌کننده برجام با همه طرف‌ها جهت حصول اطمینان از اجرای کامل برجام و تعهدات مربوط به رفع تحریم‌ها ابراز کردند.»

دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و آمریکا ادعا کرده‌اند: «ایالات متحده آمادگی خودش را برای ورود به رایزنی‌های معطوف به نتیجه در جهت این هدف ابراز می کند.»