دو عاشقانه و یک کمدی از زندگی قبله عالم | رادان، کمیلی و معجونی ناصرالدین شاه می‌شوند

128

1400/1/5

10:21


سال 1400 برای شبکه نمایش خانگی همراه است با سه سریال که مضمون آن‌ها پرداختن به بخشی از زندگی ناصرالدین شاه است؛ بهرام رادان، حامد کمیلی و حسن معجونی عهده‌دار این نقش در سه پروژه متفاوت هستند.

دو عاشقانه و یک کمدی از زندگی قبله عالم | رادان، کمیلی و معجونی ناصرالدین شاه می‌شوند

گروه سینمایی هنرآنلاین: ناصرالدین‌شاه که پیش از دوران پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به «قبله عالم» و «سلطان صاحبقران» و بعد از کشته شدن با گلوله میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دوره پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحبقران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت.

ناصرالدین‌شاه اولین پادشاه ایرانی بود که در رأس هیئت حاکمه برای بازدید از تمدن و تکنولوژی غرب عازم اروپای نوین شد. شاهی علاقمند به هنر بود و دستی در نقاش، خوشنویسی، موسیقی، خاطره نویسی، شعر و ادبیات داشت. ناصرالدین شاه در نخستین مواجهه خود با دوربین عکاسی، یعنی زمانی که در حدود ۱۲۶۰ هجری قمری ژول ریشار با دوربین اهدایی ملکه ویکتوریا از او عکاسی کرد، به این هنر علاقه‌مند شد و پس از آن این راه را ادامه داد و عکاسخانه‌ای در کاخ گلستان بنا نهاد. ماجرای عاشقانه شاه به جیران از دیگر اتفاقاتی است که در زمان حیات او نقل شده است تا این که در نهایت ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۷۵ خورشیدی و در آستانه مراسم پنجاهمین سال پادشاهی‌اش به ضرب گلوله در سن ۶۵ سالگی ترور شد و در حرم عبدالعظیم حسنی در شهر ری در جنوب شهر تهران به خاک سپرده شد.

در این سال‌ها آثار  بسیاری در سینما و تلویزیون از زندگی ناصرالدین شاه تولید شده است و بازیگران مختلفی چون عزت‌الله انتظامی در فیلم سینمایی «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، جمشید مشایخی در سریال «سلطان صاحبقران»، ایرج راد در سریال «امیرکبیر»، سعید شیخ‌زاده در سریال «سال‌های مشروطه» در نقش شاه به هنرنمایی پرداخته‌اند اما حالا سه سریال به شکل همزمان در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند که به زندگی این شاه ایرانی می‌پردازند و بهرام رادان، حامد کمیلی و حسن معجونی ایفاگر نقش ناصرالدین شاه در آنها خواهند بود.

«جیران»

حسن فتحی پس از موفقیت سریال «شهرزاد» به سراغ ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» در ترکیه رفت و آنجا فیلمی با موضوع زندگی شمس و مولانا ساخت. پس از کش و قوس‌های فراوان به ایران آمد و حالا مشغول ساختن سریال «جیران» است که به زندگی ناصرالدین شاه و عشقش به جیران می‌پردازد. داستان سریال درباره‌ عشق ناصرالدین شاه به یکی از زنان حرمسرایش به نام جیران است. جیران یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین‌شاه بوده که با سایر زنان دربار فرق داشت. او شیفته شکار و اسب‌سواری بود و هنگام سواری، چکمه و لباس مردانه می‌پوشید. اولین بار برای فراگرفتن رقص به دربار قاجار راه یافت و ناصرالدین شاه در اولین نگاه به او دل بست. داستان «جیران» را احسان جوانمرد به نگارش درآوده که پیش از این فیلمنامه «بانوی عمارت» را نوشته بود. پریناز ایزدیار، بهرام رادان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، گلاره عباسی و رعنا آزادی‌ور بازیگران این مجموعه معرفی شده‌اند. «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه قرار است سال ۱۴۰۰ به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش شود.

«قبله عالم»

دیگر سریالی است که با موضوع دربار ناصرالدین شاه به کارگردانی حامد محمدی در حال تولید است. «قبله عالم» سریالی طنز برآمده از اتفاق‌های تاریخی دوران ناصرالدین شاه قاجار است. محمدی که تجربه نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های سینمایی «اکسیدان» و «چهارانگشت» و نویسندگی فیلم‌های «طلا و مس» و «حوض نقاشی» را در کارنامه دارد، با «قبله عالم» حضور در شبکه نمایش خانگی را تجربه خواهد کرد. «قبله عالم» بر اساس طرحی از خود حامد محمدی قرار است با درونمایه طنز رخداد‌های تاریخی دوران ناصرالدین شاه را به جامعه امروز پیوند بزند. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «ناصرالدین شاه ملقب به قبله عالم در آرزوی دست یافتن به اکسیر آب حیات است. اکسیر را طبیب مخصوص تهیه می‌کند اما با نوشیدن آن حوادثی پدید می‌آید که دستمایه سریال کمدی فانتزی قبله عالم است.» تا امروز حامد کمیلی در نقش ناصرالدین‌شاه، شقایق دهقان در نقش مهد علیا، هادی کاظمی در نقش ظل‌الدوله و سوگل خلیق در نقش انیس‌الدوله جلوی دوربین رفته‌اند. این سریال به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی به صورت اختصاصی سال ۱۴۰۰ از فیلیمو پخش خواهد شد.

«آهوی من مارال»

مهرداد غفارزاده دیگر کارگردانی است که این روزها مشغول کار روی سریالی با مضمون زندگی ناصرالدین شاه است. ایده و طرح فیلمنامه سریال از غفارزاده است و پریسا شمس همراه معصومه یزدانی و ابراهیم قربانپور نگارش آن را با مشاوره فریدون عموزاده خلیلی انجام داده‌اند. این سریال در دو فصل برای پخش از شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود و در خلاصه داستان آن آمده است: «ناصرالدین شاه دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهوچشمی چون باد از راه رسیده و چون برق می‌‌گذرد و به دنبال آن حال سلطان صاحبقران می‌‌شود حال اسیری که در دام مانده باشد، صیاد رفته باشد. شاه به حکم قدرقدرتی امر می‌کند که صیاد را به شکارگاه بازگردانند، غافل از اینکه آن آهوچشم گریزپا، خود صید و صیاد عاشقی جوان است از دیار آذربایجان، دیاری که گل‌‌های دشتش همه سارای نام دارند و سروهای سر به فلک کشیده‌‌اش همه خان چوپان… ». حسن معجونی، شبنم مقدمی، علیرضا کمالی، الهام کردا، علیرضا آرا، لیلا بلوکات، جواد یحیوی، فریبا کوثری، ترلان پروانه، متین ستوده، روزبه حصاری و… بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم تولید می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو