خطر مرگ مردان بالای ۵۰ سال بیش از زنان است

منبع: برترین ها

86

1400/1/5

11:02


نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که خطر مرگ‌ومیر مردان ۵۰ ساله و مسن‌تر نسبت به زنان همسن خود ۶۰ درصد بیشتر است؛ علت این موضوع تا حدودی به افزایش میزان سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری‌های قلبی در میان مردان بستگی دارد.

انتخاب: نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که خطر مرگ‌ومیر مردان ۵۰ ساله و مسن‌تر نسبت به زنان همسن خود ۶۰ درصد بیشتر است؛ علت این موضوع تا حدودی به افزایش میزان سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری‌های قلبی در میان مردان بستگی دارد.

نتایج یک مطالعه که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که خطر مرگ‌ومیر مردان ۵۰ ساله و مسن‌تر نسبت به زنان همسن خود ۶۰ درصد بیشتر است؛ علت این موضوع تا حدودی به افزایش میزان سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری‌های قلبی در میان مردان بستگی دارد.

محققان کالج سلطنتی لندن که این مطالعه را انجام دادند، بر این باورند که این افزایش خطر مرگ برای مردان مسن در ۲۸ کشور مورد بررسی در این مطالعه، تایید شده است.

آنها افزودند: به علاوه این تفاوت در خطر مرگ میان مردان و زنان در ژاپن بیشتر بود، در این کشور مردان ۱۴۴٪ بیشتر از زنان در معرض خطر مرگ بودند. در آمریکا، مردان مسن در مقایسه با زنان ۴۳٪ بیشتر با خطر مرگ روبرو بودند.

این محققان در مطالعه خود نوشتند: سنت‌های مختلف فرهنگی، زمینه های تاریخی و توسعه اقتصادی و اجتماعی ممکن است تجارب جنسیتی را در کشورهای مختلف تحت تأثیر قرار دهد و بنابراین به طور متغیری بر وضعیت سلامت زنان و مردان تأثیر گذارد.

این تجزیه و تحلیل بر اساس بررسی اطلاعات بیش از ۱۷۹ هزار بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر صورت گرفته است؛ این افراد حدود چهار سال تحت بررسی قرار داشتند. سنین افراد مورد مطالعه از ۵۵ تا ۷۱ سال متغیر بود و حدود ۱۵٪ آنها در طول دوره این مطالعه فوت کردند.

در ابتدای مطالعه بیش از ۴۰٪ از شرکت کنندگان فشار خون بالا داشتند و ۱۷٪ به بیماری قلبی، ۱۳٪ به دیابت و ۲۳٪ به افسردگی مبتلا بودند.

این مطالعه نشان داد: خطر مرگ در افرادی که افسردگی داشتند ۷۲٪ بیشتر از افرادی بود که به این بیماری مبتلا نبودند. همچنین شرکت کنندگان بدون همسر ۷۱٪ بیشتر با خطر مرگ روبرو بودند، این خطر برای افرادی که دیابت و فشار خون داشتند تقریباً ۶۰٪ بیشتر بود.

بر اساس نتایج این مطالعه، اگرچه مردان بالای ۵۰ سال در مقایسه با زنان ۶۰٪ بیشتر با خطر مرگ روبرو بودند اما این تفاوت در میان افراد غیر سیگاری از نظر جنسیت ۴۰٪ و در بین افراد فاقد بیماری قلبی ۳۴٪ بود.

محققان گفتند، این موضوع نشان می دهد که میزان بالاتر سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری های قلبی در میان مردان باعث بروز این تفاوت می شود.

طبق اعلام موسسه ملی سوء‌مصرف مواد مخدر، در آمریکا ۱۷ درصد مردان در مقایسه با ۱۴ درصد زنان سیگار می کشند. همچنین بر اساس ارزیابی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، سالانه ابتلا به بیماری قلبی در میان مردان نسبت به زنان در حدود ۱۰٪ بیشتر تشخیص داده می شود.

محققان نوشتند: تأثیرات جنسیت بر مرگ و میر باید نه تنها شامل تغییرات فیزیولوژیکی بین زن و مرد باشد، بلکه باید ساختار اجتماعی جنسیت را که در جوامع متفاوت است نیز شامل شود. اگرچه زیست شناسی جنسیتی در بین جمعیت ها سازگار است اما تغییر در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی می تواند منجر به تجارب مختلف زندگی زنان و مردان و تغییر در شکاف مرگ و میر در کشورها شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو