آشنایی با حیوان خرچنگ و دانستنی های جالب درباره آن

آشنایی با حیوان خرچنگ و دانستنی های جالب درباره آن


منبع: آرگا

318

1400/1/5

14:02


کره زمین را دریا، جنگل و اقیانوس هایی فرا گرفته است که هر یک گروهی از حیوانات ناشناخته را در دل خود جای داده اند. از این رو در این مطلب به اعماق اقیانوس ها سفر کرده ایم و اطلاعاتی کلی در رابطه با حیوان خرچنگ را برایتان جمع آوری کرده ایم.

حیوان خرچنگ از دیگر سخت پوستان آبزی است که اغلب آنها در آب های شیرین و برخی دیگر هم درون خشکی و مناطق گرمسیر یافت می شوند. خوب است بدانید که این حیوانات در اندازه های بسیار مختلفی هستند که می توان به خرچنگ عنکبوتی ژاپنی که طول پاهایش بیش از چهار متر است و خرچنگ نخودی که تنها چند میلی متر اندازه دارد اشاره نمود. برخی از جانوران هستند که به خاطر ظاهرشان خرچنگ نامیده شده ‌اند، مانند شاه ‌خرچنگ، گوشه ‌گیر، خرچنگ نعل ‌اسبی و … که به عنوان خرچنگ اصلی شناخته نشده اند.

شناخت بیشتر با حیوان خرچنگ

واقعیت هایی درمورد حیوان خرچنگ

خوب است بدانید که خرچنگ ها از سخت پوستان همه چیز خوار است و همچنین از سخت پوستان ده پایان هستند که معمولا دم بسیار کوتاهی دارند که در زیر سینه شان پهن شده است. تمام بدن این جانور را لایه ای ضخیم پوشانده است و دارای دو عدد چنگال دارند، آنها در تمامی اقیانوس های جهان دیده می شوند ولی بعضی از آنها هم در آب های شیرین و مناطق گرمسیر زندگی می کنند. بیشتر خرچنگ ها در دریا زندگی می کنند. حتی خرچنگ های خشکی که در کشور های گرمسیری بسیار یافت می شوند، معمولاً گاهگاهی از دریا دیدن می کنند و مراحل اولیه خود را در آن می گذرانند.
حدود ۸۵۰ نوع خرچنگ در مناطق نیمه گرمسیر و گرمسیر در آب های شیرین و مناطق خشکی زندگی می کنند که از کهن ترین سنگواره‌ های مطمئن از خرچنگ ‌ها می توان به دوران ژوراسیک نام برد، البته در دوره کربنیفر پشت ‌لاکی، جانوری به نام خرچنگ “ایمو” کشف کردند که به عنوان نخستین خرچنگ نامیده شده بود. این حیوانات از طریق آبشش ها نفس می کشند، که در یک جفت حفره در زیر دو طرف فضای نگهداری می شوند، ولی در خرچنگ های واقعی این حفره ها بزرگ می شوند تا مانند ریه برای تنفس هوا عمل کنند.

شناخت حیوان خرچنگ دریایی

تغذیه خرچنگ ها

خرچنگ‌ ها تقریبا همه ‌چیزخوار هستند آنها به ویژه از جلبک و سایر غذا های دیگر مانند نرم‌تنان ٬کرم‌ها، سخت‌پوستان دیگر، قارچها و باکتریها و خرده غذا هایی که در دسترسشان باشد تغذیه می‌کنند. برای بسیاری از خرچنگ‌ها، یک رژیم غذایی حاوی مواد گیاهی و حیوانی، باعث رشد سریع‌تر و بیشتر زنده ماندن آنها می ‌شود.

شناخت بیشتر با حیوان خرچنگ

 همانطور که می دانید خرچنگ هایی که در دریا و ساحل زندگی می کند، بسیاری را به وحشت و ترس می اندازد، ولی همین حیوان خرچنگ که در دریا و خشکی بوده گوشت بسیار گران قیمتی دارد و روغنی که از آن به دست می آید در زیبایی پوست و مو بسیار موثر است و همچنین منجر به لاغری می شود.

آشنایی با گوشت و روغن خرچنگ

دانستنی های جذاب درمورد خرچنگ

انواع گونه های خرچنگ

خرچنگ گوشه گیر کمی متفاوت تر با سایر خرچنگ ها بوده به طوری که دارای شکم نرم است و از پوسته محکم و سفت قدیمی سایر خرچنگ ها جهت مراقبت از خود بهره می برند که همین موضوع دلیل جابجایی آنها به پوسته های بزرگ تری می باشد. که پس از بزرگ شدن این خرچنگ نیاز به پوسته بزرگ تر ایجاد شده و در نتیجه پوسته پیشین خود را ترک می کنند. به این ترتیب این خرچنگ با پیدا کرد یک پوسته خالی نو پوسته قبلی خود را ترک می کند تا پس از بررسی آن به پوست جدید انتقال می یابد. اگر پس از بررسی کردن پوسته بسیار بزرگ باشد، به پوسته قبلی خود بازگشته و به مدت ۸ ساعت در کنار آن به انتظار می نشیند.

واقعیت هایی درباره حیوان خرچنگ

خرچنگ نعل اسبی معروف به «فسیل زنده» از جانوران آبزی هستند که تاریخچه آنها به ۳۰۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد. این خرچنگ ها نقش مهمی در دارو سازی و شناخت محلی خلیج ها ایفا می‌کنند. از خون این خرچنگ برای استفاده از دارو قرار می ‌گیرد. در خون آبی ‌این جانور یک ماده شیمیایی موجود است که با اندازه بسیار کمی نیز می توانند باکتری ‌ها را بررسی کنند و با لخته کردن دور باکتری ‌ها آنها را به دام بیاندازد. به همین خاطر از دهه هفتاد از خون این جانور ها، در تولیدات وسایل ضدعفونی کننده و همچنین در دارو های وریدی هم استفاده می ‌کنند.

آشنایی با واقعبیت هایی درمورد خرچنگ

شاه خرچنگ از سخت ‌پوستان ده پایان است که اکثرا زندگی آنها در آب‌ های سرد جریان دارد. این خرچنگ‌ ها برای اندازه بزرگ و همچنین گوشت خوش مزه شان بسیار شکار می گردند.

آشنایی با حیوان خرچنگ

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی در اطراف آب های ژاپن هستند که بیشتر در عمق ۵۰ تا ۳۰۰ متری اقیانوس زندگی می‌کنند. طول پا های آن می‌ توان گفت حدود  ۵.۵ متر، پهنای بدنش به ۴۰ سانتی متر و وزنش به بیش از ۱۸ کیلوگرم می باشد. آنها بزرگ ‌ترین  خرچنگ ار دسته بندپایان هستند و تغذیه آنها از حیوانات مرده در اقیانوس و نرم تنان صدف دار می باشد.

اشنایی با خرچنگ غول پیکر ژاپنی

خرچنگ آبی از گروه سخت پوستان است که در خلیج مکزیک و آب های غرب اقیانوس اطلس یافت می شوند، آنها معمولا از طریق آب توازن کشتی ها به جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا و اروپا منتقل می شوند. این حیوان بسیار خشن بوده و گاز های محکمی می گیرند. در استان بندرعباس به آنها «سینگو» می‌گویند.

آشنایی با خرچنگ آبی

خرچنگ ویولن ‌زن بیشتر از ۱۰۰۰ نوع هستند که در نیمه خشکی یافت می شوند و اکثر آنها دارای اندازه ای کوچک هستند.  این خرچنگ ها را می توان در کناره های دریا و نواحی گلی بین جزر و مد دید و حتی در مرداب ها و باتلاق ها هم مشاهده کرد. لازم به ذکر است که نام ویولن ‌زن به این دلیل به آن ‌ها نام گذاری شده که با جفت چنگه ‌های خود حرکاتی انجام می دهند که شباهت زیادی به نواختن ویولن دارد. این کار مانند صدا زدن کسی با دست می باشد. همچنین به این جانور خرچنگ صدا زن می گویند.

آشنایی با حیوان خرچنگ ویولن زن

دیگر انواع حیوان خرچنگ

  • خرچنگ نقاب دار
  • خرچنگ هالووین
  • خرچنگ پارک ساحلی
  • خرچنگ خال دار
  • خرچنگ ناخنی
  • خرچنگ  پیکانی
  • خرچنگ مدور

دانستی جالب درباره حیوان خرچنگ

 

شناخت زیاد با حیوان خرچنگ

 

نمونه عکس از حیوان خرچنگ در دریا

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب آشنایی با نهنگ ها و همچنین دانستنی های شگفت انگیز حیوانات نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو