فواید خوردن ماهی شب عید

40

1400/1/6

14:40


یک متخصص تغذیه گفت: ماهی سرشار از مواد مغذی مهم مانند پروتئین و ویتامین A بوده و از بهترین منابع اسید‌های چرب امگا ۳ است.

فواید خوردن ماهی شب عید

به گزارش بهداشت نیوز، شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: از گذشته تا به امروز، غذای غالب بیشتر خانواده‌ها در ایام عید ماهی بوده است. اما  اکثر خانواده ها در طول سال به مصرف این غذا اهمیت نمی‌شود،  به طور معمول در شب و ایام عید بیشتر خانواده‌ها از این غذا استفاده می‌کنند.
 
او درادامه افزود: یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود خانواده‌ها در طول سال کمتر به مصرف این غذا بپردازند، می‌توان به آگاه نبودن کامل از خواص ماهی اشاره کرد. مهم‌ترین ویژگی‌ که ماهی را از سایر فرآورده‌های پروتئینی جدا می‌کند، چربی مفید آن است. در پروتئین‌های گیاهی مانند مرغ و گوشت قرمز، ترکیباتی به اسم اسید‌های چرب اشباع شده وجود دارد که باعث بالارفتن کلسترول و چربی خون خواهد شد.
 
اولیایی گفت: چربی موجود در ماهی از اسید‌های چرب اشباع نشده یا امگا ۳ است. اسیدچرب امگا ۳ می‌تواند از بروز بیماری‌های سکته مغزی و لخته شدن خون در عروق چشم جلوگیری کند. همچنین امگا ۳ خاصیت ضد سرطانی دارد و می‌تواند میزان ابتلا به سرطان روده، سینه، روده بزرگ، لوز المعده، ریه و به خصوص پروستات را کاهش دهد.
 
این متخصص تغذیه بیان کرد: ماهی، حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B۱  هست که می‌تواند در تنظیم فعالیت سلول‌های عصبی و در نتیجه سلامت دستگاه عصب موثر واقع شود. ماهی به دلیل دارا بودن منابع فسفر در تحکیم دندان و استخوان بسیار مفید است. همچنین به دلیل وجود ویتامین A می‌تواند اثر ضد روماتیسمی ایجاد کند.
 
اولیایی افزود: ماهی، آنتی اکسیدانی به خود اختصاص داده است که می‌تواند ضدپیری و سرطان باشد. بر اساس برخی تحقیقات مصرف ماهی و روغن آن می‌تواند از حملات میگرنی پیشگیری کند یا باعث تسکین درد این حملات شود. در واقع ارتباط معناداری بین مصرف ماهی و کاهش بروز افسردگی وجود دارد. در کشور‌هایی که میزان مصرف ماهی در بین خانواده‌ها بالا باشد، با کاهش افسردگی رو به رو خواهند شد.
 
این مشاور تغذیه گفت: از دیگر خواص ماهی می‌توان به تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، پیشگیری از دیابت نوع یک، افزایش قدرت ذهنی، تقویت سیستم ایمنی، تامین سلامت چشم و قدرت بینایی اشاره کرد.
 
اولیایی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم خانواده‌ها نه فقط در ایام عید بلکه در برنامه غذایی خود در طول سال مصرف ماهی را قرار دهند. البته باید به خرید ماهی با کیفیت و اصول نگهدای ماهی توجه کرد؛ چرا که ماهی به شدت فساد پذیر است؛ بنابراین خرید ماهی از دوره گرد‌ها و کسانی که یخچال و دمای مناسب ندارند را انجام ندهید.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو