سیدحیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه نوروزی «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره تامین واکسن در کشور و ساخت واکسن‌های ملی گفت: برای تامین واکسن مسیر واردات، قرارداد و ساخت داخلی را پیش رو داریم. با توجه به اینکه می‌دانستیم اولین تاریخ تولید و عرضه واکسن داخلی زودتر از خرداد امسال امکان‌پذیر نخواهد بود باید واکسن را وارد می‌کردیم که واکسن‌های استرازنکا، اسپوتنیک و بهارات از آن جمله هستند. واردات این واکسن‌ها تا عرضه واکسن داخلی ادامه دارد.

او افزود: اولین شرکتی که تولید آن در اردیبهشت به حجم اولیه ماهی ۱.۵ میلیون می‌رسد مجموعه برکت و شرکت شفافارمد است که مطالعات بالینی آن تا خردادماه طول خواهد کشید. بلافاصله پس از تایید فاز سوم مطالعات بالینی، واکسن کوو برکت به صورت عمومی توزیع می‌شود. مقدار تولید این واکسن از تیرماه به حجم بالاتر خواهد رسید.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره تولید واکسن انستیتو پاستور که با همکاری کوبا ساخته می شود اظهار کرد: توزیع واکسن مشترک این موسسه و کوبا که «سوبرنا» نام دارد در صورت تایید فاز ۳ مطالعات بالینی با ۲.۵ میلیون تولید به صورت عمومی در خردادماه توزیع خواهد شد.

او درباره تولید واکسن اسپوتنیک در داخل کشور توسط مجموعه «اکتوور» خبر داد و گفت: این واکسن هم در خرداد و تیر به صورت قراردادی تولید می‌شود.