طرز تهیه توپک سیب زمینی

طرز تهیه توپک سیب زمینی در فر با مغز پنیر با مرغ با سوسیس با کالباس رنگی با گوشت چرخ کرده سوخاری

توپک سیب زمینی یک میان وعده یا پیش غذای آسان و خوشمزه است که علاوه بر زیبایی که دارد، طعم خوبی نیز ایجاد می کند. مواد میانی توپک می تواند طبق سلیقه هر ماده ای باشد. می توان از مرغ پخته یا گوشت چرخ کرده استفاده کرد. در دستور زیر، از سویا و قارچ و فلفل دلمه ای استفاده شده است. حتی می توان تنها از سبزیجات استفاده کرد. این پیش غذا را می توان به عنوان یک فینگر فود جذاب در منوی غذای جشن های تولد تهیه کرد و در کنار سس های مختلف سرو نمود. می توان توپک ها را با خلال دندان و گوجه گیلاسی یا زیتون تزیین نمود.

مواد لازم توپک سیب زمینی
تخم مرغ۱ عدد
سیب زمینی پخته۲ عدد
قارچ ریز۵ عدد
فلفل دلمه ای کوچک۱ عدد
آرد سوخاریبه مقدار لازم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
آویشن و زردچوبهبه مقدار لازم
سویا یا گوشت چرخ کردهبه مقدار دلخواه (اختیاری)
پیاز۱ عدد
پنیر پیتزا۱۰۰ گرم

دستور پخت توپک سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه توپک سیب زمینی در ابتدای کار، سیب زمینی ها را شسته و با پوست درون یک قابلمه قرار می دهیم. روی آن را به مقدار لازم آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا پخته شود. سپس آب آن را خالی کرده و می گذاریم تا خنک شود.

مرحله دوم

سیب زمینی ها را پوست گرفته و درون یک کاسه بزرگ رنده می کنیم. به سیب زمینی ها نمک و فلفل می زنیم و با دست چرب ورز می دهیم تا به خوبی مخلوط شود. اگر حالت چسبندگی داشت و شکل نگرفت، کمی آرد به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله مواد داخلی سیب زمینی ها را آماده می کنیم. سویا را به مدت ۳ ساعت با آب خیس می کنیم. سپس آن را آبکش کرده و فشرده می کنیم تا آب آن خارج شود. یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم

سویا را درون تابه ریخته و آن را تفت می دهیم تا به خوبی سرخ شود. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس خرد کرده و به سویا اضافه می کنیم تا تفت بخورد. وقتی پیاز ها هم تفت خورد و طلایی شد، ادویه ها را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله فلفل دلمه ای را که شسته و به صورت نگینی خرد کرده ایم به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. قارچ ها را شسته و ریز خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم تا تفت بخورد. نکته این که نباید زیاد مواد چرب باشد و اگر روغن زیاد داشت روغن آن را می گیریم.

مرحله ششم

از آن جا که قارچ و سویا روغن را جذب می کنند بهتر است از همان اول مقدار کمی روغن استفاده شود. از مخلوط سیب زمینی ها به اندازه یک گردو بر می داریم. داخل آن را باز کرده و مواد میانی را به همراه پنیر پیتزا داخل آن پر می کنیم و به صورت توپ در می آوریم.

مرحله هفتم

یک کاسه کوچک برداشته و تخم مرغ را درون آن می شکنیم. کمی نمک به آن اضافه می کنیم. توپ ها را درون تخم مرغ می غلتانیم سپس در آرد سوخاری قرار می دهیم تا کامل آرد سوخاری آن را پوشش دهد. یک قابلمه یا تابه گود بر می داریم.

مرحله هشتم

سپس درون آن روغن می ریزیم و می گذاریم روی حرارت تا روغن داغ شود. سپس توپک ها را درون روغن سرخ می کنیم. وقتی کامل سرخ شد، در ظرف مناسب سرو قرار می دهیم. می توان توپک ها را با گوجه گیلاسی یا زیتون و خلال دندان تزیین نمود.