مصطفی الکاظمی با انتشار یک توییت، دلیل تعویق این اجلاس سه گانه را حادثه برخورد دو قطار در مصر اعلام کرد که بر اثر آن عده ای کشته و زخمی شدند. 

الکاظمی در توییت خود از زمان دقیق برای برگزاری اجلاس صحبتی نکرده اما نوشته است: "در هفته آینده وزرای خارجه جلسه ای تشکیل خواهند داد تا زمان آنرا مشخص کنند"  اما برخی رسانه ها از تعویق یکروزه این نشست خبر داده و اعلام داشتند که روز یکشنبه، نشست تشکیل خواهد شد.

همچنین وزارت خارجه عراق با صدور اطلاعیه ای از تعویق جلسه وزرای خارجه سه کشور که قرار بود امروز برگزار شود، خبر داد.

البته در تعویق این اجلاس سه گانه، برخی ناظران امور در شبکه های اجتماعی این کشور واکنش نشان دادند؛ بر اساس بازخوردهای شبکه های اجتماعی مسائل اخیر داخلی عراق و شرایط امنیتی بغداد نیز در تعویض اجلاس سه گانه موثر بوده است.

کشمکش‌های داخلی عراق و مخالفت برخی احزاب و شخصیت های سیاسی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر و چند رخداد امنیتی در بغداد همچون انفجار انتحاری و ترور دو افسر ارشد اطلاعاتی این کشور که یکی از آنها ناکام ماند؛ از جمله مسائلی است که گفته می شود با تعویق اجلاس مرتبط است.

همچنین روز گذشته گروههای ربع الله با رژه نظامی در سطح شهر بغداد دولت عراق و به طور مشخص، شخص مصطفی الکاظمی را تهدید به برخورد فیزیکی کردند؛ موضوعی که باعث شد چند ساعت بعد و با استقرار نیروهای ویژه امنیتی و ارتش، تدابیر امنیتی در پایتخت بغداد به بالاترین حد ممکن برسد.

منابع نزدیک به دولت عراق استقرار نیروهای امنیتی در سطح شهر را به منظور ایجاد امنیت برای اجلاس سه جانبه رهبران عراق، اردن و مصر عنوان کردند.