نگهداری گیاه بابا آدم و راهنمای تکثیر و پرورش این گیاه

نگهداری گیاه بابا آدم و راهنمای تکثیر و پرورش این گیاه


منبع: آرگا

181

1400/1/7

14:03


در این مطلب شما را با یکی از گیاهان بسیار خوبی که می توانید آن را در آپارتمان نگهداری کنید آشنا کرده و روش تکثیر این گیاه را بیان می کنیم. در واقع این گیاه یکی از گیاهان علفی دوساله می باشد و بعد از دوسال از بین خواهد رفت.

بابا آدم یکی از گیاهانی می باشد که ارتفاع زیادی ندارد و شما می توانید به راحتی آن را در منزل خود پروش بدهید. در ادامه روش نگهداری گیاه بابا آدم را برایتان بیان می کنیم.

نگهداری گیاه بابا آدم

نگهداری گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم از تیره گیاهان گل ستاره ای ها می باشد و ارتفاع آن به دو متر می رسد. این گیاه ساقه ای شبیه به پوست یک مار دارد و روی ساقه هایش کرک های زبری دارد. برگ های این گیاه بزرگ و پهن است و حالتی افتاده دارد. گل های بابا آدم همانند یک فندق است و میوه آن نیز اندازه ای برابر فندق دارد و رنگ آن حنایی می باشد. برای نگهداری از این گیاه باید شرایطی را برایش فراهم کنید که عبارت است از :

نور مناسب

نور مورد نیاز این گیاه متوسط می باشد بنابراین قرار دادن این گیاه در پشت پنجره می تواند وضعیت نا مناسبی برایش فراهم کند. می توانید این گیاه را در بخشی از خانه قرار بدهید که به طور متوسط نور به گیاه بتابد و بخش هایی از روز نیز سایه داشته باشد. برای مثال قرار دادن گیاه بابا آدم پشت پرده خانه مناسب است.

دمای مناسب برای گل بابا آدم چه میزان می باشد؟

دما

یکی از شرایط نگهداری گیاه بابا آدم این است که دمایی بین ۱۵ تا ۲۸ درجه را برایش فراهم کنید. کم و زیاد شدن بیش از حد دما می تواند آسیب های بسیاری به این گیاه وارد کند و از بین می رود. البته این گیاه یک دوره خواب دارد و با سرد شدن دما به خواب می رود و بعد از گذشتن فصل سرما دوباره جان می گیرد و رشد می کند.

رطوبت کافی

هوای مرطوب برای رشد این گیاه لازم است. اگر نتوانید رطوبت لازم را برای این گیاه فراهم کنید این گیاه خشک می شود. روش هایی که می توانید برای این گیاه رطوبت را تامین کنید متفاوت است. در یک روش می توانید هفته ای یک یا دوبار غبار پاشی کنید و روش دیگر این است که از یک جزیره استفاده کنید. در روش دوم باید ظرف زیری گلدان را بزرگ تر انتخاب کنید و زیر آن را پر از سنگ کنید و کمی آب بریزید تا گلدان آب مورد نیازش را از تبخیر بدست آورد.

آب کافی

گیاه بابا آدم یکی از گیاهانی می باشد که آب را دوست دارد بنابراین آب دادن به گیاه باعث می شود تا رشد بهتری داشته باشد. شما می توانید هفته ای سه بار به این گیاه آب بدهید. این زمان آب یاری در فصول سرد باید کم تر شود زیرا آب خاک کم تر بخار می شود و آب یاری بیش از حد در فصل های سرد می تواند ریشه گیاه را از بین ببرد.

رطوبت لازم برای گیاهان آپارتمانی چقدر است؟

خاک خوب

گیاهان به خاک های متفاوتی نیاز دارند و گیاه بابا آدم برای رشد بهتر نیازمند خاک سبک و مغذی می باشد. بهتر است در این خاک مواد آلی مناسب هم وجود داشته باشد تا گیاه بتواند به خوبی از آن تغذیه کند. برای مثال می توانید از مخلوط پیت ماس و پرلیت استفاده کنید.

کود دهی

کود های بسیاری برای رشد گیاهان استفاده می شود ولی برای این گیاه باید از کود ۱۰-۰-۲۰ استفاده کنید و میزان آن باید ۵۰ درصد باشد. این کود برای رشد گیاه خوب است و می توانید در ماه دوبار کود دهی کنید.

تمیز کردن برگ ها

تمیز کردن برگ ها به از بین بردن آفت شپشک کمک می کند و باعث شادابی و طراوت ان گیاه می شود. تمیز کردن برگ های گیاه بابا آدم بسیار ساده می باشد و کافی است تنها یک دستمال مرطوب را به آرامی روی برگ های این گیاه بکشید تا تمز شوند.

نکته : در نظر داشته باشید که برگ های این گیاه بسیار حساس می باشند بنابراین با احتیاط این کار را انجام بدهید تا از شکستگی آن ها جلوگیری کنید.

نگهداری گیاه بابا آدم

نحوه تکثیر

زمانی که بتوانید به خوبی نگهداری گیاه بابا آدم را بر عهده بگیرید می توانید آن را تکثیر کنید. تکثیر شدن این گیاه بیش تر از طریق ریزوم انجام می شود. برای تکثیر بابا آدم فصل بهار بهترین گزینه می باشد و حتی می توانید از پاجوش های این گیاه استفاده کنید. پاجوش ها را باید از مادر با یک چاقوی تمیز و تیز جدا کنید و در یک گلدان جدید قرار بدهید.

خواص بابا آدم

این گیاه دارای خواص درمانی می باشد و شما می توانید خشک شده این گیاه را از عطاری ها تهیه کنید. خاصیت هایی که این گیاه دارد به علت موادی می باشد که در ریشه های آن وجود دارد. ریشه های بابا آدم دارای موادی همچون رزین، پتاسیم، آهن، منیزیم، تانن و گروهی از ویتامین c و ویتامین های B می باشد. طبع این گیاه سرد و خشک است و برای برخی از افراد توصیه نمی شود. ریشه این گیاه را می توانید به صورت جوشانده و یا دم کرده استفاده کرد. مزایای این ریشه ها عبارت است از :

  • درمان نقرص
  • تصفیه خون
  • بالا بردن سیستم امنی
  • درمان کم خونی و رنگ پریدگی

خواص گیاه بابا آدم

نگهداری از گیاهان و کشت و تکثیر آن ها روش های اصولی دارد و برای هر گیاه شرایط ویژه ای نیاز است بنابراین نمی توان همه گیاهان را در یک رده قرار داد. در ادامه می توانیدبا کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه پرورش گل و گیاه و نگهداری از گیاه کردلین را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو