برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به‌پاس فرماندهی و مدیریت جهادی در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت ساز دوران پیروزی انقلاب تا عملیات‌های مختلف دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری به شهید والامقام ارتش اسلام؛ «سید جواد سالم» که سرسختانه در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده ‌است، تعلق گرفت.

نشان فداکاری که اعطایی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نماد ایثار و از خودگذشتگی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و از آن دفاع کرده‌اند.

شهید سید جواد سالم، سال ۱۳۳۲ در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگی در شهر کازرون به دنیا آمد. پدرش معلم بود و مادرش را در کودکی از دست داد. دوران تحصیلات را تا اخذ مدرک دیپلم با موفقیت و با نمرات ممتاز سپری کرد. در سال ۱۳۵۱ در کنکور دانشکده افسری پذیرفته و به استخدام ارتش درآمد. دوره‌های مختلف دانشکده را با موفقیت سپری و برای طی دوره مقدماتی پیاده به شیراز و پس از طی دوره مقدماتی، به تیپ ۵۵ هوابرد منتقل شد.

در جریان انقلاب اسلامی، وی همانند سایر هم‌وطنان خود در راهپیمایی‌ها  و تظاهرات شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع تحرکات ضدانقلاب، به صورت داوطلبانه عازم کردستان شد و به مدت دوماه به صورت شبانهروزی برای پاکسازی منطقه مجاهدت کرد.

سرانجام در تاریخ ۱۳۵۸/۰۵/۳۱ درحالی که فرماندهی دسته اعزامی به منطقه سقز را بر عهده داشت، با ضدانقلاب درگیر و پس از ساعت‌ها مقاومت جانانه، به همراه تعدادی از هم‌رزمان به فیض شهادت نائل آمد.