طرز تهیه دال عدس و نکاتی برای طبخ بهتر

طرز تهیه دال عدس و نکاتی برای طبخ بهتر


منبع: آرگا

144

1400/1/8

08:13


دال عدس یک غذای بسیار خوش طعم جنوبی است . که در این مطلب مراحل طرز تهیه دال عدس را همراه با نکات کلیدی برای طبخ بهتر آن در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم لطفا تا پایان مطلب همراه ما باشید.

دال عدس یکی از اصیل ترین انواع غذای ایرانی می باشد هر کسی می تواند به راحتی آن را در منزل تهیه نماید کافیست طبق طرز تهیه دال عدس که در ادامه در اختیارتان قرار می دهیم پیش بروید.

طرز تهیه دال عدس و خواص آن

در  دستور ساخت دال عدس می توانید در آن از سینه یا فیله مرغ استفاده کنید. در این مطلب مراحل تهیه دال عدس با مرغ را آموزش داده ایم. دال عدس بسیار ریزتر از عدس معمولی می باشد.

آموزش پخت دال عدس

مواد لازم برای تهیه دال عدس

پیاز : ۲ عدد متوسط
آب لیمو : به میزان لازم
سیر : ۱۵ حبه
رب گوجه فرنگی : ۳ قاشق غذا خوری
سینه مرغ : ۱ عدد
سیب زمینی : ۲ عدد
عدس قرمز : ۴ لیوان
نمک : به میزان لازم
فلفل : به میزان لازم
زرد چوبه : یک قاشق چای خوری
ادویه کاری : یک قاشق چای خوری
روغن : ۲ قاشق غذاخوری

دستور پخت دال عدس

در طرز تهیه دال عدس ابتدا سینه مرغ را به اندازه تکه های خیلی کوچک برش دهید و قابلمه ای مناسب بردارید و یک لیوان آب درون آن بریزید و در روی شعله گاز با حرارت زیاد بگذارید و تکه های مرغ را که از قبل برش داده اید درون آب بیندازید بعد از این که آب به دمای جوش رسید زیر شعله گاز را کم کنید و مقداری دارچین درون قابلمه بریزید تا مرغ طعم مطبوعی بگیرد .در قابلمه را به مدت ۷ دقیقه ببندید تا مرغ پخته شود .بعد از پخته شدن برش های سینه مرغ آن ها را از درون قابلمه خارج کنید.
سپس در قابلمه دیگری سیب زمینی ها را به چهار قسمت برش دهید و با مقداری آب بر روی گاز قرار دهید تا به خوبی پخته شوند بعد از پخته شدن سیب زمینی  آن ها را از قابلمه خارج کنید و بکوبید تا له شوند.
در مرحله بعدی طرز تهیه دال عدس پیاز ها را بصورت نگینی خرد کنید و درون قابلمه ای مناسب مقداری روغن بریزید و روی شعله گاز قرار دهید و پیاز ها را به روغن اضافه کنید .

میزان پیاز سرخ شده در دال عدس

بعد از اینکه پیاز ها به رنگ طلایی در آمدن برش های مرغ را به همراه زرد چوبه و سیر کوبیده یا خرد شده به پیاز ها اضافه کنید تا بخوبی سرخ شوند. بعد از سرخ شدن کامل برش های سینه مرغ رب گوجه فرنگی و فلفل را اضافه کنید. رب را به خوبی تفت بدهید تا طعم خام رب از بین برود.

سینه مرغ سرخ شده

بعد از سرخ شدن کامل مواد عدس قرمز را همراه با ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید.

عدس قرمز اضافه شده به دال عدس

عدس قرمز در مدت زمان بسیار کوتاهی پخته می شود و با توجه به اینکه عدس قرمز آب را به خود می کشد اگر آب خورشت کم شد حتما مقداری آب به آن اضافه کنید . بعد از پخته شدن عدس سیب زمینی ها را که از قبل له کرده ایم به همراه نمک و آب لیمو به  مواد دال عدس اضافه می کنیم. بعد از ۵ دقیقه خورشت دال عدس آماده است.

دال عدس بسیار خوشمزه

نکاتی برای طبخ بهتر دال عدس

  1. دال عدس معمولا به صورت تند طبخ می شود پس فلفل آن را می توانید بیشتر بریزید.
  2. دال عدس غذای بسیار خوشمزه و محلی خوزستان است بنابراین به هیچ وجه اندازه سیر و پیاز و فلفل آن را کم نکنید و حتی می توانید مقدار سیر آن را به اندازه دلخواهتان افزایش دهید.
  3. سینه مرغ را حتما قبل از اینکه مواد را آماده کنید بگذارید تا درون قابلمه ای مناسب به حالت نیم پز در آید و برش های مرغ را از قابلمه خارج کنید. آب مرغ را به هیچ وجه درون خورشت استفاده نکنید زیرا خورشت طعم نامطبوعی می گیرد .
  4. در زمان پخت مرغ اگر دارچین به آن اضافه کنید بسیار خوش طعم می شود و بوی نامطبوع مرغ هم از بین می رود.
  5.  برای ساخت دال عدس توجه داشته باشید که دال عدس باید غلیظ باشد و به هیچ وجه دال عدس نباید مقدار زیادی آب داشته باشد و شل باشد.
  6. دال عدس را هم می توانید بدون مرغ طبخ کنید.
  7. در تهیه دال عدس از تمر هندی نیز می توانید استفاده کنید .
  8. در هنگام تهیه دال عدس می توانید سیر را له کنید یا به صورت ریز خرد کنید که بستگی به ذائقه خودتان دارد.

دستور تهیه دال عدس ساده و خوشمزه

دال عدس غذایی مقوی و خوشمزه است که اغلب آن را تند درست می کنند، حال می توانید آن را به عنوان یک پیش غذای مقوی سرو کنید و لذت ببرید، مواد ذکر شده در این دستور آشپزی مناسب برای ۴ نفر می باشد و می توان آن را به عنوان افطاری و یا سحری در ماه مبارک رمضان نیز تهیه و سرو نمود. در ادامه برای تهیه این غذای محلی و سنتی جنوبی ها به روشی دیگر  همراه ما شوید.

روش تهیه دال عدس

مواد لازم

  • عدس قرمز/ یک و نیم پیمانه
  • سیر کوبیده/ ۳ حبه
  • پیاز بزرگ خرد شده/ یک عدد
  • سیب زمینی متوسط/ ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی/ ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل/ به مقدار لازم
  • روغن/ به میزان لازم
  • تمر هندی/ یک پیمانه

روش تهیه دال عدس

برای تهیه دال عدس به این روش، عدس را بعد از پاک کردن در آب خیس کنید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه به همراه سیب زمینی خرد شده و ۲ تا ۳ لیوان آب روی حرارت بگذارید تا به خوبی بپزد.

تمر هندی را نیز خیس کنید و کنار بگذارید. در همین حین پیاز های خرد شده را در کمی روغن سرخ کنید و سیر کوبیده شده را به آن بیفزایید، هنگامی که بوی سیر بلند شد، گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید و بعد نمک، فلفل و زردچوبه را بیفزایید.

در مرحله بعدی، تمر هندی خیسانده شده را از صافی عبور داده و به باقی مواد اضافه کنید، لازم به ذکر است که مقدار این مواد بستگی به تعداد نفرات مصرف کننده دارد.

در آخرین مرحله از طرز تهیه دال عدس، مواد بالا را به ترکیب عدس و سیب زمینی که در ابتدا پخته اید، اضافه کنید، حال اجازه دهید غذای شما مقداری بجوشد و بعد از اینکه آب آن کشیده شد، آماده سرو شده و می توانید نوش جان کنید.

دستور تهیه دال عدس

دال عدس یک غذای محلی خوشمزه و بسیار مقوی است که می توانید آن را به عنوان خوراک عدس همراه با نان میل کنید و یا به عنوان خورشت همراه با برنج و ترشی سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو