اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شنبه در پیامی توییتری نوشت: ما تحریم‌های جمهوری خلق چین علیه دو عضو مستقل و دو حزبی کمیسیون آزادی مذاهب بین‌المللی ایالات متحده را محکوم می‌کنیم. تلاش پکن برای خاموش کردن انتقاد از نقض حقوق بشری جدی در سین‌کیانگ تنها به رشد موشکافی بین‌المللی کمک می‌کند.

روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا نام چهار شهروند چینی و یک سازمان را به لیست تحریم‌هایی بر سر نقض‌های ادعایی حقوق بشری و آنچه آنها آزار اقلیت اویغورها در سین‌کیانگ خواندند، افزودند. پکن با تحریم ۱۰ مقام اروپایی و چهار سازمان واکنش نشان داد.

آمریکا، کانادا و انگلیس هم بعدا به تحریم‌ها علیه چین پیوستند. در واکنش به آن، چین رئیس کمیسیون آزادی مذاهب بین‌المللی آمریکا، معاون آن و یک عضو پارلمان کانادا را تحریم کرد. وزارت خارجه چین شنبه در پیامی تحریم‌های غرب را بر پایه شایعات و اطلاعات نادرست دانست.

در همین حال وزرای خارجه چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و فنلاند سفیران چین را بر سر مساله تحریم‌های سین‌کیانگ احضار کرده‌اند.

محکوم کردن سرکوب معترضان در میانمار

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا همچنین واکنش روز شنبه نیروهای امنیتی میانمار به اعتراضات ضد دولتی را که ده‌ها کشته بر جای گذاشت، محکوم کرد.

بلینکن در پیامی توییتری نوشت: ما از خونریزی نیروهای امنیتی برمه (میانمار) که نشان می‌دهد خونتا جان مردم را در راستای حفظ گروهی اندک فدا می‌کند، وحشت‌زده شدیم. من عمیقا با خانواده این قربانیان همدردی می‌کنم. مردم شجاع برمه سلطه رعب و وحشت این ارتش را رد می‌کنند.  

پیشتر هیات سازمان ملل متحد در میانمار سرکوب معترضان در روز شنبه را محکوم کرد و آن را خونین‌ترین روز از زمان کودتای اول فوریه توصیف کرد.

براساس گزارش‌های محلی، بیش از صد تن در جریان اعتراضات شنبه علیه حاکمیت نظامی در میانمار کشته شدند. این کشته‌ها از شهرهای یانگون، باگو، ماندلای و مناطق اطراف گزارش‌ شده است.

در آستانه این اعتراضات مرگبار، شبکه تحت کنترل ارتش میانمار (MRTV) هشدار داد که شرکت‌کنندگان در اقدامات خشونت‌آمیز و ناآرامی "ممکن است به شکل تصادفی از ناحیه سر یا کمر هدف شلیک قرار بگیرند." این شبکه گزارش داد که افراد مسلحی در میان معترضان هستند که به سربازان و پلیس شلیک می‌کنند و نیروهای امنیتی را برای شلیک متقابل تحریک می‌کنند.

در اول فوریه، ارتش میانمار قدرت را در این کشور به دست گرفت و برای یک‌ سال وضعیت اضطراری اعلام کرد و متعهد شد تا علیه تقلب انتخاباتی در جریان انتخابات پارلمانی هشتم نوامبر سال گذشته اقدام کند. ارتش میانمار مدعی شد که به سیستم دموکراتیک پایبند است و قول داد تا پس از پایان وضعیت فوق‌العاده انتخاباتی جدید و منصفانه برگزار کند.