معرفی انواع شال و روسری + نکاتی که در حین خرید باید بدانید

منبع: نوداد

126

1400/1/8

12:42


استفاده از انواع شال و روسری جدا ازینکه در کشورهای اسلامی از جمله ایران برای حفظ حجاب و پوشش استفاده می‌شود؛ در سایر کشورهای جهان نیز کاربردهای گسترده دارد.

اگر به ژورنال‌ها و سایت‌های مد روز دنیا نگاهی بیندازید، خواهید دید اکثراً برای ترکیب و آمیخته شدن لباس از روسری و شال‌هایی با جنس‌های مختلف استفاده می‌شود. استفاده روسری برای زیبایی و طراحی لباس‌ها با توجه به فصل و لباس‌ها بکار برده می‌شود. برای مثال در فصل‌های سرد سال و لباس‌هایی با جنس گرم، حتماً باید از روسری‌هایی با جنس گرم استفاده شود؛ زیرا در غیر این صورت ترکیبی زیبا و چشم‌نواز نخواهد داشت. حال با ها همراه باشید انواع شال و روسری و نکاتی که در حین خرید شال و روسری باید بدانید را به شما توضیح دهیم.

انواع شال و روسری

برای استفاده از روسری به عنوان پوشش و یا دیزاین لباس برای خانم‌ها و یا حتی آقایان، باید به خوبی انواع شال و جنس‌های مختلف را بشناسید تا در انتخاب و استفاده از آن‌ها بتوانید به بهترین ترکیب جنسیتی و رنگی برسید. اگر شما هم مشتاق آشنایی با انواع شال و روسری برای سبک نوین هستید؛ با ما همراه باشید.

انواع الیاف شال و روسری

یکی از تقسیم‌بندی‌هایی که برای انواع روسری ها صورت می‌گیرد، نوع الیاف و پارچه آن‌ها است. بر این اساس شال و روسری‌ها به 5 گروه الیافی و جنسیتی گروه‌بندی می‌شوند.

شال و روسری پشمی

این دسته از روسری‌ها نیز زیرمجموعه پارچه‌های پنبه‌ای هستند اما نسبت به پارچه‌های نخی ضخامت بیشتری داشته و برای روزهای سرد سال و کنار لباس‌های گرم استفاده می‌شوند. همچنین این جنس از روسری‌ها به دلیل گرمی خوبی که دارند به عنوان شال گردن برای خانوم‌ها و آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این جنس از روسری‌ها خیلی کم و به ندرت چروک می‌شوند و فقط گاهی خط تا روی آن قرار می‌گیرد که با استفاده از بخار و اتو ملایم برطرف خواهد شد. همچنین ناگفته نماند که برای اتو کردن چنین روسری‌هایی از قرار گرفتن مستقیم اتو روی روسری جدی خودداری کنید و حتماً در هنگام اتو یکپارچه نازک روی آن قرار دهید.

شال و روسری نخی

شال و روسری نخی


روسری‌های نخی از زیرمجموعه پارچه‌های پنبه‌ای و بسیار نازک و سبک محسوب می‌شوند؛ که برای استفاده در روز‌های آفتابی و فصل‌های گرم سال بسیار مناسب هستند. به دلیل خنک و سبک بودن بسیاری از اقوام مختلف ایران از جمله کردها ازین نوع از روسری برای دور گردن و تزئین لباس خود استفاده می‌کنند.

این جنس روسری‌ها به دلیل سبکی و عبور گرما گردش هوای مناسبی را به همراه دارند و اصلاً روی سر سر نمی‌خورند. هرچقدر میزان پنبه روسری نخی بیشتر باشد، جنس آن مرغوب‌تر بوده و درصد چروک شدن بیشتری دارد؛ و در مقابل هرچقدر درصد پلاستیک آن بیشتر باشد روسری گرم‌تر بوده و کمتر با هر بار استفاده چروک می‌شود.

شال و روسری حریر

شال و روسری‌های حریر بسیار لطیف و نازک و سبک هستند. این نوع از روسری‌ها اغلب به دلیل جنسی که دارند از رنگ‌های متنوع و چشم‌گیر برخوردار هستند. این نوع از روسری‌ها اغلب به عنوان روسری‌های مجلسی و محفلی استفاده می‌شوند. اگر نگاهی دقیق به ژورنال‌های مد روز بیندازید خواهید دید که اغلب برای تزئین لباس‌های جوانان این مدل از روسری‌ها استفاده می‌شود.

شال و روسری ابریشم

شال و روسری ابریشمی


مدل ابریشم به عنوان مقاوم ترین، لطیف‌ترین، سبک‌ترین و در عین حال گرا‌ن‌ترین نوع شال و روسری شناخته‌ می‌شود. این جنس از روسری‌ها دارای بافت یکپارچه بوده و به راحتی چروک نشده و به راحتی اتو می‌شوند. روسری‌های ابریشم خود شامل انواع مختلفی می‌شوند.

روسری ابریشم ژاکارد

روسری‌های ابریشم ژاکارد از ابریشم خالص یا ترکیب پارچه ژاکارد با ابریشم بافته می‌شوند. این مدل روسری‌ها برخلاف ابریشم چاپ شده از بافت پیچیده به دست می‌آیند و اغلب بافت آن‌ها قابل لمس و برجسته است.

روسری ابریشم سوزنی

روسری ابریشم سوزنی از جنس ابریشم می‌باشد و زیر روسری انگار که سوزن زده‌باشند، حالت نقطه نقطه سوزنی دیده‌ می‌شود. این حالت پارچه باعث می‌شود روسری روی سر لیز نخورده و زیبا روی سر قرار گیرد. این نوع از روسری‌های ابریشم بسیار مناسب برای ست کردن هستند چرا که انواع مختلفی از رنگ‌ها و طرح را دارا می‌باشند.

روسری ابریشم کجراه یا توییل

این نوع از پارچه از جنس و رنگ بالایی و برخورد است و در برابر ساییدگی بسیار مقاوم است. در این روسری ها خطوط کجراه وجود دارد که باعث می‌شود روسری در زمان بیشتر و بهتر روی سرقرار گیرد. این نوع از روسری‌های ابریشم بیشتر در روزهای نسبتاً سرد استفاده می‌شود چرا که به دلیل مقدار ضخامتی که دارد افراد آن را برای استفاده در روزهای گرم سال ترجیح نمی‌دهند.

روسری ابریشم یونیک

روسری‌های ابریشم یونیک یکی از انواع روسری‌هایی هستند که به دلیل دارا بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع و جذاب با انواع تیپ‌ها و استایل‌ها قابل ست و ترکیب شدن هستند.

شال و روسری ساتن

مدل ساتن به نسبت براق بوده و پشت آن‌ها مات و نسبتاً ضخیم است. در نگاه اول شبیه روسری ابریشم هستند اما در واقعیت از آن‌ها ضخیم‌تر و مستحکم‌تر هستند. تا حدی روی سَر، سُر می‌خورند و از نقاط ضعف این جنس از روسری‌ها می‌توان به ایجاد صدای خش‌خش در گوش اشاره کرد که ناشی از به وجود آمدن اصطکاک بین قسمت‌های مختلف روسری هست.

انواع بافت شال و روسری

یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌هایی که برای انواع شال و روسری صورت می‌گیرد، نوع بافت آن‌ها است. بافت مورد استفاده در روسری‌ها معمولاً از نوع ساده بکار گرفته می‌شوند. در حالی که در شال‌ها علاوه بر بافت ساده از نوعی بافت به اسم بافت کجراه نیز استفاده می‌شود. شال‌های کجراه خود شامل دو نوع ریزبافت و درشت‌بافت می‌باشند؛ که اغلب مردم از نوع ریز بافت آن استقبال می‌کنند.

انواع چاپ شال و روسری

 از قدیم تا کنون با روش‌ها و ابزارهای مختلف رنگ‌آمیزی می‌شوند. بر همین اساس امروزه می‌توان آن‌ها را به سه نوع چاپ تقسیم‌بندی کرد.

چاپ خیس با دستگاه های بزرگ روتاری

ماشین چاپ روتاری(دوار) نوعی ماشین در صنعت چاپ است که در آن تصویر مورد نظر برای چاپ، بر روی سیلندری حک شده است. با استفاده از این دستگاه می‌توان بر روی سطوح فراوانی از قبیل پارچه اقدام به چاپ نمود.

چاپ سیلک اسکرین

در این روش از پارچه های توری با سوراخ های بسیار ریز استفاده می‌شود. توری در قابی قرار می‌گیرد و سطح توری با لاک حساس پوشیده می‌شود، سپس تصویر مورد نظر نقش می‌شود. پس از طراحی قسمت‌هایی که باید رنگ از آن عبور کند شسته می‌شوند و در مرحله آخر قاب توری را روی پارچه قرار می‌دهند و با کاردک، رنگ را به سطح چاپ منتقل می‌کنند. رنگ فقط از بخش‌های مسدود نشده عبور می‌کند و تصویر روی آن ظاهر می‌شود.

چاپ دیجیتال یا سابلیمیشن

در حال حاضر متداول‌ترین روش برای چاپ روی پارچه های پلی استر، چاپ سابلیمیشن است. در این روش، طرح موردنظر روی کاغذ خاصی چاپ شده و سپس با اعمال فشار و حرارت؛ توسط پرس حرارتی تخت یا رول (کلندر) روی پارچه منتقل می‌شود.

چاپ ساده

این نوع چاپ بسیار ساده و تک ‌رنگ بوده مانند شال‌های ساده تک رنگ و روسری های نخی تک رنگ.

انواع طرح شال

از تقسیم‌بندی‌های دیگری که برای انواع شال و روسری صورت می‌گیرد، مدل طرح الیاف و پارچه آن‌ها است. شال و روسری بر اساس نوع طرح را می‌توان به صورت کلی به سه دسته تقسیم کرد .

  1. طرح های امروزی با سلیقه مورد نیاز مصرف کنندگان
  2. طرح های سنتی مانند ترمه ترکمنی
  3. طرح های طیفی و انتزاعی مانند رنگین کمان (طرح و رنگ این مدل از روسری‌ها معمولا به آبرنگی نیز معروف است.)

خرید شال و روسری را می‌توان بر اساس جایی که مصرف می‌شوند به مجلسی و غیرمجلسی تقسیم کرد. معمولا روسری با مصارف مجلسی برای مراسم و محفل‎‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مانند شال و روسری‌هایی با جنس ابریشم، ساتن و حریر. در مقابل روسری‌های غیرمجلسی اغلب مصرف عمومی داشته و برای منزل و بیرون مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند شال و روسری‌های نخی. اما یکی دیگر ازتقسیم ‌بندی‌هایی که برای انواع شال و روسری صورت می‌گیرد، نوع فصلی است در آن استفاده می‌شوند. شال و روسری‌ها بر اساس فصول مصرفی به؛ بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه تقسیم می‌شوند. بیشترین میزان مصرف به شال و روسری‌های بهاره و پاییزه می‌رسد، زیرا در فصول تابستان و زمستان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شال و روسری


خرید شال و روسری با کیفیت

برای خرید شال و روسری با قیمت مناسب و کیفیت عالی در انواع مختلف همیشه پیشنهاد ما خرید از «فروشگاه بانوکده» بوده است چرا که بیش از 20 نوع رنگ در فروشگاه بانوکده وجود دارد که شما می‌توانید با آزادی عمل و خیالی راحت هماهنگ‌ترین مدل و رنگ با لباستان را خریداری کنید. برای خرید انواع شال و روسری پیشنهاد می‌کنیم به لینک زیر مراجعه کنید:

http://bia2safa.net/goto/web/url/2380735

اگر هر گونه سوالی در رابطه خرید شال و روسری و نحوه انتخاب آن داشتید حتما در قسمت نظرات با ما در میون بگذارید تا توضیحات بیشتری رو با با شما به اشتراک بگذاریم.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو