جاسوسان سراسر جهان با انگیزه‌های مختلفی چون دریافت پول یا پایبندی به اعتقادات و منافع کشورشان به اقدامات جاسوسی دست زده‌اند. جاسوسانی که ما در این رشته از مطالب سخن از آنان به میان می‌آوریم همگی شناسایی و دستگیر شده‌اند. برخی از این افراد جاسوسان دوجانبه بودند.

۲۴۷wallst گزارش داد، ما در این مطلب قصد داریم چهار جاسوس دیگر را از میان جاسوسان مهم تاریخ معرفی و سرگذشت کوتاهی از آنان را بیان کنیم:

چی ماک (Chi Mak)

(متولد ۱۹۴۰)

مهندسی که برای چین جاسوسی می‌کرد

چی ماک

چی ماک مهاجری از کشور هنگ‌کنگ بود و برای شرکت پاور پاراگون (Power Paragon) که سازنده کشتی‌های نیروی دریایی بود کار می‌کرد. سرانجام وقتی اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۵ ماک را به دلیل سرقت اطلاعات حساس درباره ارتش آمریکا و تحویل آن به چین دستگیر کرد، در خانه او انبوهی از مدارک و مستندات را پیدا کرد. این مدارک درباره شبکه‌های پیشران زیردریایی، سیستم‌های دفاع در برابر حمله‌های اتمی، شیمیایی و بیولوژیکی بود. نیویورکر گزارش کرد، اف‌بی‌آی معتقد است ماک نیروی کارآزموده‌ای بود که سازمان اطلاعات چین او را در آمریکا مامور جاسوسی کرده بود. ماک در سال ۲۰۰۷ به ۲۴ سال زندان محکوم شد. سه نفر از اعضای خانواده او نیز به جرم جاسوسی متهم شدند.

آلدریچ «ریک» ایمز (Aldrich “Rick” Ames)

(متولد ۱۹۴۱)

جاسوس روس در سازمان سیا

آلدریچ

آلدریچ ایمز یکی از خرابکارترین مهره‌های تاریخ سازمان سیا بود. ایمز کار خود را در سال ۱۹۶۲ آغاز کرد. او برای گذراندن زندگی پرزرق‌وبرق خویش به پول بیشتری احتیاج داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۵ کاگ‌ب به او پیشنهاد داد اطلاعات سیا را به کاگ‌ب بفروشد. او به خاطر کارش اجازه داشت که به عملیات سیا در برابر کاگ‌ب و سازمان اطلاعات نظامی شوروی دست یابد. وقتی جاسوسان سیا در شوروی ناپدید شدند، سیا تحقیقی مشترک با اف‌بی‌آی انجام داد که باعث شد سرانجام ایمز در سال ۱۹۹۴ دستگیر شود. او به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم شد.

نوشیر گوادیا (Noshir Gowadia)

(متولد ۱۹۴۴)

مهندسی که برای چین جاسوسی می‌کرد

نوشیر

نوشیر گوادیای هندی کار طراحی سیستم پیشرانه بمب‌افکن B-۲ برای شرکت Northrop را انجام می‌داد. او در سال ۲۰۰۵ به دلیل فروش اطلاعات محرمانه به چین، آلمان، اسرائیل و سوئیس دستگیر و به ۳۲ سال زندان محکوم شد. اطلاعاتی که این جاسوس به چین داد باعث شد چین بتواند به صورت پنهانی موشک کروز طراحی کند.

رابرت هانسن (Robert Hanssen)

(متولد ۱۹۴۴)

مامور اف‌بی‌آی که ابتدا برای شوروی و بعد از فروپاشی این کشور برای روسیه جاسوسی می‌کرد

هانسن

اف‌بی‌آی اذعان کرد که رابرت هانسن یکی از خرابکارترین جاسوسان تاریخ اف‌بی‌آی بوده و در طول سال‌های اخیر نیز خرابکارترین جاسوس دوجانبه شناخته شده است. هانسن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌‌ای را به شوروی و سپس به روسیه داد. هانسن هویت افرادی را که اهل شوروی بودند و برای آمریکا جاسوسی می‌کردند فاش می‌کرد. او اطلاعات مربوط به تسلیحات هسته‌ای و همچنین وجود تونلی را که اف‌بی‌آی زیر سفارت شوروی در واشینگتن ساخته بود لو داد. یکی از افسران سابق کاگ‌ب فاش کرد که هانسن جاسوس است و باعث شد او در سال ۲۰۰۱ دستگیر شود. گفته می‌شود که انگیزه او از جاسوسی بیشتر پول بوده و عقاید ایدئولوژیک محکمی نداشته است. هانسن در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و به حبس ابد محکوم شده است.