علت عمده ناباروری چیست؟

منبع: برترین ها

75

1400/1/8

19:35


رییس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف مکمل‌های ورزشی و داروهای تقلبی و بی کیفیت در دراز مدت عوارض جبران ناپذیری ایجاد می‌کند و بر اساس گزارش بسیاری از متخصصان غدد و زنان کشور، علت عمده ناباروری، استفاده از فرآورده‌های بی‌کیفیت و تقلبی بدن سازان در سنین جوانی است.

ایرنا: رییس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف مکمل‌های ورزشی و داروهای تقلبی و بی کیفیت در دراز مدت عوارض جبران ناپذیری ایجاد می‌کند و بر اساس گزارش بسیاری از متخصصان غدد و زنان کشور، علت عمده ناباروری، استفاده از فرآورده‌های بی‌کیفیت و تقلبی بدن سازان در سنین جوانی است.

به نقل از سازمان غذا و دارو، محمدرضا شانه ساز روز یکشنبه در اولین جلسه گردهمایی بر خط (وبینار) در سال ۱۴۰۰ با معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزود: اقلام دارویی و کالاهای سلامت محور در آمریکا حدود ۳ تا ۵ درصد، در اروپا ۵ تا ۷ درصد، در کشورهای در حال توسعه ۱۰ تا ۱۵ درصد و در کشورهای همجوار ایران بعضا تا ۵۰ درصد تقلبی و قاچاق هستند. این در حالی است که در کشور ما به واسطه نظارت‌های انجام شده این رقم در سطح کشورهای آمریکایی و اروپایی است.

وی ادامه داد: سامانه تی تک با هدف ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور که اغلب کالاهایی استراتژیک هستند، راه‌اندازی شده است. سامانه تی تک بر ۲ بحث مقابله با قاچاق به داخل و خروج تولیدات با کیفیت داخلی به خارج از کشور نظارت دارد.

شانه ساز بیان کرد: بهره گیری از مشوق‌های لازم برای تامین کیفیت و تضمین اصالت کالاها و نیز اهرم‌های قانونی و قضایی برای مقابله با قاچاق ضروری است و هیچ مقاومتی توسط شرکت‌ها پذیرفته نخواهد بود.

وی با اشاره به امکانات مختلف سامانه تی تک اظهار کرد: ثبت و برچسب گذاری اقلام غذایی، آشامیدنی، تجهیزات پزشکی و آرایشی بهداشتی به دلیل اهمیت‌شان برای سلامت مردم در سامانه تی تک بیش از پیش تسریع شود تا افراد جامعه به راحتی امکان استعلام این اقلام را داشته باشند و از سلامت و صحت این اقلام قبل از مصرف مطمئن شوند.

مصرف منطقی دارو یکی از سیاست‌های جدی سازمان غذا و دارو

معاون وزیر بهداشت مصرف منطقی دارو را یکی از سیاست‌های جدی سازمان غذا و دارو دانست و گفت: داروخانه‌ها یکی از سایت‌های اصلی مصرف اصولی و منطقی داروهاست و نه صرفا فروش دارو، بنابراین باید حضور مسئول فنی داروساز در داروخانه ها برای مراجعان محسوس و قابل دسترس باشد.

عرضه دارو باید تحت نظر مستقیم مسئول فنی انجام شود

وی بیان کرد: در تاسیس داروخانه برای شخص موسس امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم. عرضه دارو باید تحت نظر مستقیم مسئول فنی و نه نسخه پیچ صورت گیرد. اقلام قابل عرضه در داروخانه ها اعم از دارو، فرآورده های آرایشی- بهداشتی، شیرخشک، تجهیزات پزشکی و حتی اقلام مصرفی باید تحت نظارت مستقیم داروساز داروخانه انجام شود.

علت عمده ناباروری چیست؟

رییس سازمان غذا و دارو از مردم خواست در مراجعه به داروخانه ها تحت هیچ شرایطی دارو را از افرادی غیر از مسئول فنی داروخانه دریافت نکنند و در صورت مشاهده این تخلف، مراتب را به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی محل اطلاع رسانی کنند. معاونت های غذا و دارو نیز موظف به برخورد قانونی با این تخلفات هستند.

شانه ساز همچنین وجود ۲۵ دانشکده داروسازی، تربیت تخصص‌های مختلف داروسازی و تولید اقلام مختلف دارویی کشور را از دستاوردهای نظام سلامت در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

افزایش تعداد بازرسان ناظر

وی اظهار کرد: نظارت بر واحدهای عرضه اعم از داروخانه‌ها، فروشگاه های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی با تعداد محدود بازرسان در شان مردم ایران اسلامی نیست و این مردم هستند که با استفاده از سامانه تی تک می توانند به عنوان بازرسان سازمان غذا و دارو ناظر بر مصرف کالاهای سلامت محور باشند. همچنین از طریق برون سپاری باید نظارت ها و تعداد بازرسان ناظر افزایش یافته و شرکت های بازرسی شکل رسمی به خود بگیرند.

بخش مجزایی برای عرضه داروهای گیاهی در نظر گرفته شود

شانه ساز گفت: در حال حاضر بحث عرضه داروهای طبیعی و گیاهی جدی است. بنابراین در داروخانه های جدید باید بخش مجزایی جهت عرضه داروهای طبیعی و گیاهی در نظر گرفته شود و در صورت بالا بودن حجم مراجعات، مسئول فنی جداگانه باید این خدمات را ارائه دهد تا به این نیاز مردم هم پاسخ داده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو