دیدنی های روستای شال و مسیر بازدید از این منطقه زیبا

دیدنی های روستای شال و مسیر بازدید از این منطقه زیبا


منبع: آرگا

179

1400/1/9

10:05


در این مطلب شما را با دیدنی های روستای شال آشنا کردیم؛ اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به روستاگردی و بازدید از جاذبه های بکر و دست نخورده آن می باشید پیشنهاد می کنیم که حتما به روستای پر جاذبه شال اردبیل سر بزنید و سفری بی نهایت خاطره انگیز را تجربه کنید.

روستای شال یکی از روستاهای قدمت دار تاریخی و گردشگر پذیر ایران می باشد که از توابع بخش شاهرود خلخال، استان اردبیل به شمار می رود، این آبادی دارای آب و هوایی معتدل و دلچسب، و همچنین باغ ها و درخت های میوه دار است که با وجود گذر زمان هنوز هم خدشه ای بر چهره طبیعی و قدیمی با سابقه ی ان نخورده است، از شما همراهان آرگایی دعوت می کنیم تا در این سفر روستاگردی مجازی همراه و پا به پای ما باشید تا زیباترین و بکرترین عکس ها را از دیدنی های روستای شال ارائه و تصویر سازی کنیم.

چند خط در مورد روستای شال

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به بازدید از روستاهای گردشگر پذیر با بافت تاریخی و طبیعی زیبا هستید پیشنهاد می کنیم نام روستای شال را به یاد داشته باشید زیرا در این سفر کوتاه اما پر خاطره قطعا خواهید توانست بهترین و دلچسب ترین لحظات را سپری و در بایگانی ذهن خود به ثبت برسانید و اما معرفی جغرافیا، آب و هوا و برخی دیدنی های منحصر به فرد و زیبای شال که در ادامه آرگا به آن خواهد پرداخت.

این روستا دارای تاریخچه ای طولانی و ارزشمند می باشد که عمر آن به بالای ۵۰۰۰ سال می رسد؛ محل قرارگیری آن در دهستان شال؛ بخش شاهرودخلخال، قسمت جنوبی استان اردبیل ایران می باشد که به واسطه ی همین تاریخچه و جاذبه های تاریخی، همچنین آب و هوای دلچسب و باغ های سرسبز و پر میوه، چشمه سارها، کوهسارها و …. یکی از مناطق توریستی نه تنها اردبیل که ایران شمرده می شود.

معرفی دیدنی های منحصر به فرد و شگفت انگیز روستای شال

جغرافیای روستای شال

این روستا مقصدی محبوب برای گردشگری می باشد که از توابع دهستان شال و بخش شاهرود اردبیل می باشد که و در ۴۴ کیلومتری شهرستان خلخال قرار گرفته است. و اما این روستا با آبادی های لرد از سمت غرب، دیلمده از سمت شرق، خلر و دیز از سمت جنوب همسایگی دارد. شال به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی در فصل زمستان هوای سرد و در فصل تابستان هوای مطبوع و دلچسبی را تجربه می کند به همین خاطر و به دلیل بارش های مناسب و فراوان ان و در نتیجه دارا بودن باغ های میوه و پربار و طبیعتی زیبا و چشم نواز هرساله میزبان تعداد از علاقه مندان به طبیعت بکر و دوست داشتنی می باشد.

طبق آخرین آمارگیری انجام شده در سال ۱۳۸۵ جمعیت روستای شال برابر با ۱۵۹۴ نفر (۳۷۸ خانواده) بوده که به زبان تاتی صحبت می کنند.

آشنایی اب مکان های دیدنی و گردشگرپذیر روستای شال

دیدنی های طبیعی و زیبای روستای شال

  •  ارتفاعات کوهسار چشم نواز پلنگا و همچنین قله شاه معلم از جمله جاذبه های طبیعی این آبادی محسوب می شود که از بالای آنها چشم انداز شگفت انگیز و خارق العاده ای مهمان چشم های شما می گردد.
  • چشمه سارها و مهم ترین آنها چشمه سار «شیران چشمه» یکی دیگر از جذبه های دیدنی و زیبای طبیعی شال است.
  • باغ های میوه پرباری که هنگام ورود گردشگران و بازدیدکنندگان موجب شگفتی و شادی می شوند، این طبیعت و سرسبزی و میوه های لذیذ و خوش طعم روی درختان تصویری غیر قابل وصف را به وجود آورده اند که هر فردی را مسحور خود می کند.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری روستای شال

دیدنی های تاریخی، مذهبی و فرهنگی منحصر به فرد روستای شال

-برج خشتی روستای شال یکی از برج های قدمت دار و جاذبه های تاریخی این روستا محسوب می شود که ساختاری قدیمی و ارزشمند دارد. با توجه به اینکه در گذشته در گذشته کارایی های دیده بانی و نظامی داشته اهمیت حفظ آن مد نظر قرار می گیرد. گفتنی است اداراه میراث فرهنگی کشور ایران تصمیم به حفظ و بازسازی این برج گرفته است.

معرفی دیدنی های زیبا و دست نخورده روستای شال

آشنایی با مکان های دیدنی و بکر روستای شال

-این روستا علاوه بر دارا بودن مناظر طبیعی و زیبا، دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی قدمت دار زیادی می باشد که سهم بالایی در جذب توریست را به خود اختصاص داده است. امامزاده سید محمد، امامزاده سید محمود، امامزاده سید خضر، امامزاده سید محمود، امامزاده سید ابوالقاسم، امامزاده سید علی، امامزاده سید مازندران پیر مازندران از جمله جاذبه های تاریخی و مذهبی این روستا به حساب می آید.

-در رابطه با دیدنی های گردشگری فرهنگی شال می توان به پوشش جالب و اصیل محلی با کلاه هایی به نام «شال» برای مردان اشاره داشت که هنوز ریشه در زندگی و بافت آن انداخته است.

-صنایع دستی این روستا گلیم، جوراب، شال (کلاه مردان این روستا) پیراهن پشم و …. می باشد که به وسیله ی بانوان هنرمند و خوش سلیقه این منطقه بافته می گردد.

-میوه های خوشمزه و با کیفیتی مانند زردالو، سیب، گردو از محصولات قابل پرورش این ناحیه محسوب می شود که البته به شهرها و مناطق دیگر صادر شده و از جمله سوغاتی های شال شمرده می گردد.

معرفی جاذبه های توریستی و زیبای روستای شال

مسیر دسترسی و زمان مناسب

اگر برای رفتن به روستای شال قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید می توانید از اتوبوس های تهران به مقصد خلخال حرکت کنید و یا به وسیله ی پرواز تهران- اردبیل سوار شده و پس از پیاده شدن در اردبیل با ماشین های این مسیر خود را به شهرستان خلخال و سپس روستای شال برسانید.

و اما اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود را دارید می توانید ابتدا به استان اردبیل سفر کرده و سپس از طریق جاده ی فینارود به فینارود خلخال بروید.

معرفی دیدنی های روستای شال

شهری همنام روستای شال در قزوین

در استان قزوین و در بخش شال شهرستان بوئین زهرا یک شهر تاریخی به اسم «شال» وجود دارد که جمعیت آن به ۳۴.۱۴۸ نفر می رسد؛ مردمان این شهر نیز مانند روستای شال به زبان تاتی سخن می گویند که در انگور و کشمش از محصولات و فراورده های مهم و معروف آن محسوب می شود.

آشنایی با مکان های تماشایی و زیبای روستای شال

در این مطلب به معرفی دیدنی های روستای شال و همچنین وضعیت جغرافیایی و آب و هوای آن پرداختیم، امیدواریم از مطالعه ی آن نهایت استفاده و لذت را برده باشیدو از همراهی شما بی نهایت سپاسگزاریم. همچنین می توانید برای آشنایی با دیدنی های اردبیل و دیدنی های خلخال کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو