مراقبت های بعد از عمل قلب باز برای کاهش دوران نقاهت

مراقبت های بعد از عمل قلب باز برای کاهش دوران نقاهت


منبع: آرگا

73

1400/1/9

20:04


هر فردی پس از یک عمل جراحی سنگین و سخت نیاز به یک سری مراقبت های مهم و ضروری دارد که توسط پزشک مربوطه در نظر گرفته می شود و فرد باید برای بهبودی سریعتر و بدست آوردن سلامتی کامل به آن ها عمل کند، بر همین اساس شما عزیزان را در این مطلب با انواع نکات و مراقبت های ویژه بعد از عمل قلب باز آشنا خواهیم کرد.

یک بیمار بعد از انجام جراحی قلب متناسب با وضعیت جسمانی و روحی خود نیاز به یک سری مراقبت های ویژه و توصیه های پزشکی دارد تا دوران نقاهت خود را خیلی سریع بگذراند و سلامت کامل خود را بدست آورد. علائم زیادی امکان دارد که پس از عمل جراحی بیمار را درگیر کند که با رعایت دستورات پزشک مربوطه می توان آن ها را پشت سر گذاشت. از همین رو قصد داریم در این مطلب مجموعه ای از انواع مراقبت های لازم بعد از عمل قلب باز را به منظور آگاهی و آشنایی شما عزیزان شرح دهیم.

انواع مراقبت های بعد از عمل قلب باز

هنگامی که فرد بعد از پست سر گذاشتن یک جراحی قلب سخت از بیمارستان مرخص می شود به منظور بازتوانی قلب باید حدود ۶ الی ۸ هفته تحت مراقبت باشد تا با اعمال و رعایت دستور العمل های ویژه پزشکی دوباره سلامتی خود را بدست آورد. مراقبت های بعد از عمل قلب باز شامل یک سری موارد می شود که به منظور بهبود فرد از لحاظ جسمی و روحی به بیمار توصیه می شود.

مراقبت های مهم بعد از عمل قلب باز

پس از ترخیص فرد از بیمارستان یک سری علائم همچون کاهش تمرکز، افسردگی، هیجان، ترس، بی اشتهایی و … امکان دارد که در فرد بروز کند که این علائم پس از طی چند ماه به مرور زمان از بین خواهند رفت. پس از انجام عمل قلب باید یک سری نکات از قبیل تغذیه، کنترل کردن درد، شرایط روحی بیمار، راه رفتن، حمام کردن و … را مورد توجه قرار داده و مطابق با دستور پزشک مربوطه به رعایت آن ها بپردازید تا روز به روز بهتر شده و سلامتی خود را باز یابید. در ادامه به شرح چندین مورد از انواع مراقبت های لازم در این زمینه به منظور شناخت و آگاهی شما عزیزان پرداخته ایم.

مراقبت های مهم پزشکی پس از جراحی قلب

انجام تمرینات تنفسی :

باید این نکته را در نظر داشته باشید که بیمار بعد از مرخص شدن باید به گونه ای استراحت مطلق داشته باشد یعنی استرس های محیطی که برای قلب او ضرر و خطر دارد را از خود دور سازد. در طول این مدت زمان فرد باید یک سری اعمال و تمرین های تنفسی را اجرا نماید تا وضعیت تنفس وی به حالت عادی و اولیه بازگردد.

مواظبت از جناغ سینه پس از عمل قلب باز :

فرد بیمار بعد از عمل قلب یک سری دردهای پراکنده و نامنظم و بعضی اوقات با شدت بیشتر در ناحیه قفسه سینه، شانه، گردن، جناغ و ناحیه ستون فقرات احساس می کند که در واقع چنین دردهایی کاملا طبیعی بوده و با گذشت زمان به تدریج مقدار آن کاهش می یابد. قسمت جناغ سینه پس از جراحی به میزان زیادی حساس و بی ثبات بوده و به همین دلیل باید اعمالی را به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب و درد بیشتر در این ناحیه انجام داد که می توان به مواردی از قبیل پرهیز از بلند کردن و جا به جا کردن اجسام سنگین، مراجعه به پزشک در صورت مشاهده هر گونه تورم و یا درد شدید، آهسته و به آرامی بلند شدن و دراز کشیدن، رفتن به بیمارستان در صورت وجود درد های ناگهانی اشاره کرد.

آشنایی با نکات پزشکی لازم بعد از جراحی قلب

تغذیه مناسب :

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه ویژه ای داشت داشتن رژیم غذایی مناسب و مفید می باشد. پس از عمل جراحی تا جایی که امکان دارد در مصرف چربی مراعات نمایید و میزان آن را کاهش دهید و از روغن هایی همچون روغن زیتون، هسته انگور، کنجد و … استفاده نمایید. استفاده از مواد غذایی آب پز و کباب پز در این دوران مناسب تر و بهتر می باشد. استفاده از سبزیجات و میوه های تازه در طول روز نیز بسیار مفید می باشد. با توجه به این که اغلب بیماران پس از عمل کم اشتها شده و گاهی دچار ناراحتی های گوارشی همچون یبوست می شوند بهترین کار این است که حجم وعده های غذایی را کاهش داده و همچنین نمک را به میزان یک قاشق چای خوری در طول روز مصرف نمایید.

انواع نکات پزشکی برای بهبودی پس از جراحی قلب

مواظبت از زخم پس از عمل جراحی قلب باز :

رعایت کردن و توجه به مراقبت های ویژه بعد از عمل قلب باز برای بهبود وضعیت جسمانی بیمار و دست یافتن به سلامتی دوباره بسیار مهم و ضروری می باشد. پس از عمل ناحیه ای که برش خورده پس از گذشت دو روز احتیاجی به پانسمان ندارد مگر این که خونریزی کند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که علائمی همچون سوزش، خارش و بی حس شدن در محل زخم کاملا طبیعی می باشد.

می توانید از روز سوم به بعد برای حمام کردن دوش مختصری داشته باشید و برای استحمام از شامپو بچه یا صابون ضدباکتری استفاده نموده و خیلی آرام با کمک دست ناحیه زخم را شستشو دهید تا زخم تمیز شود. به هیچ عنوان از پماد، پودر، روغن و کرم های مختلف در محل زخم استفاده نکنید.

انواع مراقبت های ویژه و لازم پس از جراحی قلب

انجام پیاده روی و ورزش :

پس از انجام مراقبت های لازم پس از جراحی باید به مرور ورزش کردن را آغاز نمایید تا روحیه شادی بگیرید. برای انجام این کار به این صورت عمل نمایید.

  • در صورت انجام پیاده روی نباید این کار را در هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم انجام دهید.
  • از لوازمی همچون تردمیل و دیگر وسایل ورزشی زیر نظر پزشک مربوطه استفاده نمایید.
  • برای انجام پیاده روی برنامه ریزی داشته باشید و طبق آن هر روز چند ساعت مشخص به پیاده روی بپردازید.
  • توجه داشته باشید که سرعت و نحوه پیاده روی باید به گونه ای باشد که فرد توانایی صحبت کردن داشته باشد و به صورتی نباشد که فرد به نفس نفس افتادن بیفتد.
  • در صورتی که در هنگام پیاده روی علائمی همچون تنگی نفس، عرق شدید، حالت تهوع، ضعف شدید و … پیدا کردید بهتر است که سریعا پیاده روی را متوقف نموده و استراحت نمایید.

انواع نکات مراقبتی بعد از جراحی قلب

خواب :

بیشتر بیماران پس از عمل قلب میزان خواب آن ها کاهش می یابد و گاهی اوقات از کابوس های شبانگاهی رنج می کشند که به طور معمول بخاطر نگرانی های عمل جراحی قلب و دردهای ناحیه عمل می باشد. برای برطرف کردن چنین مشکلی بهترین کار این است که در ساعت های پایانی عصر نخوابید و تحت نظر پزشک از قرص های آرامبخش ضعیف و اگر نیاز بود از قرص خواب استفاده نمایید. همچنین می توانید با کمک یک بالش اضافه تنفس بهتری داشته باشید و خیلی راحت تر بخوابید.

مراقبت های ویژه بعد از عمل قلب باز

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع مراقبت های ویژه و لازم بعد از عمل قلب باز آشنا کردیم که امیدواریم از آن بهره مند شده باشید و مورد پسندتان قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو