رویترز گزارش داد، دولت مصر امروز اعلام کرده بود که کشتی به گل نشسته در کانال سوئز رهاسازی شده و برای بررسی و بازبینی وضعیت به منطقه البحیرات هدایت شده است که این روند بازبینی ممکن است ۴۸ ساعت طول بکشد.

درپی این امر نیز «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که مصری ها امروز موفق شدند که به بحران کشتی به گل نشسته در کانال سوئز پایان دهند.

رئیس اداره کانال سوئز نیز گفت که به احتمال زیاد حرکت دریانوردی در این کانال از ظهر امروز دوشنبه از سرگرفته شود.

اما خبرگزاری رویترز سپس به نقل از یک شاهد و منبع مصری گفت که این کشتی پیش از دومین تلاش برای یدک کشیدن آن، به علت وزش بادهای شدید، به وضعیت قبلی خود در عرض کانال بازگشت.

کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen است و توسط شرکت تایوانی Evergreen  Marine اداره می‌شود، یک هفته پیش در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز در مسیر چین به روتردام به گل نشست. طول این کشتی ۴۰۰ متر، عرض آن ۵۹ متر و ظرفیت حمل آن حدود ۲۲۴ هزار تن است.

انسداد کانال سوئز که حدود ۱۰ درصد از نفت و فرآورده‌های نفتی جهان از طریق این کانال عبور داده می شود، در پی به گل نشستن این کشتی، افزایش ۷.۵ درصدی قیمت نفت را در پی داشت.

کانال سوئز یکی از مهمترین و پر رفت و آمدترین مسیرهای عبور کشتی‌ها و نفتکش‌ها در جهان به شمار می‌رود. این کانال مسیر دریایی بین آسیا و اروپا را تا ۱۵ روز کاهش داده و خطرات سفردریایی را نیز پایین می‌آورد. 

با توجه به این مزیت، روزانه حدود ۵۰ کشتی و نفتکش از این کانال عبور می‌کنند. انسداد این کانال، روزانه ۹.۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد کرده است. 

این کشتی کانتینری در باریکترین بخش کانال، مسیر را مسدود کرد و سایر کشتی‌ها و نفتکش‌ها در هر دو جهت شمالی و جنوبی مسیر قادر به عبور نیستند.