مضرات خلال دندان و عوارضی که باید به آن ها فکر کنید!

مضرات خلال دندان و عوارضی که باید به آن ها فکر کنید!


منبع: آرگا

181

1400/1/10

00:06


توجه داشته باشید که استفاده مکرر از خلال دندان می تواند برای دهان و دندان های شما مضر باشد که به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با عوارض و مضرات خلال دندان آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گاهی اوقات زمان خوردن غذا مواد غذایی بین دندان ها گیر می کند و اغلب افراد در این هنگام برای خارج کردن بقایای مواد غذایی از خلال دندان استفاده می کنند ولی بر خلاف آنچه به نظر می رسد استفاده از خلال دندان برای خارج کردن بقایای غذا از لابه لای دندان ها برای سلامت لثه و دندان ها مضر است و آسیب به لثه ها از مضرات اصلی آن خواهد بود.

آشنایی با مضرات خلال دندان

بهتر است بدانید که بیشترین آمار پوسیدگی دندان ها در میان افراد مربوط به پوسیدگی های بین دندانی می باشد که به همین خاطر برای جلوگیری از به وجود آمدن این پوسیدگی ها لازم است علاوه بر استفاده صحیح از مسواک فضاهای بین دندانی نیز توسط نخ دندان از مواد غذایی پاکسازی شود که متاسفانه در میان افراد بسیار دیده شده است که برخی از آن ها برای انجام این کار از خلال های دندانی استفاده می کنند و از عوارض و مضرات آن ناآگاه هستند. بایستی دقت داشته باشید که استفاده از خلال دندان نه تنها تاثیری در تمیز کردن فضاهای بین دندانی ندارد بلکه اثرات مخربی مانند آسیب شدید به بافت های لثه و دندان و همچنین ایجاد فضاهای شدید بین دندان ها به جا خواهد گذاشت که همین فضاهای ایجاد شده بر اثر استفاده از خلال دندان علاوه بر این که اثرات ناخوشایندی بر روی زیبایی دندان ها می گذارد باعث تجمع مواد غذایی در میان دندان ها شده و همین روند پوسیدگی دندان ها را سرعت خواهد بخشید. به صراحت می توان گفت که تنها توانایی خلال دندان خارج نمودن تکه های مواد غذایی است اما هیچ وقت نمی تواند فضاهای بین دندانی را به صورت کامل تمیز کند و رسوبات و بزاق دهان همچنان بین دندان ها و زیر و اطراف لثه ها باقی خواهند ماند و باعث بوی بد دهانی می شود. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که استفاده از خلال دندان کار درستی نیست چون خلال دندان های امروزی بیشتر از چوب و پلاستیک ساخته شده اند که ممکن است در وهله ای اول خوب باشد اما بعدا باعث آسیب دندان ها شود.

مضرات خلال دندان برای افراد

عوارض جانبی خلال دندان:

همانطور که متوجه شدید بر اساس عقیده کارشناسان استفاده از خلال دندان ها فاقد ضرر نیست و به همین خاطر در ادامه سعی داریم به بیان مضرات ناشی از استفاده خلال دندان ها بپردازیم:

باعث پوسیدگی لثه ها خواهد شد:

به طور کلی زمانی که خلال را بین دندان های خود نگه می دارید تا غذاها را خارج کنید باعث پوسیدگی و خونریزی آن خواهد شد و چنانچه این کار را برای مدت طولانی انجام دهید باعث خرابی کل دندان های خود خواهید شد.

با بیماری لثه مواجه خواهید شد:

توجه داشته باشید که یک بار استفاده از خلال دندان خوب است اما استفاده مکرر از آن نه تنها بر روی دندان ها بلکه بر روی لثه ها نیز تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت بیماری لثه را در پی خواهد داشت.

مینای دندان را خراب می کند:

وقتی که از خلال دندان ها استفاده می کنید معمولا پس از آن تمایل دارید خلال دندان را بجویید و از آنجایی که آن ها از چوب یا پلاستیک درست شده اند می توانند به مینای دندان شما صدمه ای وارد کنند.

عوارض ناشی از استفاده خلال دندان

فاصله بین دندان ها را افزایش می دهد:

به طور کلی وقتی به صورت مکرر از خلال دندان ها استفاده کنید به تدریج فاصله بین دندان ها افزایش پیدا کرده و این فاصله شانس اینکه غذای بیشتری داخل دندان ها گیر کند را بالا می برد و در نهایت باعث کرم خوردگی دندان هایتان خواهد شد.

ریشه های دندان را دچار آسیب خواهد کرد:

استفاده طولانی مدت از خلال دندان ها نه تنها به لثه آسیب می زند بلکه وقتی لثه از جای اولیه خود حرکت می کند در واقع لثه شل شده و باعث آسیب به ریشه دندان ها شده که در برخی از موارد نیز با درد همراه است.

باعث خرابی روکش دندان ها خواهد شد:

توجه داشته باشید که استفاده مکرر از خلال دندان می تواند به روکش مصنوعی که برای حفاظت از دندان های کرم خورده استفاده می شود صدمه وارد کند و آسیب ببیند.

موجب بروز عفونت می شود:

همانطور که می دانید خلال دندان ابزار استریل شده ای نیست و اغلب خارج از جعبه نگهداری شده و غبار و دیگر اجرام بر روی آن می نشیند و به همین دلیل استفاده از آن باعث بروز عفونت در دهان و سرطان در افراد خواهد شد.

بروز عفونت دهان ناشی از خلال دندان ها

باعث افزایش بوی بد در دهان می شود:

با وجود اینکه خلال دندان معمولا به منظور بیرون آوردن غذا استفاده می شود اما اگر این غذا برای مدتی داخل دندان مانده باشد بوی بدی ایجاد کرد و می تواند برای شما و اطرافیان آزاردهنده باشد.

در زمان استفاده ممکن است تکه ای از خلال دندان در دهان باقی بماند:

بهتر است بدانید که در صورت استفاده خلال دندان ها برای خارج کردن غذا و ایجاد فشار تکه ای از آن ممکن است در لثه بشکند و باعث بروز عفونت لثه شود.

تکه هایی از مواد غذایی را به جا می گذارد:

با استفاده از خلال دندان نمی توان تمامی بقایای مواد غذایی را از بین دندان ها خارج نمود و به همین خاطر تکه هایی از مواد غذایی لابه لای دندان ها باقی می ماند. همچنین خلال دندان تنها جلوی دندان ها را تمیز می کند و دسترسی کافی به پلاک و بقایای مواد غذایی در پشت دندان ها را نخواهد داشت.

باعث خونریزی و شل شدن لثه ها خواهد شد:

استفاده مداوم و تدریجی از خلال دندان علاوه بر آسیب به لثه باعث می شود لثه از محل اولیه خود حرکت کرده و شل شود و همچنین با وارد کردن فشار روی دندان و لثه برای خارج نمودن بقایای غذا، لثه خونریزی کرده و به ریشه دندان آسیب می زند. با وجود تمامی مضرات خلال دندان که بیان کردیم توصیه می شود استفاده مکرر و طولانی مدت از خلال دندان ها را کنار بگذارید.

صدمه دیدن لثه ها ناشی از استفاده خلال دندان ها

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب درمان خانگی دندان درد و همچنین عوارض بی حسی دندان نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو