این روابط به شکل‌های مختلف بروز پیدا می‌کند. مردم با اعتماد به قدرت بالای وزارت اطلاعات، نیک می‌دانند که این آرامش و امنیت محصول جانبازی­ها و رشادت­های فرزندان ملت در عرصه‌های اطلاعاتی و امنیتی است. از این رو می‌توان گفت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در قلب‌های مردم جای گرفته است.

در یک مقایسه تاریخی بیان سیستم اطلاعاتی ایران قبل از انقلاب و پس از پیروزی آن، یک نکته مهم آن است که در گذشته به ویژه دوره پهلوی، سازمان­های اطلاعاتی و امنیتی، ساختاری برای کنترل مردم و مراقبت از آنها بود. بارها شنیده‌ایم که مردم حتی از نفوذ ساواک به درون خانه‌های خود ترس داشتند. ضرب‌المثل که گفته می‌شد "دیوار موش دارد، موش هم گوش دارد" بیانگر ترس مردم از مراقبت‌های سازمان‌های اطلاعاتی در خصوصی‌ترین وجوه زندگی مردم بود.

همان مأمورانی که در گزارش‌های تاریخی چشم و گوش شاه بودند و از هرودوت تا خواجه نظام‌الملک و دیگران آنها را به مثابه مأموران و کارگزاران پنهانی و خفیه‌نویسان شاهی توصیف کرده‌اند. آن سازمان‌ها و کارگزارانشان در خدمت بقای یک سیستم بودند و مأمور کشف فعالیت‌های ضد حکومتی بودند. اما وزارت اطلاعات در جمهوری اسلامی در خدمت مردم است؛ مردمی که خود اساس مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران هستند فعالیت­های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران که بخش کوچکی از آن در قالب اطلاعیه، گزارش و ... به آگاهی مردم می‌رسد، نشان می‌دهد که تأمین امنیت و آرامش مردم تا چه اندازه برای مجموعه نظام و وزارت اطلاعات مهم است.

درواقع وزارت اطلاعات جهت سودمندی و خدمت خود را از سوی حکومت به جانب مردم تغییر داده است. البته این تغییر به دلیل ماهیت مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران است. این نظام، نظامی برآمده از مردم و برای مردم است و طبیعی است که وزارت اطلاعات نیز چنین ماهیت و کارآیی داشته باشد.

این موضوع که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران سامانه ارتباط مردمی (۱۱۳) دارد نشان از رابطه دوسویه مردم و وزارت اطلاعات است. مردم به خوبی می‌دانند که اگر مأمورین وزارت اطلاعات را در جریان فعالیت‌های مشکوک، اقدامات خرابکاری و ضد امنیتی قرار دهند، این موضوع توسط وزارت اطلاعات پیگیری خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت اطلاعات نیز خود را نیازمند اطلاع‌رسانی‌های مردمی می‌بیند. در این ارتباط دوسویه هر ایرانی خود را بخشی از وزارت اطلاعات می‌بیند و از سوی دیگر وزارت اطلاعات با تأمین امنیت و برقراری آرامش، اعتماد مردم را به دست می‌آورد. وزارت اطلاعات، بخشی از بدنه نظام ایران است که ماهیت آن کاملاً مردمی و برخاسته از اراده ملت است. این نظام محصول یک انقلاب مردمی است. طبیعی است که با مردم و در خدمت مردم باشد. اساس این نظام و وزارت اطلاعاتِ آن مردم هستند و ملت ایران، مردمی بودن این وزارت را نتیجه جانبازی‌ها و فداکاری‌های فرزندانشان در این وزارت می‌دانند. آنها وضع کشورمان را با کشورهای همسایه چون عراق و افغانستان مقایسه می‌کنند و قدردان فرزندان این سرزمین هستند که با تلاش‌هاو مجاهدات بی‌وقفه در وزارت اطلاعات، جان بر کف و آماده، خود را وقف اسلام و مردم و سرزمین ایران کرده‌اند.

جا دارد در سی­ششمین سال­روز تأسیس این نهاد اطلاعاتی و ارزشمند، گفته شود که امنیت پایدار و مثال زدنی در کشور که در تراز واقعی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و اساساً در مقایسه با کشورهای پیرامونی قابل قیاس نیست، حاصل تفکر ارزشی این دستگاه و سربازان بااخلاص آن و همچنین متابعت کم­نظیر خادمین دستگاه از ولی زمان خود و پیشتازی این مجموعه در برخورداری و استفاده از فنون حرفه­ای و تخصصی امنیتی و اطلاعاتی است و این مؤلفه­ها زمانی بر دل مردم و جامعه می­نشیند که اقدامات این مجموعه در عرصه­ی گمنامی ناپیدا می­گردد، مشئی که تاکنون دیده شده است!.