چرا آبلیمو رنگ چای را روشن می کند؟

منبع: مینویسم

89

1400/1/10

10:11


چرا آب لیمو رنگ چای را روشن می کند؟

خیلی از اتفاقاتی که در اطرافمان می افتد به قدری برای ما عادی شده که درباره دلیل آن ها فکر نمی کنیم. به عنوان مثال تا حالا فکر کرده اید که چرا وقتی چند قطره ابلیموی تازه به چای سیاه خود اضافه می کنید رنگ آن بلافاصله روشن تر می شود؟ چه اتفاقی می افتد که آبلیمو رنگ چای را تغییر می دهد؟ با مینویسم همراه باشید تا بدانید چرا آب لیمو رنگ چای این نوشیدنی محبوب را روشن می کند؟

چرا آبلیمو رنگ چای را تغییر می دهد؟

چای یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها (در رده دوم بعد از آب) در سطح جهانی و همین طور یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های جهان است.

رنگ چای

انواع مختلف چای مانند چای سبز ، زرد ، تیره ، سفید ، اولانگ و سیاه وجود دارد که بر اساس نوع فراوری آن ها رنگ های آن ها متفاوت است.

همچنین بخوانید: چرا رنگ آبلیمو سیاه می شود؟

با افزودن آب لیمو چه اتفاقی می افتد؟

برگ های چای غنی از گروهی از مواد شیمیایی است که به پلی فنول معروف هستند و به طرز حیرت انگیزی تقریباً یک سوم وزن برگ خشک را تشکیل می دهند. هم رنگ چای و هم بیشتر طعم آن به دلیل این ترکیبات است. یک گروه از پلی فنول ها ، thearubigins ، رنگدانه های قهوه ای قرمز موجود در چای سیاه هستند و بین 7 تا 20 درصد از وزن چای سیاه خشک را تشکیل می دهند. رنگ چای سیاه نیز تحت تأثیر غلظت یون های هیدروژن در آب است.

thearubigins موجود در چای دم شده مولکولهایی بسیار رنگی (قرمز قهوه ای) است که با توجه به اسیدیته مایع مورد استفاده تغییر می کند. اگر آب مورد استفاده برای تهیه چای نسبتاً قلیایی باشد (مثلاً به دلیل وجود مقداری آهک در آب) ، رنگ چای تیره تر خواهد بود.

هنگامی که اسیدی مانند یک تکه لیمو یا آب لیمو به چای اضافه می شود ، چای به دلیل افزایش اسیدیته (کاهش PH) تغییر رنگ می دهد و روشن تر می شود.  آب لیمو به عنوان یک اسید غذایی کاملاً قوی است بنابراین تنها چند قطره آبلیمو تغییر چشمگیری در رنگ چای ایجاد می کند. جالب اینجاست که تئافلاوین ها تحت تأثیر تغییر اسیدیته نیستند و همچنان رنگ قرمز تیره طبیعی خود را حفظ می کنند.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو