مقام های آمریکایی گفتند که تمام ارتباطات با تهران به صورت غیر مستقیم از طریق تروئیکای اروپا، روسیه، چین یا اتحادیه اروپا شکل گرفته است.

این مقام ها با ابراز تمایل تلویحی نسبت به مذاکرات مستقیم با ایران، توضیح دادندکه این مساله زمان زیادی می گیرد و منجر به ایجاد چندین سو تفاهم شده است.

این منابع آگاه آمریکایی مدعی شدند که اقدامات آمریکا برای تعامل مجدد با ایران بر سر برنامه هسته ای برای رفع سه مانع عدم وجود کانال مستقیم ارتباطات، اختلافات در رهبری در تهران و نزدیک شدن انتخابات ایران شکل می گیرد.

این مقامات بدون اشاره به نقض توافق هسته ای از سوی واشنگتن اضافه کردند که آمریکا با ارسال پیام هایی به ایران اعلام آمادگی کرده است که یا گام های اولیه متقابل برداشته و روند تدریجی از این نقطه آغاز شود یا اینکه دو طرف فورا به پایبندی کامل به توافق بازگردند.

طبق ادعای پایگاه آکسیوس، منابع آگاه اسرائیلی و آمریکایی گفتند که آمریکا پیشنهاد کرده که این روند با آزاد کردن پول های ایران در کره جنوبی آغاز شود و ایران گام هایی را در راستای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد. آکسیوس افزود که ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

ایران بارها تاکید کرده که تا قبل از برداشته شدن تحریم های آمریکا از گام های برداشته شده برای کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام عقب نخواهد نشست.

نشریه پولیتیکو شب گذشته در گزارشی مدعی شد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای شکستن بن‌بست هسته‌ای، پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه خواهد کرد.

این نشریه به نقل از دو منبع آگاه نوشت که مقام های دولت بایدن هفته جاری پیشنهاد جدیدی به منظور آغاز گفت و گو با ایران ارائه می کنند.

به گفته یکی از این افراد، بر اساس این پیشنهاد، از ایران خواسته می شود که برخی از فعالیت های هسته ای مانند کار روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند و در ازای آن بخشی از تحریم های اقتصاد آمریکا برداشته خواهد شد.