رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ که سابقه حضور در وزارت نفت دولت احمدی نژاد و قرارگاه خاتم الانبیاء را دارد در بخشی از گفتگوی عیدانه با خبرگزاری خبرآنلاین درباره برنامه هایش برای حوزه دیپلماسی گفت:درباره رابطه با آمریکا هم من فکر می‌کنم مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند که ما به‌جز با رژیم صهیونیستی با همه دنیا می‌توانیم رابطه داشته باشیم و منعی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: من به دیپلماسی اقتدار اعتقاد دارم، نه دیپلماسی التماس.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

- مثلا شما در حوزه دیپلماسی برنامه‌تان برای مذاکره با آمریکا چیست؟ برنامه‌تان برای کشورهای عرب منطقه چیست؟

بنده در حوزه دیپلماسی کارهای زیادی انجام دادم.

با کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی دارم

- بیشتر دیپلماسی اقتصادی بوده است.؟

به هر حال دیپلماسی بوده است و اتفاقا نیاز امروز کشور ما دیپلماسی اقتصادی است؛ بعضی از این کشورها در دنیا وزارت امور خارجه‌شان اصلا بر مبنای تفکر اقتصادی بسته شده، چون امروز لوکوموتیو زندگی، لوکوموتیو شهر، لوکوموتیو کشور روی ریل اقتصاد قرار می‌گیرد و اهمیت اقتصاد امروز در دنیا خیلی زیاد است. بنابراین ما در حوزه دیپلماسی خارجی باید بخش عمده‌ای از نگاه‌مان متوجه دیپلماسی اقتصادی باشد. من با توجه به این‌که عرض کردم مسئولیت‌هایی در کشور داشتم، با کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی داشته و دارم  بارها با  سران کشورها ملاقات کردم، در سال‌های اخیر هم من با بعضی از سران این کشورها ملاقات داشتم، در سطح روسای اصلی این کشور ملاقات داشتم و فکر می‌کنم ما اولا یک نگاهی می‌توانیم به همسایه‌هایمان در روابط دوجانبه داشته باشیم یا حتی روابط همسایگی داشته باشیم.

کاندیدای نظامی انتخابات 1400: منعی برای رابطه با آمریکا نداریم /دیپلماسی اقتدار ربطی به دولت احمدی نژاد ندارد

منعی برای رابطه با آمریکا نداریم اما...

درباره رابطه با آمریکا هم من فکر می‌کنم مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند که ما به‌جز با رژیم صهیونیستی با همه دنیا می‌توانیم رابطه داشته باشیم و منعی وجود ندارد.اما  در مورد آمریکا هم زمانی حاکمیت با مذاکره با آمریکا مخالفت نکرد  یعنی همان «نرمش قهرمانانه»‌ای که اتفاق افتاد تا اولا به دنیا و به داخل ثابت کند اهل مذاکره وگفت‌وگو است و درثانی به خود آمریکایی‌ها ثابت کند که ما  به دنبال تنش‌زدایی هستیم. با این نگاه رفتیم و برجام را امضاء کردیم ( حال انتقادات به برجام وارد است که چطور نوشته و امضاء شد بماند) در آن زمان آمریکایی‌ها وقت زیادی داشتند.

سابقه ندارد که وزیر امور خارجه آمریکا حدود ۲۰ روز خارج از آمریکا فقط روی موضوع برجام متمرکز شود تا بالاخره این سند بین‌المللی امضاء شود. و در نتیجه برجام امضاء شد، دولت آمریکا تصویب کرد، کنگره آمریکا تصویب کرد، سازمان ملل تصویب کرد، کشورهای بزرگ ۱+۵ هم امضاء کردند. برجام باید اجرا می‌شد. هیچگاه گزارشی در آژانس و در جای دیگری وجود ندارد که ایران از برجام تخطی کرده باشد. آمریکایی‌ها در واقع از برجام خارج شدند و بی‌اعتمادی خودشان را برای مردم ایران اثبات کردند. ترامپ آمد، گفتند یک آدم دیوانه‌ای است. شما که عاقل هستید که امضاء کردید، (اتفاقا همین آقایانی که الان در دولت آمریکا هستند، برجامی‌اند،) برگردید به برجام. در هر صورت در مورد دولت آمریکا یک پیچیدگی‌هایی وجود دارد که باید آن را حل کرد.

معتقد به دیپلماسی اقتدار هستم نه دیپلماسی التماس

- یعنی شما هنوز برنامه مشخصی برای دیپلماسی ندارید ؟

طبیعتا روابط با آمریکا پیچیدگی‌هایی دارد که با اقتدار باید آن را حل کرد؛ من به دیپلماسی اقتدار اعتقاد دارم، نه دیپلماسی التماس. وبا این نگاه برنامه ها با مشاوران در حال تدوین است .

دیپلماسی اقتدار ربطی به دولت احمدی نژاد ندارد

- از جنس دولت آقای احمدی‌نژاد؟

اقتدار معنایش ربطی به کسی ندارد؛ به دولت آقای احمدی‌نژاد یا کسی دیگر ارتباطی ندارد. من منظورم این است که ما اگر در اقتصاد تقویت شویم، اقتصادمان قوی شود، می‌شود معنای اقتدار. اقتدار می‌تواند در حوزه‌های مختلف باشد.شما اگر اقتصاد قوی داشته باشی قدرت چانه زنی داری حتی با اقتصاد قوی شما میتوانی نیروی نظامی را تجهیز و مقتدر کنیم.