آشنایی با پرورش گل حسرت و طریقه کاشت و تکثیر آن گیاه

آشنایی با پرورش گل حسرت و طریقه کاشت و تکثیر آن گیاه


منبع: آرگا

154

1400/1/12

00:01


توجه داشته باشید که گیاه حسرت از دسته گیاهان بومی مناطق اوراسیا می باشد که در این مقاله سعی داریم شما را با روش های کاشت و پرورش گل حسرت آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه حسرت از دسته گیاهان زیبا و خانواده گل های پیازی محسوب می شود که امروزه با نام سورنجان نیز شناخته شده است و به دلیل اصول پرورش و نگهداری بسیار راحتی که دارد کاشت گل حسرت مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

پرورش گل حسرت

بهتر است بدانید سورنجان که با نام گل حسرت مشهور است با نام های دیگری مانند پیاز حضرتی یا گل حضرتی که نام یک سرده از راسته سوسن سانان است خواهد بود. در واقع گیاه حسرت سرده ای علفی می باشد که حدود ۳۰ گونه مختلف دارد و تمامی آن ها بومی مناطق اوراسیا می باشند. گل های حسرت اغلب بدون ساقه و مشابه گل زعفران هستند که در فصل پاییز شکوفا می شوند و به آن ها زعفران پاییزه یا چمنزار گفته می شود. میوه های حسرت نیز پوشینه ای سه حنجره می باشند که در فصل بهار زمانی که برگ ها ظاهر می شوند، می رسد. این گیاه زیبا معمولا در نقاط معتدل و مرطوب رشد می کند و پیاز آن بایستی در عمق ۲۵ تا ۳۰ سانتی متری خاک کشت شود تا در پاییز گل های سفید یا بنفش شش بخشی از آن خارج گردد. همچنین این گل ها دارای لوله های درازی هستند که تخمدانشان بر روی پیاز قرار گرفته است و به صراحت می توان گفت که پس از آمیزش قریب به شش ماه در خاک باقی می ماند و در این مدت تخمدان ها بزرگ شده و سرانجام در فصل بهار با برگ هایی پهن و براق سر از خاک بیرون خواهند آورد و کپسولی سرخانه خواهند ساخت که دانه های درشت بسیاری دارد. این گیاه بسیار سمی بوده و ماده موثر آن به نام کلشیسین اغلب در بیماری نقرس به کار می رود. از آنجایی که ریشه این گیاه غده توپر بوده در فصل پاییز تقریبا هشت گل جامی شکل به رنگ ارغوانی، صورتی یا سفید ظاهر می شوند و پس از آن ۳ الی ۵ برگ نواری شکل، بزرگ و نیمه افراشته و براق در فصل بهار سر از خاک درمی آورند.

چگونگی پرورش گل حسرت

کاشت و تکثیر گیاه حسرت:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر گیاه حسرت از طریق پیاز آن انجام می شود که بایستی کاشت آن در فصل پاییز بلافاصله پس از خاتمه گل دادن از گیاه به دست آمده باشد، انجام گیرد.

محل پیاز ها نیز به سهولت در نواحی پراکندگی این گیاه تشخیص داده می شود زیرا پس از ظاهر شدن گل بایستی هر یک از گل ها را قسمت هوایی و پیازی دانست که درون خاک جای دارند. برای کاشت پیاز حسرت بایستی مراحلی را که در ادامه بیان کرده ایم طی کنید:

همانطور که می دانید دانه های حسرت را از میوه پوشینه شکل و کاملا رسیده آن در ماه اردیبهشت و خرداد به دست می آورد و سپس آن ها را در مرداد ماه در زمین که شرایط چمن زار های طبیعی را داشته باشد به نحوه می کارند که دانه ها در نقاط سطحی خاک یعنی در عمق یک سانتی متری آن قرار گیرند.

این جوانه ها در فصل بهار و گاهی در اواخر زمستان دارای جوانه می شوند که در این مواقع از گیاهان جوان حاصل بایستی به خوبی مراقبت کنید و آبیاری را تا اواخر تیر ماه مخصوصا در مواقع خشکی هوا ادامه دهید.

پس از سال دوم نیز گیاهان جوان را به نحوی که فاصله هر یک از دیگری لااقل ۱۰ سانتی متر باشد در زمینی حاوی ترکیب خاک های پیت ماس، پرلیت و مقداری کوکوپیت بکارید و پس از آن گیاه را تا زمانی که بین سال های سوم و پنجم گل هایش ظاهر شد به حال خود رها کنید.

دقت داشته باشید که نشا کردن این گیاه اصولات بایستی در زمینی انجام شود که به خوبی شخم زده شده و به علاوه نسبتا مرطوب، کمی آهکی و حاصل خیز باشد.

به طور کلی جمع آوری پیاز کلشیک در ماه های تیر و مرداد معمولا توسط دستگاه های مخصوص انجام می گیرد اما چون با همه مراقبت هایی که به عمل می آید نمی توان پیازها را به صورت سالم از زمین خارج کرد از این جهت برای مصارف درمانی و همچنین در صنعت شیمایی به منظور تهیه کولشی سین اغلب از دانه کلشیک استفاده به عمل می آورند.

روش های کاشت گیاه حسرت

شرایط مورد نیاز برای پرورش حسرت:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شراطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل حسرت خواهیم پرداخت:

آبیاری منظم:

به طور کلی آبیاری گل حسرت بایستی به صورت متوسط انجام گیرد و از آنجایی که نسبت به آبیاری بیش از حدحساس است توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری نمایید که بستر گیاه به صورت کامل خشک شده باشد و سپس آبیاری را انجام دهید.

آبیاری منظم گیاه حسرت

نور و دما:

همانطور که متوجه شدید گیاه حسرت متعلق به مناطق آفتابی و گرمسیر می باشد و به همین خاطر برای رشد محیط هایی با نور متوسط و نور مستقیم را ترجیح می دهد زیرا زمانی که گیاه در سایه قرار بگیرد گلدهی خوبی نخواهد داشت. همچنین دمای ایده آل برای محیط کشت حسرت حدود ۱۸ درجه سانتی گراد است که بایستی به خوبی فراهم شود تا گیاه بتواند روند رشد مناسبی را طی نماید.

خاک:

توجه داشته باشید که این گیاه زیبا برای رشد نیاز به خاک های شنی، ماسه ای و غنی به همراه زهکشی ایده آل دارد که شما بایستی آن را فراهم نمایید. همچنین می توانید بستر گیاهتان از ترکیب خاک های کوکوپیت و پرلیت نیز استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای کاشت حسرت

خواص گل حسرت:

در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از خواص و مزیت های دارویی این گیاه زیبا آشنا نماییم:

بوییدن گل سورنجان باعث باز شدن بینی و از بین رفتن سردرد خواهد شد.

موثر در درمان رماتیسم

باعث از بین بیماری نقرس

موثر در درمان سیاتیک

همچنین در طی جدید کلشیسین که ماده ی عامله سورنجان است بهترین داروی ضد نقرس شناخته شده و داروهای اختصاصی که برای معالجه این مرض وجود دارد تماما از ترکیبات گل، پیاز و بذر خواهند بود.

در طب جدید و قدیم هر دو این گیاه را مضر معده می دانند و به همین دلیل توصیه می شود با احتیاط مصرف کنید.

جالب است بدانید که از این گیاه در طب سنتی ایران برای معالجه سیاتیک نیز استفاده می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو