مرور فعالیت‌های موسیقایی معاونت هنری زیر سایه کرونا | کنسرت‌های آنلاین، حمایت از هنرمندان و برگزاری جشنواره‌ها

92

1400/1/12

02:48


شیوع بیماری کرونا ابعاد مختلف زندگی بشر را دستخوش تغییر کرد و فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی نیز تاکنون که بیش از یک سال از شیوع آن در ایران می‌گذرد از گزند این بیماری در امان نمانده است.

مرور فعالیت‌های موسیقایی معاونت هنری زیر سایه کرونا | کنسرت‌های آنلاین، حمایت از هنرمندان و برگزاری جشنواره‌ها

گروه موسیقی هنرآنلاین: این بیماری موجب شده رویدادهای موسیقی شیوه‌های برگزاری متفاوتی را تجربه کنند و هنرمندان موسیقی نیز دوران سختی را بگذرانند. در این دوران، برخی از هنرمندان موسیقی به رسم دوران کرونا که برگزاری رویدادها به شکل آنلاین است، کنسرت‌هایی را برگزار کردند که گرچه حس و حال کنسرت‌های پیش از کرونا را نداشت، اما آن‌ها را از صحنه دور نگه نداشت و در این دوران سخت، جانی دوباره به آن‌ها بخشید.

با این حال هنرمندانی نیز بودند که حاضر به اجرای کنسرت آنلاین نشدند و از طرفی چون امکان برگزاری کنسرت با شرکت تماشاگران وجود نداشت، مسیر گوشه‌گیری در این دوران را طی کردند که در این شرایط حتماً دچار آسیب‌هایی هم شده‌اند.

علاوه‌بر اجراهایی که برخی از خوانندگان به صورت داوطلبانه برگزار کردند، بنیاد رودکی و دفتر موسیقی نیز در این مدت کنسرت‌ها و جشنواره‌های مختلفی را به صورت آنلاین برگزار کردند تا به نشاط اجتماعی در شرایط کرونا کمک کرده باشند.

حمایت بنیاد رودکی و دفتر موسیقی از هنرمندان موسیقی در شرایط کرونا

در طول یک سال گذشته دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۱۰۰۰ گروه، هنرمند، استودیو و موسسه حوزه موسیقی را برای دریافت تسهیلات سامانه کارا شناسایی و معرفی کرده است.

بیش از ۵۰۰ هنرمند موسیقی که به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار زیان شده بودند، برای دریافت این تسهیلات به سامانه کارا معرفی شدند.

همچنین بیش از ۳۵۰ استودیو صدابرداری، شرکت‌های تهیه و تولید موسیقی در میان گروه‌های معرفی شده هستند.

علاوه بر این ۱۰۰ گروه ثبت شده موسیقی نیز برای بهره وری از این تسهیلات در مسیر دریافت وام هستند و در این فهرست 20 موسسه تک منظوره هنر موسیقی نیز قرار دارند.

در ابتدای زمستان 1399، دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی توافق کردند که از متقاضیان برگزاری اجرای موسیقی آنلاین در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی حمایت کنند.

با توجه به استمرار شرایط کرونا و برگزار نشدن اجراهای صحنه‌ای، حمایت از اجراهای آنلاین می‌تواند به بهره مندی مردم از اجراهای هنری و افزایش نشاط اجتماعی کمک کند.

برگزاری جشنواره‌های موسیقی زیر سایه کرونا

اجراهای سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر، طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت مجازی پخش شد.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شاهد مجموعاً ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی بود.

جشنواره امسال در بخش بین‌الملل نیز میزبان دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از ایتالیا و یک گروه از کوبا بود که از این شش اجرا، چهار اجرا به‌صورت آنلاین در کشورهای مبدأ به‌صورت انحصاری برای جشنواره ضبط شد و دو اجرا نیز در ایران ضبط شدند. در نهایت 55 هزار و 124 نفر، اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را تماشا کردند.

جشنواره ۱۴ جوان

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم با معرفی برگزیدگان بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک برگزار شد. در این دوره جشنواره 2350 خواننده و نوازنده در گروه‌های سنی الف، ب و ج و در شاخه‌های موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی به رقابت پرداختند.

یکی دیگر از جشنواره‌هایی که در سایه کرونا برگزار شد، جشنواره موسیقی نواحی بود. سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی با محوریت دوبیتی یا رباعی خوانی از ۱۰ تا ۱۳ آبان ماه در محل کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان غیرحضوری و به صورت آنلاین و آفلاین برگزار شد.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین

بنیاد رودکی نیز در سال 1399 کنسرت‌های آنلاین متعددی برگزار کرد؛ ازجمله اجرای پرواز همای، گروه وزیری با حضور کیوان ساکت و وحید تاج، کنسرت دونوازی سامان احتشامی و عمران فروزش، گروه رستاک، کنسرت همایون شجریان به همراه ارکستر ملی ایران به رهبری بردیا کیارس، علیرضا قربانی، سالار عقیلی و حریر شریعت زاده و کنسرت آنلاین ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی رشید وطن‌دوست و وحید تاج را برگزار کرد.

برگزاری دو دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی ایرانی

بنیاد رودکی همچنین در این مدت دو دوره کنسرت آنلاین موسیقی ردیف- دستگاهی با اجراهای گروه نوازی با کلام و بی کلام را برگزار کرد. اولین دوره مجموعه کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی به مدت پنج شب از ۱۶ تا ۲۰ مردادماه و با تمرکز بر موسیقی با کلام در بخش گروه نوازی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار شد. دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی که به موسیقی سازی و بی کلام اختصاص داشت نیز در روزهای ۲۷ تا ۳۰ آذر ماه برگزار شد.

مجوزهای دفتر موسیقی

دفتر موسیقی در سال 99، مجوز دو هزار و 139 تک آهنگ و 344 آلبوم موسیقی را صادر کرد.

ر قسمت شاخص‌ترین آثار بخش‌های مختلف، در بخش موسیقی پاپ در سال 99، از میان آلبوم‌های پاپ که مجوز انتشار گرفته‌اند، می‌توان به "باران شادی" به آهنگسازی ناصر چشم‌آذر، "تک‌گویی" به آهنگسازی و خوانندگی سیروان خسروی، "آدمای شب‌زده" به آهنگسازی و خوانندگی کاوه یغمایی و "دوراهی" به آهنگسازی و خوانندگی امیرعباس گلاب اشاره کرد.

در بخش سنتی از میان آثاری که مجوز انتشار گرفته‌اند باید به آلبوم‎های "روشن‌تر از خاموشی" به آهنگسازی حسین علیزاده و خوانندگی شهرام ناظری، "نهان" به خوانندگی حسین علیشاپور و آهنگسازی یاسمین رحمتی، "هم‌نفسی با خدا" به خوانندگی و آهنگسازی علیرضا فولادی و "با من بخوان" به خوانندگی علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری اشاره کرد.

در بخش موسیقی کلاسیک از میان شاخص‌ترین آلبوم‌های منتشرشده می‌توان به آلبوم‌های "کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی" به آهنگسازی کریستف رضایی، مازیار یونسی و پیمان یزدانیان، "مشتاق گل" به آهنگسازی هوشنگ کامکار و "نوروز آیینه " به آهنگسازی فردین خلعتبری اشاره کرد.

در بخش موسیقی تلفیقی نیز می‌توان به آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌هایی چون "از روزهای نبودن" به خوانندگی سالار عقیلی و آهنگسازی هومن دهلوی، "ایستگاه" به خوانندگی امید نعمتی و آهنگسازی مهیار علیزاده، " آغوشی خیالی" به خوانندگی علی یاری و حسین (ایرج) خواجه امیری اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو