طرز تهیه آکراس

طرز تهیه آکراس غذای آفریقایی خوشمزه و مجلسی

آکراس یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که مشابه فلافل است با این تفاوت که در فلافل از نخود استفاده شده است اما در آکراس از لوبیا چشم بلبلی. در کل بین انواع حبوبات، لوبیا چشم بلبلی خوشمزه تر و خوش خوراک تر است. این غذا مشابه فلافل پخته و در کنار نان به صورت ساندویچ در کنار انواع سس و سالاد، کاهو و خیار شور و برش های گوجه سرو می شود. از آنجا که سیب زمینی و پیاز و فلفل را لوبیا چشم بلبلی میکس می شود، یک غذای مقوی و مفید است و برای کسانی که رژیم گیاه خواری دارند، می توان سرو نمود. این غذا نسبت به فلافل روغن کمتری جذب می کند.

مواد لازم برای ۳ نفر
لوبیا چشم بلبلی۲ لیوان
سیب زمینی۱ عدد
فلفل دلمه ای قرمز۱ عدد
پیاز۱ عدد
آرد۲ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای وری
فلفل قرمزنصف قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
نمک و زردچوبهبه میزان لازم
آویشن و نعناکمی
سیر۲ حبه درشت
ادویه کاری۱ قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیزنصف قاشق چای خوری
روغنبه میزان لازم

دستور پخت آکراس

مرحله اول

برای تهیه آکراس غذای خوشمزه آفریقایی در ابتدای کار، لوبیا چشم بلبلی را شسته و به مدت ۲۴ ساعت با آب خیس می کنیم. در این زمان دوبار آب آن را عوض می کنیم تا نفخ آن گرفته شود. سپس پیاز را شسته و پوست می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله سیب زمینی ها را هم شسته و پوست می کنیم و کمی خرد می کنیم. سپس لوبیا و سیب زمینی و سیر و پیاز و فلفل را در چرخ گوشت می ریزیم و چرخ می کنیم. می توان این کار را با دستگاه غذا ساز نیز انجام داد.

مرحله سوم

مواد را دو بار در چرخ گوشت، چرخ می کنیم. درون یک کاسه می ریزیم. سپس بکینگ پودر را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یکدست شود. سپس ادویه ها و آرد را اضافه کرده و مجددا مخلوط می کنیم تا کامل مواد یکدست شود.

مرحله چهارم

یک تابه کوچک بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. در ابتدای مرحله سرخ کردن، حرارت را زیاد می کنیم تا روغن داغ شود. سپس حرارت را ملایم می کنیم و از خمیر آکراس مانند فلافل برداشته و قالب می زنیم.

مرحله پنجم

سپس داخل روغن فراوان سرخ می کنیم. توجه داشته باشید که حرارت باید کم باشد تا مغز پخت شود. سپس روی دستمال قرار می دهیم تا روغن اضافی آن گرفته شود. موقع سرخ کردن مواد کمی شل می شود اما از هم باز نمی شود.

مرحله ششم

اکراس بسیار خوشمزه و خوش خوراک است و می توان به عنوان وعده شام در کنار نان و انواع سس ها و سالاد ها سرو نمود. این غذای خوشمزه شباهت زیادی به فلافل دارد و به همین دلیل برای گیاهخواران بسیار مفید است.