«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز پنجشنبه گفت به‌خاطر عدم حصول توافق با کره شمالی حسرت می‌خورد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، پامپئو در مصاحبه‌ای با اشاره به اولین سفرش به کره شمالی در سال ۲۰۱۸ گفت: «هنگامی که رئیس سی‌آی‌اِی شدم، فکرش را هم نمی‌کردم روزی سوار هواپیما شوم و به پیونگ‌یانگ بروم تا با رهبر کیم [جونگ اون] دیدار کنم».

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا افزود: «چند ماه فرصت داشتم تا خود را برای آن آماده کنم اما هیچ چیز نمی‌تواند شما را به طور کامل برای چنین کاری آماده کند».

پامپئو در ادامه گفت: «حسرت می‌خورم که چرا پیشرفت بیشتری حاصل نشد.  ما او (کیم) را متقاعد کردیم آزمایش اتمی بیشتری انجام ندهد و موشک دوربرد دیگری آزمایش نکند. با این حال قادر نبودیم کاری کنیم که برنامه هسته‌ای را رها کند. می‌دانید، توانستیم سه آمریکایی را برگردانیم».

تنش‌ها در روابط آمریکا و کره شمالی در ابتدای دولت «دونالد ترامپ»  رئیس جمهور سابق آمریکا  نیز وجود داشت اما به دنبال برخی رایزنی‌ها تنش‌ها در روابطشان برای مدتی کاهش یافت و کار به دیدار سران دو کشور کشید.

ترامپ و کیم جونگ اون، سه بار در سنگاپور (۲۲ خرداد ۱۳۹۷) و ویتنام (۹ اسفند ۱۳۹۷) و در منطقه غیرنظامی دو کُره (۸ تیر ۱۳۹۸) دیدار کردند اما این دیدارها سبب نشد که اختلافات آمریکا و کره شمالی درباره مسائل مختلف از قبیل خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و تحریم‌های واشنگتن برطرف شود.

روز سه شنبه یک خبرنگار از «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این نشست خبری سوال کرد که آیا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق برنامه‌ای برای دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دارد؟

 سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش گفت: «فکر می‌کنم رویکرد او (جو بایدن) بسیار متفاوت (از رویکرد ترامپ) خواهد بود و قصد او (دیدار با کیم جونگ اون) نیست».