تلویزیونِ محترم، این «پریود» درد نداشت

تلویزیونِ محترم، این «پریود» درد نداشت


منبع: برترین ها

91

1400/1/13

07:21


پریود یا قاعدگی اتفاقی طبیعی در چرخه سلامتی بدن زنان است اما در ایران صحبت از آن به صورت یک تابو در آمده است.

برترین‌ها: پریود یا قاعدگی اتفاقی طبیعی در چرخه سلامتی بدن زنان است، اما در ایران صحبت از آن به صورت یک تابو در آمده است.

تلویزیونِ محترم، این «پریود» درد نداشت

شهلا زرلکی در کتاب زنان دشتان و جنون ماهانه می‌نویسد: انسان در طول حیات خود بر روی زمین مساله خونریزی ماهانه زن را گاه تقدیس کرده و گاه تقبیح. برای نمونه بعضی قبایل سرخپوستی خون دشتان را برای ایمنی از شر دشمن به بادبان قایق‌ها می‌مالیدند و برعکس قبایل دیگر به شدت از نزدیک شدن زن دشتان به سلاح‌های جنگی خودداری می‌کردند به این دلیل که این خون نجس و نحس است و باعث شکست می‌شود" به گفته شهلا زرلکی «زنان نیز متاثر از فرهنگ حاکم بر زمانه خود همواره سعی کرده‌اند این وضعیت زیستی‌شان را پنهان کنند و در مذموم شمردن آن با جهان مردانه همراه شوند.»

در سال‌های اخیر در بسیاری از کشور‌های مدرن اقداماتی برای عادی سازی و ایجاد گفتمان در این مورد انجام شده، اما در ایران صحبت درباره این موضوع به صورت یک تابو درآمده است. اما به تازگی در سریال "منم دوستت دارم" از شبکه سلامت این موضوع به روشنی عنوان شده که جای ستایش دارد و یک یک قدم رو به پیشرفت در مورد این موضوع به حساب می‌آید.

عادت، قاعدگی یا پریود؛ این‌ها فحش نیست!

فرهنگ معیوب گاه حتی معادلات فیزیولوژیک را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، حالا به بهانه پخش این سریال چند خط درباره پریود، قاعدگی یا عادت، پیش رویتان گذاشتیم.

عادت، قاعدگی یا پریود؛ این‌ها فحش نیست!

* هر زن در طول زندگی خود حدود 35 تا 40 سال هر ماه با قاعدگی و دردهای روحی و جسمی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کند! پس لازم است راجع به آن صحبت شود و درباره‌ی قاعدگی بیشتر بدانیم.

عطیه مهربان، فعال مدنی افغان در رشته توئیتی درباره قاعدگی نوشت:

* قاعدگی یا عادت ماهانه شرم نیست! تداوم نسل بشریت حاصل همین قاعدگی است اما حرف زدن در مورد آن یرای برخی شرم است و ممنوع. قریب به ۹۹٪ دخترانی که عادت ماهانه یا پریود می‌شوند از شرم اینکه مبادا خانواده متوجه وضعیت آنها شوند در تمام روز خود را گرسنه نگه می‌دارند.

* به قاعدگی در افغانستان «مریضی» می‌گویند و این حالت طبیعی بدن را نوع مریضی می‌دانند. وقتی از داروخانه نوار بهداشتی می‌خرند، مسئول داروخانه آن را در کیسه سیاه می‌گذارد تا مبادا کسی متوجه شود چه چیز شومی خریداری شده است!

عادت، قاعدگی یا پریود؛ این‌ها فحش نیست!

* البته من از مادرانی و پدران سنتی توقع ندارم در این مورد حرف بزنند چنانچه حالا که من این متن را می‌نویسم مادرم وقتی متوجه شد به خاطر نوشتن در مورد این شرم بزرگ ملامتم کرد!

* اما این رسالتِ زنان و مردان درس خوانده و جوان است تا بر آگاهی‌سازی درباره این مسئله تلاش کنند.

* قاعدگی نه مریضی است، نه شرم و نه ضعف.‌ قاعدگی طبیعی‌ترین واکنش بدنی یک زن سالم است. با آن طبیعی برخورد کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو