چند روزی از بهمن ماه ۹۹ گذشته بود، که ادعای یک سرباز راهور به نقل محافل سیاسی بدل شد و توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد. ادعای عابد اکبری ۲۲ ساله، از این قرار بود که علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس به دلیل ممانعت سرباز وظیفه از عبور اتومبیلش از مسیر خط ویژه به صورت آن سرباز سیلی زده است. ادعایی که در فیلم منتشر شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران چندان قابل تشخیص نبود اما چندین شاهد عینی داشت.

انتشار فیلم اظهارات سرباز راهور به سرعت با واکنش منفی بسیاری از کاربران مردم و مسئولان مواجه شده و تقاضای برخورد با این نماینده مجلس مطرح شد.

تکذیب و شکایت از سرباز یا عذرخواهی و تشکر؟

اولین واکنش نماینده سبزوار به ادعای پلیس راهور یک توییت بود. توییتی که با هشتگ «شهید بهشتی» منتشر شد. عنابستانی با استناد به یک بخشی از یک آیه قرآن ماجرا را اینگونه بازنمایی کرد که «یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه!»

افزایش هجمه‌ها به سوی این نماینده مجلس، او را وادار به انتشار یک بیانیه کرد. بیانیه‌ای که ضمن ارائه روایت نماینده از ماجرا، سیلی زدن به صورت سرباز وظیفه را به جد تکذیب می‌کرد. ناگفته نماند که عنابستانی وجود هیچ گونه برخورد فیزیکی را رد نکرد و تصریح کرد که «فقط سرباز را هل داده‌ام و اساسا سیلی در کار نبوده است!»

این اظهارات در حالی مطرح شد که عنابستانی پیش از انتشار این بیانیه ادعا کرده بود که حتی از ماشین هم پیاده نشده است. این ادعا در بیانیه جدید نماینده سبزوار «کذب محض» نامیده شد. در بیانیه آمده بود: «ظاهرا خبری به نقل قول از بنده منتشر شده که من اصلاً از ماشین پیاده نشده‌ام. هیچ سخنی با چنین مضمونی نگفته‌ام.»

در بیانیه منتشر شده از سوی نماینده سبزوار انتقاداتی نسبت به سرباز راهور هم دیده می‌شد. انتقاداتی که البته در عرض کمتر از یک شبانه روز به تشکر از این سرباز و عذرخواهی از مردم ایران منجر شد. عنابستانی از کسی که آن را عامل تشنج عمومی در خیابان می‌دانست و او را به صحنه سازی متهم کرده بود، به خاطر رعایت قانون تشکر کرد. نماینده سبزوار ضمن عذرخواهی از مردم ایران به خاطر «احساسات جریحه دار شده» اظهار کرد: این اتفاق ممکن است برای هر کسی بیفتد که اگر توهینی بشنود، عصبانی بشود. ما همه انسان هستیم. ممکن است در مقابل توهین دچار خطا شویم. با این وجود، اینجانب باید بیشتر به خود مسلط می‌بودم و در همان حد عصبانیت نیز اشتباه کردم.

نیروی انتظامی ناجا با عنابستانی چه کار کرد؟

شاید بتوان گفت که اولین اقدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران حمایت  رییس پلیس راهور تهران بزرگ از سرباز وظیفه بود. فرمانده ناجا عنوان کرده بود که اصل ماجرا با آنچه که علی اصغر عنابستانی عنوان کرده تفاوت‌ دارد. ناجا در قدم بعدی دست به انتشار ویدیویی از صحنه درگیری زد که واکنش افکارعمومی به نماینده را تشدید کرد. سرانجامش هم این شد که عنابستانی  با انتشار ویدیویی اقدام به عذرخواهی «بابت تمام کارهای کرده و نکرده» کند. با انتشار این ویدئو تا حدی از حجم اظهارات بعدی مسئولان کاسته و این قول داده شد که پرونده این اقدام در محاکم قضایی پیگیری شود.

آخرین پیگیری‌های ایسنا حاکی از آن است که شکایت از نماینده همچنان پابرجاست. سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این موضوع هم اکنون ازطریق مقام قضایی دنبال می‌شود. ایشان یک بار دعوت شدند و موضوعات آنجا مطرح شد. ملاقات‌ها و جلسه‌های بعدی نیز انجام خواهد شد و ما منتظر اقدامات قضایی هستیم.

سردار حسین ذوالفقاری، معاون انتظامی وزیر کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره این موضوع گفت: این مساله بین نیروی انتظامی، مجلس و قوه‌قضاییه است. ما هم در جلسه‌ای موضوع را مطرح کردیم و با توجه به اینکه دستگاه قضا و مجلس و ناجا موضوع را پیگیری می‌کنند، دیگر ما در وزارت کشور ورود جداگانه‌ای به مساله نداشتیم.

۲۴ اسفند ماه روزنامه همدلی طی انتشار مطلبی مدعی شد که عابد اکبری، مأمور راهور پلیس به خشک شویی نیروی انتظامی منتقل شده است. این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود:«سرباز اکبری از یگان عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی، جایی که مسئولیت کنترل رفت و آمد روی خطوط ویژه را به‌عهده دارد، جدا شده و به خشکشویی راهور در قرارگاه این سازمان منتقل شده است. مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد کمی عجیب باشد و باید این سوال پرسیده شود که چرا سربازی که قانون را به درستی اجرا کرده حالا باید به خشکشویی منتقل شود؟»

ماجرای انتقال این سرباز اما فردای همان روز از سوی رییس پلیس پایتخت تکذیب شد. سردار حسین رحیمی گفت: این سرباز نیروی عملیات پلیس راهور است و در همان بخش نیز فعال است و اخبار منتشر شده در مورد انتقال وی شایعه است. وی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به این پرونده و شکایت از عنابستانی نیز گفت: مسیر ما، مسیر قانون است و ما شکایتمان را به طور رسمی اعلام کردیم. ما علاوه بر قوه قضائیه با مجلس نیز مکاتبه کردیم و فیلم ایشان و تخلف ایشان را ارسال کردیم و از طریق مجاری قانونی به شکایتمان ادامه خواهیم داد.

اتفاق دیگری که از سوی پلیس راهور شایعه خوانده شد، ارائه مجوز برای تردد نمایندگان در خطوط ویژه بود. سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به اینکه آیا مجوز تردد در خط ویژه به نمایندگان مجلس داده شده است یا خیر گفت: بنده در چند رسانه این را دیدم که بعدا در همان جا هم تکذیب شد. این خبر مربوط به سال ٩٧ بود که درخواستی در آن مقطع انجام شد و اقدامی نیز صورت نگرفت، در حال حاضر نه درخواستی وجود دارد و نه مجوزی صادر شده است. 

مجلس چه برخوردی با عنابستانی کرد؟

در اولین ساعات رسانه‌ای شدن حواشی نماینده مردم سبزوار، شانزده نماینده مجلس در صفحات رسمی توییتر خود به این موضوع واکنش دادند. واکنش‌هایی در حمایت و محکومیت آقای نماینده! هم در حمله و هم در دفاع از سرباز وظیفه. از نماینده اسفراین که برخورد علی اصغر عنابستانی را باعث خجالت مجلس می‌دانست تا نماینده دیگری از خطه سبزوار که معتقد بود عنابستانی پرکارترین نماینده مجلس یازدهم است و در حمله‌ رسانه‌ای گسترده و معناداری قرار گرفته. از نماینده شیراز گرفته معتقد بود که عنابستانی به اعتبار و امید مجلس سیلی زده است تا سید مصطفی میرسلیم که نوشته بود:« جریان ⁧‫عنابستانی‬⁩ مشکوک به نظر می‌رسد. مبادا در ورای این جریان افرادی بخواهند ⁧‫مجلس‬⁩ را بدنام کنند.»

محمدباقر قالیباف نیز در صفحه رسمی تویتترش تأکید کرده بود که به محض شنیدن حادثۀ اخیر دستور بررسی دقیق ماوقع را صادر کرده است و درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه ماجرا را بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.

حدود یک هفته از ماجرا گذشت که سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد که پرونده نماینده سبزوار که به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شده و در این هیات مورد بررسی قرار می‌گیرد. این در حالی بود که موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از ارجاع این پرونده به هیات ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت که بعضا اعضای هیات بعد از طرح پرونده‌ها در جلسه هیات در جریان آن قرار می‌گیرند.

با اختلاف یک روز و در دوازدهم بهمن ماه، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در نطق میان دستور خود خواستار عذرخواهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شد. 

حاجی دلیگانی تصریح کرد:«ضمن تحسین نماینده ای که یک سیلی به نفس اماره خودش و یکی سیلی به دشمنان نظام و مجلس زد به نیروی انتظامی هشدار می‌دهم که از عذرخواهی این نماینده عبرت بگیرد و اجازه ندهد که مامورانش در هنگام اعمال قانون از چهارچوب قانون تجاوز کنند.  نظام اسلامی مردم و قانون برایش فرقی نمی‌کند پس نیروی انتظامی پلیس هم باید به خاطر ادبیات مامور راهور از مجلس عذرخواهی کند. عذرخواهی بزرگتر ناجا نیز باید به خاطر حرف‌های غیرقانونی یک مسئول ناجا باشد که چندی پیش می‌خواست مجرمین را دست شکسته ببیند. امیدوارم رسانه ها و دادگاه‌ها در آینده نزدیک جلوی همه متخلفان و مستنکفان بایستند و نگذارند قانون شکنی رایج شود.»

آخرین گفت‌وگوی ایسنا با علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس در اسفند ماه انجام شد. گفت‌وگویی کوتاه که به صورت جداگانه روی سایت ایسنا منتشر نشده است. عنابستانی در پاسخ به این پرسش که نتیجه پرونده‌اش در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و در دادستانی چه شده است، گفت: علاقه‌ای به گفت‌وگو این خصوص ندارد. نماینده مردم سبزوار در عین حال گفت: زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. ماجرا آن طور که فضاسازی رسانه‌ای نشد نبود. من از نیروی انتظامی و از آن سرباز به علت توهین شکایت کردم و پرونده در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است. پرونده نیروی انتظامی علیه اینجانب نیز در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم در حال انجام دادن کار خودش است. تا آنجا که من اطلاع دارم نیروی انتظامی حاضر نشده پاسخ مجلس را بدهد اما هیئت نظارت بر نمایندگان رئیس و نایب رئیس و سخنگو دارد؛ می‌توانید از آنها در مورد پرونده‌ام سوال کنید.